Prețul petrolului WTI (de referință pe piața americană) s-a prăbușit luni seara, tranzacționându-se, pentru prima dată în istorie, la ora 21:23, la un preț negativ, de -8,61 dolari/baril.
După numai jumătate de oră, țițeiul WTI cu livrare în luna mai se tranzacționa la ora 22:00 ora României la un preț de -20 dolari pe baril, iar ceva mai târziu coborâse și la -37,63 dolari pe baril.
Cu alte cuvinte, vânzătorii plăteau rafinatorii pentru a le cumpăra țițeiul în luna mai, au anunțat agențiile internaționale de presă.
Zeci de tancuri petroliere umplute cu benzină şi combustibil pentru avion sunt ancorate în apropiere de marile hub-uri pentru depozitarea produselor petroliere din Europa. Conform calculelor Reuters, o cantitate de aproape un milion de tone de produse rafinate este în prezent stocată în aproximativ 30 de tancuri petroliere ancorate în apropierea coastelor Europei. Acestea nu pot să-și descarce încărcătura deoarece spațiile de depozitare sunt încărcate la nivel maxim, iar cererea de carburant s-a prăbulit din cauza crizei coronavirusului.
Precedentul record negativ a fost înregistrat în ianuarie 1862, de 2,5 dolari pe baril. În epoca modernă, cel mai redus preț al WTI a fost înregistrat la finalul al celui de-al doilea război mondial, în 1946.
Ce înseamnă asta pentru prețurile benzinei?
“Prețurile vor scădea brusc în acest an din cauza prăbușirii bruște a prețurilor petrolului și a lungului drum spre recuperare a pieței, care probabil va fi în viitor. Dar merită să rețineți că prețul plătit la pompă nu este o reflectare perfectă a piețelor petrolului, deoarece prețurile benzinei și motorinei includ taxe guvernamentale și o marjă de profit pentru vânzător”, scrie The Guardian.