În perioada 30 octombrie - 3 noiembrie, doi profesori și zece elevi ai Liceului Tehnologic „Petru Rareș” Botoșani au participat la prima mobilitate din cadrul proiectului „Competențe îmbunătățite ale profesorilor și elevilor pentru o școală mai bună”, nr. de referință 2023-1-RO01-KA122-SCH-000124890, care a avut loc în Boguchwala, Polonia.
O altă parte a proiectului a fost modul în care profesorii polonezi gestionează cazurile de abandon școlar și de bullying, promovarea educației incluzive, precum și integrarea soluțiilor digitale la cursuri. Elevii au avut șansa de a participa la activități pe aceste teme pentru ca apoi să împărtășească colegilor din experiența acumulată, dar și organizarea de activități asemănătoare celor din cadrul mobilității.
Iată câteva dintre relatările elevilor participanți la mobilitate:
Ce locuri ați vizitat în Polonia alături de elevii străini și la ce activități ați participat?
„Alături de elevii - gazdă am vizitat orașele Boguchwala și Rzeszow, centrul orașului Krakow, precum și lagărele de concentrare de la Auschwitz și Birkenau.” (Dascălu Cosmin, cl. a X-a)
„Am aflat lucruri interesante despre istoria orașului chiar de la reprezentantul autorităților locale, am învățat dansuri tradiționale, ne-am delectat cu preparate poloneze, am participat la diverse activități de comunicare în limba engleză pe teme de interes comun, de exemplu anti-bullying și abandonul școlar, ne-am antrenat în activități sportive ca fotbal, basketball, hochei.” (Acasandri Ana, cl. a XII-a)
V-ați format vreo opinie despre Polonia?
„Inițial nu știam mare lucru despre Polonia, dar pe măsură ce vizitam orașul am descoperit lucruri noi. Peste tot este foarte curat, oamenii sunt calmi, orașele sunt mari, dezvoltate, adevărate monumente istorice, iar autoritățile atente la problemele reale ale populației.” (Iacob Luciano, cl. a XI-a)
Care sunt asemănările și diferențele culturale pe care le-ați observat la gazdă, vorbind de profesori și elevi?
„Cred că ne asemănăm prin istoria tristă, iar ca diferențe am remarcat respectul la un nivel mult mai înalt, elevii sunt mai libertini prin exprimare, stil vestimentar, deschiși schimbărilor. Profesorii sunt indulgenți, calmi, predau și câte trei materii. Deși au un orar mai încărcat, elevii au posibilitatea de a alege disciplinele pe care doresc să le studieze, iar școala dispune de un spațiu destinat relaxării elevilor. ”(Moldoveanu Sebastian, cl. a IX-a)
Ați format legături cu participanții proiectului? Credeți că veți păstra legătura cu gazda?
„O legătură strânsă am format-o cu liderul proiectului, dl. Lukasz, cu care am comunicat în engleză, și de la care am aflat majoritatea lucrurilor despre Polonia. Cu elevii am colaborat mai ales pe perioada activităților din cadrul școlii. Am facut schimb de adrese de email și cu siguranță vom păstra legătura pe rețelele de socializare.” (Pleșca Lorena, cl.a XII-a)
Cât de benefică este o astfel de experiență pentru elevii români?
„Personal, a fost o experiență frumoasă, de la care am aflat și învățat multe lucruri, am văzut locuri noi și am cunoscut oameni deosebiți, am cunoscut un alt sistem de învățământ spre care sperăm să tindem și noi.” (Ciobanu Bianca, cl.a XII-a)
„Profesorii ne-au devenit prieteni, experiența ne-a ajutat să ne îmbunătățim abilitatea de comunicare în engleză, noi oportunități.”(Dascălu Cosmin, cl. a X-a)