O analiză a rezultatelor din județele Moldovei arată clar lipsa de echitate și interes către a investi în condiții de studiu prielnice cât și în profesorii care fac un efort mai mare față de cei din urban pentru a preda în rural. O spun datele.
La nivelul județului Botoșani, 248 de elevi au primit note între 9 și 10 la Evaluarea Națională (opt copii fiind notați cu 10). Dintre aceștia, doar 25 sunt din școlile din mediul rural.
Situația aceasta nu se datoreză doar școlii, scrie Vasile Brașovanu în Republica. Studiile în domeniu arată că școala are mai puțin de 30% impact în învățare pentru un copil. Condițiile de trai ale familiei cât și relațiile din interiorul ei, nivelul de studiu al părinților, condițiile de locuire, condițiile din comunitate (acces la apă, canalizare, centre de tineret, teatre, cinemauri, muzee, biblioteci și librării, spitale sau dispensare, baze sportive, drumuri asfaltate, acces la internet, mijloace de transport în comun) afectează felul în care un copil învață și accesul pe care îl are spre un proces de învățare cât mai diversificat care să-l familiarizeze cu complexitatea societății din ziua de astăzi.
Atunci când vorbim de educație, de rezultatele unei evaluări la nivel național, de formarea de competențe, responsabilitatea nu cade doar în ograda Ministerului Educației. Avem nevoie de politici transministeriale, cu participarea celor de la muncă, sănătate și sprijin de la Ministerul Finanțelor pentru o distribuire a resurselor care să aducă rezultatele acestor copii la nivelul rezultatelor copiilor ce vin din medii securizante, care favorizează învățarea și dezvoltarea personală și culturală, și încheie Vasile Brașovanu articolul.