În ultimele 18 luni, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încasat peste 430 milioane de euro din rovinietă, taxă de drum pe care toți șoferii o plătesc încă din 2002. Acești bani ar trebui să se vadă în investițiile CNAIR, în calitatea drumurilor și autostrăzilor din România.
În ultimii 16 ani şoferii români, prin achitarea rovinietei, îşi plătesc singuri accesul pe drumurile actuale şi viitoare. Pe motiv că România are nevoie de autostrăzi şi drumuri bune care să ne apropie cât mai mult de Uniunea Europeană, în 2002, fostul guvern condus de Adrian Năstase a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă prin care s-a stabilit ca fiecare şofer să plătească un tarif de utilizare a drumurilor şi autostrăzilor.
Mai exact, prin achiziţia rovinietei, un autovehicul poate circula, pe parcursul unei anumite perioade, pe reţeaua de drumuri şi autostrăzi din România, infrastructură aflată în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Dacă în 2002 Compania de Drumuri a reuşit să colecteze aproximativ 5,5 milioane euro din taxa de drum, astăzi în bugetul CNAIR ajung sute de milioane euro, bani din rovinietă. Totalul încasărilor din rovinietă în primele şase luni ale acestui an a fost de 692,627 milioane lei, TVA inclus. Pentru tot anul 2017, suma încasată de către CNAIR s-a ridicat la 1,303 miliarde lei, TVA inclus. Un calcul simplu arată că taxa de drum a adus, în ultimele 18 luni, aproximativ 430 milioane euro în bugetul CNAIR. Dacă în 2013 taxa de drum a însemnat aproximativ 200 milioane euro în bugetul CNAIR, anul trecut, rovinieta a adus peste 280 milioane euro în conturile Companiei de Drumuri.
Oficialii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au explicat că toţi banii se constituie venituri proprii ale CNAIR. „Conform legii, toţi aceşti bani se utilizează pentru întreţinerea infrastructurii rutiere, drumuri naţionale, autostrăzi, poduri. Aceşti bani înseamnă salarii şi cheltuieli cu întreţinerea şi funcţionarea CNAIR şi a Direcţiilor Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) din toată ţara. Veniturile din rovinietă înseamnă aproximativ 85% din sumele necesare pentru funcţionarea CNAIR şi întreţinerea infrastructurii rutiere. Restul de 10% provine din taxele pentru podurile dunărene, iar 5% reprezintă tarifele de eliberarea a acordurilor şi a autorizaţiilor de amplasare şi/ sau de acces în zona drumului naţional. Aceste tarife sunt, în special, pentru benzinării“, au declarat oficialii CNAIR pentru Capital. Citeste mai mult...