Un proiect de Hotărâre aflat deja pe masa Guvernului propune ca asigurările să fie excluse dintre instrumentele cu care firmele care lucrează cu statul își pot garanta solvabilitatea sau buna execuție a lucrărilor. Ar fi o lovitură puternică atât pentru constructori, care ar fi nevoiți să blocheze sume importante de bani pentru a obține scrisori de garanție de la bănci, cât și pentru firmele de asigurare și brokeri, care ar fi lăsate fără o importantă sursă de venit, dintr-o linie de asigurare care s-a dezvoltat continuu în ultimii ani.
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România(UNSAR), Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare (PRBAR) şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă (UNSICAR) au iniţiat deja demersuri pentru a opri modificarea legii în acest sens.
Potrivit Capital.ro, UNSAR,PRBAR şi UNSICAR au solicitat sprijinul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), dar au trimis şi o scrisoare comună către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) prin care avertizează asupra efectelor negative ale excluderii asigurărilor de garanţie din gama instrumentelor acceptate din stat în relaţia cu contractorii.
“Dorim să semnalăm că demersul guvernamental privind simplificarea legislaţiei achiziţiilor publice, cu intenţia de a elimina garanţiile emise de societăţile de asigurare din categoria instrumentelor de garantare acceptate în cadrul procedurilor de achiziţie publică, are un impact major asupra industriei. Cu o istorie de nouă ani în România, asigurările de garanţii, atât cele pentru participarea la licitaţii, cât şi cele pentru buna execuţie au cunoscut o dezvoltare continuă, companiile de asigurări investind permanent în adaptarea produselor la nevoia pieţei. Ca rezultat, asigurăriile de garanţii sunt din ce în ce mai solicitate de către companiile care participă la diverse licitaţii pentru achiziţiile publice“, avertizează cele trei asociaţii.
Conform datelor centralizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, dinamica poliţelor emise în intervalul 2013 – 2017 arată aproape o dublare a numărului de poliţe, de la 18.030 la 34.422.
Ca nivel de prime subscrise, acest segment de business se situeaza pe pozitia a patra în portofoliile societăţilor de asigurări, dar şi a brokerilor de asigurare.
“Pentru a arăta rolul esenţial pe care asigurările de garanţie îl au în cadrul proiectelor de achiziţii publice, analizăm numărul de poliţe emise în anul 2017 raportat la numărul total de proceduri de atribuire a contractelor de achiziţie publică iniţiate la nivelul acceluiaşi an şi publicate în cadrul platformei SEAP: 34.422 poliţe subscrise şi un total de 8.814 proceduri de achiziţie, la nivel macro, raportul este aproape de 4 la 1, ceea ce arată că modificarea propusă ar putea genera efecte extrem de grave, inclusiv blocajul pieţei de achiziţii publice prin limitarea semnificativă a accesului unui număr foarte mare de operatori economici atât la procesul de atribuire, cât şi la semnarea contractelor.”, mai arată scrisoarea, conform sursei citate.
Raţionamentul care a stat la baza introducerii dreptului operatorilor economici de a prezenta garanţia de participare şi de bună execuţie şi sub forma unui instrument de garantare emis de o societate de asigurări a fost tocmai pentru a ”limita costurile pe care aceştia le suportă în scopul participării la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică”.
Constructorii vor fi puternic afectaţi.