Obligații noi pentru agențiile care trimit români la muncă în străinătate. Cresc și sancțiunile

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri noi obligații pentru agențiile de plasare a forței de muncă în străinătate, astfel încât românii care pleacă la muncă în afara țării să fie mai bine protejați. Măsura vine în condițiile în care sute de români au ajuns să trăiască în condiții groaznice și să fie exploatați în străinătate, fără posibilitatea de a reveni în țară.

Astfel, pentru asigurarea aceluiași grad de protecție a cetățenilor români, indiferent dacă aceștia apelează la serviciile unui agent de plasare a forței de muncă român sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare din alt stat membru al Uniunii Europene care desfășoară pe teritoriul României activități de mediere și plasare a forței de muncă, sunt stabilite aceleași obligații, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Muncii.

Este vorba despre efectuarea în mod gratuit a activităţii de mediere a cetăţenilor români în vederea angajării în străinătate, fără perceperea de comisioane, tarife sau taxe; încheierea contractelor de mediere în formă scrisă și asigurarea încheierii contractului individual de muncă sau a documentului echivalent din statul de destinație atât în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, cât şi în limba română; punerea contractului la dispoziţia lucrătorului român înainte de plecarea acestuia din țară.

Actul normativ aprobat de Guvern introduce și o serie de obligații suplimentare și înăsprește sancțiunile aplicate în cazul nerespectării legii.

Pentru a evita situațiile în care lucrătorilor români nu li se permite intrarea în statul de destinație, agenții și furnizorii de servicii de plasare de forță de muncă trebuie să se asigure, anterior deplasării, că aceștia dețin informațiile și documentele necesare.

Pentru grupurile mai mari de 10 lucrători, transportul va fi asigurat prin intermediul firmelor autorizate pentru transport internațional de persoane.

De asemenea, agenții de plasare și furnizorii de servicii au obligația de a notifica inspectoratul teritorial de muncă din România cu cel puțin cinci zile lucrătoare anterioare plecării din țară a lucrătorilor, pentru a facilita verificarea condițiilor în care aceștia sunt plasați la muncă în străinătate.

În plus, atât contractul de mediere, cât și copia contractului individual de muncă sau a documentului echivalent vor fi păstrate obligatoriu la sediul social/sediul permanent din România al furnizorului de servicii de plasare/agentului de plasare a forței de muncă în străinătate, pentru o perioadă de trei ani de la data încetării acestora și vor fi puse la dispoziţia inspectorilor de muncă în cazul unui control.

Este de asemenea obligatorie transmiterea lună în loc de trimestrială, a situaţiei privind contractele de mediere încheiate şi persoanele angajate în străinătate, pentru identificarea în timp util a cazurilor de nerespectare a clauzelor contractuale ori a unor posibile tratamente inadecvate.

Sancțiunile în cazul nerespectării prevederilor legale sunt cuprinse între 5.000 și 30.000 de lei.

„Din păcate, experiențele de până acum ne-au arătat că încă există vulnerabilități în momentul în care lucrătorii din România pleacă să muncească în alte țări. Insuficienta reglementare a modului de plasare a forței de muncă în străinătate poate avea consecințe negative asupra siguranței, sănătății și chiar asupra vieții lucrătorilor. Situațiile cu care ne-am confruntat în perioada pandemiei au evidențiat problemele de care lucrătorii români se lovesc constant și pe care avem datoria să le îndreptăm”, a spus ministrul Muncii, Raluca Turcan, potrivit comunicatului.

 

Spune-ne opinia ta