Sinodul Mitropolitan la BucureÈ™ti a anunÈ›at că, în acest an, calendarul Bisericii Ortodoxe Române ar putea fi completat cu noi sfinÈ›i anul acesta.
Ierarhii membri ai Sinodului Mitropoliei Munteniei È™i Dobrogei s-au întrunit marÈ›i la ReÈ™edinÈ›a Patriarhală din Capitală, sub preÈ™edinÈ›ia Părintelui Patriarh Daniel, care este È™i Mitropolitul Munteniei È™i Dobrogei.
Pe ordinea de zi s-au aflat mai multe decizii È™i teme de discuÈ›ie. Printre acestea, propunerea de înscriere în calendarul Bisericii Ortodoxe Române a Duminicii SfinÈ›ilor AthoniÈ›i, precum È™i o propunere de înscriere în calendar a sărbătorii dedicate sfinÈ›ilor din familia Sfântului Vasile cel Mare.
Noi sfinÈ›i se vor adăuga în calendar
Patru sfinÈ›i români athoniÈ›i vor fi adăugaÈ›i anul acesta în calendarul ortodox. Unul dintre ei este născut în BotoÈ™ani: Dionisie de la Colciu.
„Avem È™i speranÈ›a ca, la cei 16 sfinÈ›i pe care i-am canonizat È™i a căror proclamare s-a făcut în 4 februarie anul acesta, să se adauge în toamnă È™i cei patru sfinÈ›i români athoniÈ›i: Dionise de la Colciu, Petroniu Tănase de la Prodromu, Nectarie Vlahul, numit È™i Privighetoarea Muntelui Athos, È™i Nifon, primul stareÈ› al schitului românesc Prodromu”, a mai spus Părintele Patriarh Daniel.
Dacă anul acesta lista de canonizări include numai bărbaÈ›i, „anul viitor vor fi proclamări de sfinte femei”, a adăugat Preafericirea Sa.
Am putea afla numele viitoarelor sfinte tot până la finele acestui an. Patriarhul României a precizat că opt eparhii lucrează la argumentele pentru canonizare, tropare, condace È™i propunerile pentru întocmirea icoanelor.
La acest sinod participă în calitate de invitaÈ›i È™i Episcopii OrtodocÈ™i Români ai Daciei Felix, Ungariei, respectiv Australiei È™i Noii Zeelande.
Bătrânul È™i Orbul, părintele plecat din Vorniceni
Parintele Dionisie Ignat s-a nascut in 22 septembrie 1909, in comuna Vorniceni din judetul Botosani, intr-o familie de tarani cu opt copii. La botez a primit numele Dumitru, fiind mezinul familiei. Tatal sau, Ioan, a fost un om foarte credincios, dar a murit cand Dumitru avea doar un an si ceva.
Din cauza conditiilor vitrege din timpul Primului Razboi Mondial si de mai apoi, tanarul Dumitru a absolvit doar patru clase primare, de fiecare data fiind premiant, si doi ani de scoala profesionala.
Fiind foarte apropiat de fratele sau Gheorghie, mai mare decat el cu zece ani, Dumitru l-a urmat in viata monahala, mai intai in Romania, incepand din 1923, si apoi la Muntele Athos, trei ani mai tarziu. In timp ce Gheorghie a primit numele de Ghimnazie la Schitul Magura din Moldova, unde a fost hirotonit ierodiacon, Dumitru avea sa devina monah in Muntele Athos.
Cei doi frati au intrat in Sfantul Munte in ziua de 6 septembrie 1926, impreuna cu inca doi tovarasi, veniti si ei de la Schitul Magura. Dumitru avea pe atunci doar 17 ani. Dupa un scurt pelerinaj prin Athos, fratii Ignat incearca sa se stabileasca la Schitul Romanesc Prodromu, dar nu sunt primiti, din cauza problemelor existente in acea vreme la schit.
Impreuna cu un alt calugar roman, schimonahul Sebastian, Parintele Ghimnazie si cu Dumitru imprumuta o suma apreciabila de bani si cumpara Chilia "Bunavestire" de pe teritoriul Manastirii Pantocrator. Pentru a-si putea plati datoria cei doi frati muncesc din greu, timp de trei ani, ca argati la Manastirea Iviru. Desi viata le era foarte aspra, la Chilia "Bunavestire" Dumitru si Parintele Ghimnazie au avut cele mai mari bucurii duhovnicesti, care i-au ajutat sa treaca cu bine peste multele ispite ale demonilor.
In 1927 Dumitru este tuns calugar cu numele Dionisie, iar in 1931 este hirotonit ierodiacon. Dupa moartea staretului lor, parintele Sebastian, fratii Ignat merg in 1933 la Chilia "Sfantul Tihon din Zadonsk" din Capsala, condusa de Staretul Ghedeon Chelaru. Impreuna cu acesta vor prelua din 1937 Chilia "Sfantul Gheorghe" din Colciu, pe care au refacut-o din temelii si de care Parintele Dionisie nu se va mai desparti niciodata. Este facut ieromonah in 1937 la Chilia "Sfantul Tihon" de catre Episcopul Sfantului Munte, Ierotei, iar duhovnic devine in 1945.
Decenii la rand Batranul Dionisie s-a nevoit in tacere urmand exemplul de viata al fratelui sau, Parintele Ghimnazie, care ajunsese la o mare sfintenie inainte de sfarsitul sau pamantesc, in 1965. Dupa moartea Parintelui Ghedeon Chelaru, in 1979, Parintele Dionisie a devenit conducatorul chiliei, avandu-l alaturi pe schimonahul Ioan Sova, celor doi adaugandu-li-se in urmatoarele decenii si alti vietuitori.
Bucurandu-se de-a lungul vietii de sfaturile duhovnicesti ale unor parinti sporiti ca Antipa Dinescu, Elisei Filibiu, Macarie Untan, Ioan Gutu si Dometie Trihenea, Staretul Dionisie a devenit unul din cei mai experimentati parinti duhovnicesti din Sfantul Munte, deopotriva pentru monahii romani, greci sau de alte neamuri, dar si pentru miile de pelerini veniti din intreaga lume ca sa gaseasca la Colciu liniste sufleteasca si sfat duhovnicesc.
Batranul Dionisie a trecut la cele vesnice in 11 mai, 2004, la varsta de 95 de ani, dintre care 78 de ani petrecuti in Sfantul Munte.
Părintele Ignat a avut un rol foarte important în apropierea PrinÈ›ului Charles de România, È™i mai cu seamă de ortodoxie.
La scurtă vreme după ce a venit prima dată în România, PrinÈ›ul Charles a ajuns la Muntele Athos. Era în Săptămâna Luminată, după Sfintele PaÈ™ti din anul 2000. PrinÈ›ul britanic a mers la Mănăstirea Vatopedu, unde stareÈ› era Părintele Dionisie Ignat, "bătrânul È™i orbul". Bătrânul duhovnic l-a primit cu mare cinste pe prinÈ›. "Nu sunt ortodox, dar sunt creÈ™tin È™i respect cu sfinÈ›enie pe Domnul nostru Iisus Hristos, Dumnezeul tuturor", a dat mărturie de credință PrinÈ›ul Charles în faÈ›a Părintelui Dionisie. O dragoste mărturisită cu evlavie. Și deloc întâmplătoare, pentru că prinÈ›ul a continuat: "De când am vizitat Biserica Ortodoxă, în sufletul È™i în inima mea s-a instalat o adevărată bucurie sufletească, mai mult ca înainte de a cunoaste această Biserică".