Filmul de animație este o formă de artă complexă, care implică idei, un spațiu de expunere desenat, poveste, creativitate.
O combinație de elemente vizuale, sonore și narative care creează o experiență captivantă pentru spectator. Prin animație, artiștii au posibilitatea de a da viață unor concepte care pot fi de neimaginat în filmele live-action. Universurile create pot varia de la cele fantastice la cele realistice, iar poveștile pot aborda teme profunde și diverse.
Și asta pentru că animația permite explorarea creativității la un nivel înalt, oferind libertatea de a experimenta cu stiluri vizuale, tehnici de animație și narațiuni. În ultimii ani, s-a demonstrat că filmul de animație poate educa, inspira și chiar provoca emoții profunde, având puterea de a aduce împreună oameni din culturi diferite.
Asta reușește și un tânăr artist botoșănean.
Emy-Mirel Ivașcă are 31 de ani și este regizor de film și creator de animație. A absolvit Facultatea de Film, specializarea Regie de Film și TV la Universitatea ”Hyperion” București, apoi Master la Film de Animație în cadrul UNATC București. Este creatorul sitcomului animat ”Mișu și Ionică” din 2015 până în prezent, a realizat scurtmetraje fie live action, fie animate.
În 2023 câștiga Marele Premiu World Of Animation, iar la finalul studiilor de Master la UNATC era distins cu Premiul pentru cea mai buna animație
Cel mai recent scurtmetraj – ”În seara de Moș Nicolae”, este un proiect realizat când încă era masterand la UNATC București. Acțiunea se petrece chiar în orașul Botoșani.
”În seara de Moș Nicolae” a atras deja atenția specialiștilor: a fost selectat la Festivalul de Film de la Varșovia, o competiție în care sunt alese doar 60 de filme din aproximativ 5000. Festivalul are loc în perioada 10-19 octombrie și este considerat unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de film din lume, fiind încadrat în primele 15 din Europa.
Pe lângă această performanță, scurtmetrajul cu semnătura lui Emy-Mirel Ivașcă a mai fost selectat la Anim'est International Animation Festival, cel mai mare festival de animație din România, dar și Santa Fe International Film Festival SUA, New Hampshire Film Festival, SUA, Norwich Film Festival din Marea Britanie, Manchester Animation Festival din Marea Britanie.
Potrivit unui synopsis, scurtmetrajul ”În seata de Moș Nicolae” prezintă o întâmplare încărcată de emoție: imaginea unui om beat îi declanșează unui tânăr amintirea unei seri de Moș Nicolae petrecută alături de tatăl său. Băiatul aștepta să primească jucăria favorită, dar întâmplările iau o întorsătură imprevizibilă…
”Am folosit ca inspirație locurile din oraș, casa în care am trăit”
Născut într-un Botoșani postdecembrist, Emy-Mirel Ivașcă spune că a avut parte de o copilărie ”de tranziție”. Când a venit vremea, a plecat de aici cu tolba plină de amintiri, emoții, depozite de sentimente pe care mai târziu avea să le transforme în imagini. Nu reale, ci trecute prin filtrul animației.
”Sunt născut și crescut în Botoșani, unde am stat până am început facultatea. Scurtmetrajul este o poveste inspirată din copilăria mea. Am folosit ca inspirație locurile din oraș, casa în care am trăit. În mare parte, acțiunea a avut loc prin 2003, unele locuri nu mai știu exact cum erau, astfel încât am făcut o improvizație, deci sunt cumva inspirate”, ne-a povestit Emy-Mirel Ivașcă.
Pasionat de animație încă înainte de a opta pentru studiile universitare în domeniu, este atras de partea creativă a poveștilor, fără să se sperie de munca uriașă pe care această formă de artă o implică. ”Făceam animație înainte să încep facultatea. Sunt unele tipuri de animație mai ușoare, când faci niște desene și le miști, sunt animații în care desenezi fiecare cadru, când pentru o secundă trebuie să faci 12 desene. Doi ani și jumătate a durat realizarea acestui scurtmetraj”.
Are în față numeroase oportunități oferite de tehnologie, iar tăvălugul Inteligenței Artificiale reprezintă mai degrabă o provocare. ”Sunt de părere că AI poate să ajute într-un anumit fel, dar nu pe partea creativă. Dacă vreau să fac un storyboard, de pildă (scrii un scenariu, desenezi fiecare cadru, vezi unghiulația), AI poate face desene foarte repede, însă storyboard-ul nu e despre partea creativă, ci doar o schiță de referință. Sau dacă folosesc în film o acțiune din 1850, am o fotografie și vreau să o fac în 3D e mult mai ușor prin AI. Dar omul va rămâne mereu interesat de ceea ce face omul. AI în șah a apărută de prin 1990, și totuși oamenii se uită la oameni care joacă șah cu alți oameni. Robotul câștigă întotdeauna, e cel mai bun, da, și totuși rămâne în picioare șahul omenesc, pentru că pe noi ne interesează capacitatea interumană”, explică Emy-Mirel Ivașcă.
”În seara de Moș Nicolae” își începe deja parcursul festivalier. Scurtmetrajul va avea premiera la București pe 8 octombrie, la Anim'est International Animation Festival, apoi ajunge în marele festival de la Varșovia. ”Sincer, nu mă așteptam să fie selectat la Varșovia, unde e foarte greu să intri!”, spune cu entuziasm.
Recunoaște că animația îi conferă o libertate de care a învățat să profite din plin. ”Eu vreau să merg pe partea mai artistică, scurtmetraje de artă. Noi, în România, suntem pe o insulă pustie oarecum, plus că e foarte greu să faci animație dacă nu o faci singur. Costă extrem de mult să ai o echipă. Eu, sincer, am lucrat nonstop la acest proiect, unei echipe nu îi poți cere asta”.
Nu e prima dată când alege orașul Botoșani drept ”gazdă” a unui film de animație. ”Am un scurtmetraj din 2020 filmat la Biblioteca Județeană, și în Centrul Vechi am un proiect de facultate”, spune tânărul regizor, care mărturisește că, chiar dacă ”te poți realiza mai greu în România, eu îmi doresc să rămân în țară”.
Subiectul scurtmetrajului ”În seara de Moș Nicolae” este realizat într-o notă personală, însă el se adresează unei întregi generații. ”Eu sunt un băiat foarte nostalgic. Pe mine m-a fascinat că, după comunism, a venit un val american de cultură, mă refer la filme, muzică, îmbrăcăminte. Și cu toate acestea influența comunistă a rămas, a fost o combinație, un fel de intercalare de culturi. O perioadă de tranziție frumoasă pentru noi, în copilărie. Eu sunt născut în 1994, deci am avut o copilărie de tranziție. Eram fascinați de filmele americane, de desenele animate din afară. Cred că de asta am vrut să creez atmosfera din copilărie. Poate oamenii se vor regăsi în asta”.