Călugărul matematician

În anul 2009, Annales de L`Institut Fourier publica o teză de doctorat în matematică având o notă de subsol stranie - "Autorul doreÅŸte să mulÅ£umească Sfintei Mânăstiri Putna pentru asigu­rarea celor mai bune condiÅ£ii de muncă, în timpul cât acest articol a fost revizuit".

 SavanÅ£ii francezi se vor fi mirat de această aserÅ£iune a autorului Ioan Berbec, un tânăr matematician român, cu studii doc­torale la Ber­keley. Ei nu aveau de unde să ÅŸtie că, la data la care apă­rea teza, el îm­bră­Å£i­ÅŸase deja calea mo­nahală, deve­nind părintele Iere­mia. Dru­mul lui prin viaţă trece prin­tre formule algebrice compli­ca­te, în care a întreză­rit, para­doxal, fru­mu­seÅ£ea exis­tenÅ£ei dumne­zeieÅŸti.

"Matematica es­te extraordinar de fru­moasă! Sunt ade­vărate minu­nă­Å£ii în ea, pe care nu le poÅ£i explica. Am mai în­cercat să le poves­tesc ÅŸi altora din afară, dar nu prea ai cum. E ca ÅŸi cum ai fi explo­rator ÅŸi ai ajunge într-o Å£ară exotică unde ai ve­dea flori pe care nu le-ai mai întâlnit ni­că­ieri pe pământ. Când te întorci îna­­­poi de acolo, le po­vesteÅŸti celor de aca­să ÅŸi poÅ£i să le trans­miÅ£i experienÅ£ele tale, însă doar în parte. Poate le de­senezi acele flori, dar cum să le re­produci mireas­ma? Că să le în­Å£elegi splendoarea, trebuie să mergi acolo, să le vezi cu ochii tăi ÅŸi să te minunezi de ele. Personal, în matematică am deschis niÅŸte uÅŸi ÅŸi am văzut o lume extraordinară. Am putut face asta pentru că am studiat la Berkeley, în Statele Unite, ÅŸi am avut contact cu avangarda matematicii mondiale, cu mari savanÅ£i, care mi-au folosit mult. A fost un mare privi­legiu pentru mine ÅŸi îi sunt recunoscător lui Dumnezeu pentru acest dar".

Părintele Ieremia este înalt, are o barbă lungă, roÅŸ­cată, ÅŸi privire adâncă. ZâmbeÅŸte mereu. E bucuria călugărilor noÅŸtri, pe care lumea nedusă la mânăstiri îi crede îmbufnaÅ£i ÅŸi triÅŸti. De fapt, ei nu sunt aÅŸa nicio­dată. Mai degrabă vii, sprinteni, deschiÅŸi la suflet. Åži, mulÅ£i dintre ei, tobă de carte.

Un bunic venit din război cu Maica Domnului în inimă
 
Părintele Ieremia a crescut la umbra luminoasă a unui bunic trecut prin urgiile războiului. În copilărie, îl asculta adeseori povestind de bătăliile prin care trecuse ÅŸi din care fusese salvat doar cu ajutorul Maicii Dom­nului. În inima lui de copil s-au imprimat adânc aceste două realităţi - grozăvia războiului ÅŸi dragostea caldă, învăluitoare, a Prea Curatei.

"Înainte de a pleca pe front, bunicul a mers ÅŸi s-a închinat la Patriarhie, la Sfântul Dimitrie Basarabov, iar acolo, un părinte i-a dat o icoană cu Maica Dom­nului: «Uite, Å£ine-o ÅŸi Ea te va păzi!» Åži aÅŸa a fost. Mu­rea lumea în jurul lui, iar el, în urgia aceea a luptei, prin­tre obuzele care explodau lângă el ÅŸi gloanÅ£ele care-i ÅŸuierau pe la urechi, scotea icoana, o săruta ÅŸi se ruga fierbinte Maicii Domnului. Ne povestea că nu mai ÅŸtia ce să facă, era o groază aÅŸa de mare, încât îÅ£i venea să sapi cu mâinile goale o gaură ÅŸi să te bagi în pământ! Odată s-a întâmplat să moară un soldat în dreapta lui ÅŸi altul în stânga lui, loviÅ£i de schije, dar el se ruga Maicii Domnului ÅŸi a scăpat. S-a întors sănă­tos acasă. N-a avut nimic. Atunci s-a întărit în credinţă ÅŸi a rămas credincios pentru toată viaÅ£a. Dar a rămas marcat de această experienţă. Ne povestea mereu despre război ÅŸi despre ajutorul Maicii Domnului. Iar poveÅŸtile lui m-au marcat ÅŸi pe mine". Au trecut anii ÅŸi peste evlavia bunicului s-a aÅŸezat nepăsarea. Părintele Ieremia îmi spune că nu a ajuns niciodată ateu. Doar nepăsător faţă de credin­Å£Äƒ ÅŸi faţă de cei care merg la biserică.

"Eram chiar puÅ£in dispreÅ£uitor. Încă din cla­sa a patra am început să merg la olimpiadele de matematică, am avut ÅŸi rezultate ÅŸi am căpătat un orgoliu. Aveam o pă­rere foarte proastă des­pre nivelul intelectual al celor din Biserică. Îi ve­deam foarte simpli".

Cheia succesului

În clasa a IX-a, la faza naÅ£ională a olimpia­dei de matematică, a luat locul I. ReuÅŸise să fie cel mai bun dintre cei buni, chiar dacă pe primul loc al podiumului au urcat ÅŸi alÅ£ii. Era în pragul ado­lescenÅ£ei, iar în faţă i se deschidea viaÅ£a, cu toate promisiunile ei. Apoi a venit eÅŸecul, primul, cel mai amar.

"După acel premiu I din clasa a IX-a, am mai participat ÅŸi la alte con­cursuri, unde m-am cla­sat foarte bine, dar aproa­pe imediat, în clasa a X-a, la faza naÅ£ională a olimpiadei de matematică, am avut o cădere faţă de anul anterior: de abia am luat premiul trei. În condi­Å£iile în care fiecare treaptă a podiumului era ocupată de mai mulÅ£i elevi, premiul al treilea a însemnat că sunt de abia al treizecilea. Era o mare dezamăgire pentru mine. După aceea, în a XI-a, m-am ridicat din nou ÅŸi am luat locul I, dar în a XII-a a urmat din nou căderea - premiul doi.

De atunci am rămas cu această frământare - «Care e cheia succesului? Cum reuÅŸeÅŸti ÅŸi, odată ce reuÅŸeÅŸti, cum te menÅ£ii acolo?» În viaÅ£a interioară, duhovni­cească, problema s-ar pune: «Cum dobândeÅŸti harul? Åži odată ce l-ai dobândit, cum îl păstrezi?».

E greu, pentru că mie, cel puÅ£in, mi-a rămas aceas­tă meteahnă ÅŸi acum; imediat mă vedeam sus ÅŸi după aceea, invariabil, urma ÅŸi căderea. Era o străful­gerare de moment în care mă ÅŸi vedeam la final ÅŸi ziceam: «Gata, am reuÅŸit», deÅŸi eu eram de fapt abia la început. Când ai succes, intervine o anumită rela­xare ÅŸi o anu­mită orbire, de aia urmează căderea - pentru că acest tip de gând te plasează într-o realitate care nu există de fapt, este doar în capul tău, generată de o părere bună despre sine. EÅŸti orbit de orgoliu ÅŸi începi să faci greÅŸeli: nu mai vezi bine pe unde mergi, nu te mai concentrezi, nu mai dai totul din tine, ÅŸi atunci, inva­riabil, pierzi... Invariabil! LecÅ£ia asta a fost destul de dureroasă pentru mine, dar am învăţat mult din ea.

Dacă e să mă gândesc bine, ambele mi-au fost nece­sare. Dacă insuccesul mi-a arătat că orgoliul e nociv, succesul m-a învăţat să am încredere. Nu acea încredere oarbă în tine, propovăduită des de ameri­cani, «noi, prin noi înÅŸine», care e asociată cu multă mândrie ÅŸi în care nu cred. Nu, ci încrederea pozitivă, de care îmi vorbea des părintele Arsenie Papacioc - încredere în calea pe care te poartă Dumnezeu în lume, în talanÅ£ii pe care Å£i i-a dat, în vocaÅ£ia ta, în drumul tău. Dar pe acest drum nu mergi automat, ci e nevoie ÅŸi de conlucrarea noastră liberă. Ca să păşeÅŸti pe el, ai nevoie de curaj. Åži, mergând pe drumul tău, trebuie să ai mereu încredere în Hristos, chiar dacă e greu, chiar dacă îÅ£i consumă toate resursele ÅŸi chiar dacă ai, la un moment dat, un eÅŸec. Să ai încredere că poÅ£i ieÅŸi oricând la liman, căci Hristos este mereu acolo, gata oricând să ne ridice, dacă Îi cerem ajutorul. Întotdeau­na! Întreabă-L ÅŸi El îÅ£i va arăta o cale. Numai să nu te întorci din drum. Pentru un creÅŸtin nu există deznă­dejde".
 
Chemarea

 
Drumul către Dumnezeu este chiar drumul existen­Å£ei concrete, de zi cu zi. În cazul părintelui, dragostea ÅŸi preocuparea pentru matematică îl vor conduce spre situaÅ£ii în care a fost nevoit să îÅŸi pună acut întrebări importante despre om, viaţă, Dumnezeu. Pasul decisiv a venit după ce, în clasa a XI-a, a reuÅŸit să ia din nou premiul I pe Å£ară, la olimpiada de matematică. A simÅ£it atunci că reuÅŸise, că revenise pe culme ÅŸi a vrut să-i mulÅ£umească lui Dumnezeu pentru asta. Apoi a venit întâlnirea cu părintele Arsenie Papacioc, duhovnicul de la Mânăstirea Sfânta Maria din Techirghiol - "Pre­zenÅ£a lui era copleÅŸitoare. Era ca o mărturie mută a existenÅ£ei lui Dumnezeu. Emana ceva indescriptibil din toată persoana lui... Îmi aduc aminte că, redescoperind credinÅ£a, aveam deseori conflicte în mintea mea, un no­ian de întrebări. Åži mă duceam la părintele cu gân­durile acestea, să mi le lămurească, dar când ajun­geam la el, se topeau toate. Pur ÅŸi simplu îÅ£i topea în­do­ie­lile cu prezenÅ£a lui. Părintele avea pe atunci 60 de ani de călugărie ÅŸi era foarte luminos, fericit chiar, cu niÅŸte ochi mereu sclipitori. Când l-am întâlnit, mi-am spus că dacă omul ăsta nu e nebun (ÅŸi era limpede că nu era), atunci el singur e dovada vie a faptului că Dumnezeu există! AÅŸa am ajuns în Biserică".

Ioan ÅŸi-a luat credinÅ£a în serios. A început să se roa­ge ÅŸi să se spovedească regulat. Întâlnirile cu părintele Arsenie i-au aÅŸezat temeliile vieÅ£ii duhovniceÅŸti. Dar momentul decisiv a venit tot în urma unei crize, con­sfin­Å£ind parcă felul său propriu de a înainta, mereu la extreme. Trecuseră deja câÅ£iva ani de când păşise pe drumul credinÅ£ei. Åži, într-una din zile, una la fel ca cele­lalte, a îngenuncheat în faÅ£a icoanei Mântuitorului, dar nu a simÅ£it nimic. Era gol, aÅŸa cum fusese cu ani în urmă.
"Åži atunci am spus: «Doamne, eu nu ÅŸtiu de ce stau în faÅ£a icoanei Tale, pentru că de simÅ£it nu simt nimic. Åži nici nu ÅŸtiu de ce mă rog Å¢ie, pentru că, de fapt, eu nu ÅŸtiu dacă exiÅŸti sau nu. Poate că sunt aici, în faÅ£a icoanei, pentru că părintele Arsenie, la care Å£in mult, spune că Tu exiÅŸti. Åži dacă el spune, o fi adevărat. Dar eu, unul, nu sunt convins de existenÅ£a Ta...» Nu mai ÅŸtiu exact cuvintele, dar ÅŸtiu că a fost în esenţă un dia­log negativ. Atunci a fost un nou început. Dar, e o vor­bă a părintelui Sofronie Saharov: «Dumnezeu nu te aÅŸteaptă cu politeÅ£uri. El vrea să fii sincer». Acum fusesem sincer. Îi pusesem înainte toate negările mele. Iar El le-a primit ca pe un început de dialog, care con­tinuă ÅŸi astăzi ÅŸi, nădăjduiesc, va continua ÅŸi în veÅŸ­ni­cie. Dacă ar fi să dau un sfat, acesta ar fi să ne apro­piem de Dumnezeu sincer, chiar punându-I înainte necredinÅ£a ÅŸi neîncrederea noastră, ÅŸi să-I cerem - «Doamne, arată-mi-Te ÅŸi atunci Te voi sluji!» Sunt convins că Dumnezeu va răspunde. NegreÅŸit!"

"Maica Domnului, ajută-mă să fiu copilul tău!"
 

Ioan e singur în faÅ£a biroului. Din vârful creionului se iÅ£esc, încârligate, complicatele lui formule matema­tice. Scrie la lucrarea lui de licenţă cu înfrigurare ÅŸi, deodată, se opreÅŸte. Tot castelul construit cu migală se năruie. Crezuse că mai are puÅ£in ÅŸi îi poate aÅŸeza cu­pola, dar, pe negândite, s-au surpat temeliile care fuse­seră de la început ÅŸubrede. Dar nu deznădăjduieÅŸte. În faţă are o icoană a Maicii Domnului. Åži, la fel ca ÅŸi bunicul său odinioară, în bătălie, începe ÅŸi el să o strige. Îi vorbeÅŸte aÅŸa cum i-a vorbit Domnului cu ani în urmă - sincer, direct, fără ocoliÅŸuri inutile. Îi spune de pro­blema lui, de hăţiÅŸul algebrei din care nu poate ieÅŸi nicicum. În decurs de o lună, pe nesimÅ£ite, problema ÅŸi-a găsit rezolvarea.
"De la părintele Arsenie mi-a rămas în minte evla­via la Maica Domnului ÅŸi această rugăciune: «Maica Domnului, ajută-mă să fiu copilul tău!» Rugăciunea aceasta nu are un capăt. Pentru că dacă te ajută Maica Domnului să fii copilul ei, atunci ajungi fratele Mân­tuitorului Iisus Hristos. Eu aÅŸ vedea-o ca cea mai frumoasă ÅŸi mai uÅŸoară cale de a fi creÅŸtin".

Doctoratul în matematică la Berkeley

Universitatea Berkeley din California este între primele cinci din lume în domeniul matematicii. A ajuns acolo prin absolvenÅ£ii ÅŸi profesorii ei excepÅ£io­nali, din care 20 sunt laureaÅ£i ai Premiului Nobel. Între cei care îi călcau pragul în urmă cu mai bine de 10 ani era ÅŸi acest tânăr din România. SlăbuÅ£, cu o barbă care atunci mijea, venea aici pentru un doctorat în mate­matică ÅŸi ca să se cunoască pe sine. Aplicase pentru studii ÅŸi la Harvard sau Princeton, dar de primit, îl primiseră cei de la Berkeley. Poate că a fost la mijloc ÅŸi rânduiala lui Dumnezeu, pentru că, aproape de fa­cultate, tronează impunătoarea catedrală ortodoxă din San Francisco, unde se adăpostesc moaÅŸtele Sfântului Ioan Maximovici, un episcop smerit, care a trăit în se­colul XX într-o sărăcie lucie, încreÅŸtinând nu doar America, ci ÅŸi China. Aici avea să petreacă nenumărate dumi­nici, închinându-se la racla bi­nemirositoare. Dar nu doar ca­te­drala ÅŸi prezenÅ£a sfântului l-au ajutat spiritual, ci ÅŸi profe­sorii săi, care, deÅŸi nu erau oa­meni evlavioÅŸi, erau "foarte mo­deÅŸti. Foarte inteligenÅ£i, scli­pitori chiar, dar ÅŸi foarte mo­deÅŸti. Noi, studenÅ£ii, care aveam enorm de învăţat de la ei, eram mai îngâmfaÅ£i decât ei. Matematica parcă te ÅŸi în­deamnă la smerenie, pentru că este foarte grea, dar ÅŸi foarte sinceră. În matematică nu poÅ£i să minÅ£i. ÎÅ£i dai seama destul de repede dacă ÅŸi unde ai greÅŸit. De asemenea, îÅ£i ÅŸi vezi limite­le. Un mare matematician, cum e Alain Connes, de pildă, a Å£inut o conferinţă ce se chema «Matematica, ÅŸcoala umilin­Å£ei». Spunea el acolo că în momentul în care eÅŸti în faÅ£a lucrului nou de descoperit, eÅŸti pur ÅŸi simplu ca un învă­Å£Äƒcel. O iei din nou de la ca­păt. Åži această stare de necu­noaÅŸtere este greu de supor­tat pentru tine, marele meda­liat Fields - care este echiva­lentul premiului Nobel în ma­tematică - cu multele ÅŸi marile tale descoperiri. Prac­tic, orice om de ÅŸtiinţă, când este pus în faÅ£a situaÅ£iei de a crea ceva nou, trebuie să se facă din nou mic, pentru a putea smulge taina creaÅ£iei.

AÅŸa că pentru mine, doc­toratul la Berkeley nu a fost doar un drum intelectual, ci ÅŸi o cale prin care m-am apro­piat de Dumnezeu. Părintele Arsenie Papacioc chiar mi-a spus când l-am întrebat ce să fac eu acolo pentru suflet - «Să te cunoÅŸti pe tine însuÅ£i!». Åži să ÅŸtiÅ£i că vecinătatea unor mari savanÅ£i m-a ajutat mult la asta. M-a ajutat să-mi văd ÅŸi limitele mele, dar ÅŸi limi­tele ÅŸtiinÅ£ei. În zilele noastre există un mit cum că ÅŸtiinÅ£a e atotputernică ÅŸi că ar putea explica totul. De aici ÅŸi un fals război al ei cu credinÅ£a, întreÅ£inut de unii intelectuali atei. În fapt, ele nu pot intra în conflict, pentru că ÅŸtiinÅ£a Å£ine doar de universul văzut, nu ÅŸi de veÅŸ­nicie. Se pot sprijini, însă, ÅŸi rezultatele sunt foarte bune. Părerea mea este că niciun savant sincer cu el însuÅŸi nu poa­te crede în mitul atotputerniciei ÅŸtiinÅ£ei. Åži dacă aÅŸa stau lucrurile cu creaÅ£ia, ce poÅ£i să mai spui despre Dumnezeu? El transcende cu mult fizica, matematica ÅŸi întreaga creaÅ£ie. Eu sunt extraordinar de recunoscător pentru acest dar al matematicii. Sunt niÅŸte corespondenÅ£e care par de necre­zut, adevărate minunăţii: cum de-i aÅŸa? Te gândeÅŸti că le-a pus Dumnezeu aco­lo. Matematica poate să te trimită spre o altă lume. Ea te invită să descoperi ceva mai mult, acele raÅ£iuni ale univer­sului de care vorbesc sfinÅ£ii, raÅ£iuni pe care se bazează întreaga creaÅ£ie. Åži când ajungi să le întrezăreÅŸti, aruncând spre ele o ocheadă prin intermediul formulelor, dobândeÅŸti un respect pen­tru taină, ÅŸi asta te apropie mult de Dumnezeu. Einstein spunea: «Mă în­chin în faÅ£a misterelor universului!»".

Călugăria
 

Ne plimbăm prin cimitirul Mânăs­tirii Putna. Cruci drepte, de piatră, sunt aici parcă de când lumea. Mormântul maicii Bene­dicta, fostă Zoe Dumitrescu-BuÅŸulenga, este îngrijit ÅŸi înflorat. Monahii de aici o iubesc mult, pentru că a mers înaintea lor, unind cartea cu rugă­ciunea. E dru­mul pe care se străduieÅŸte să meargă ÅŸi părintele Iere­mia. Multe probleme se pot limpezi aici, printre sfinÅ£ii Putnei. Ei răspund, tocmai pentru că nu sunt morÅ£i, ci vii, dar în alt fel. Au strâns harul o viaţă întreagă, ca albinele, ÅŸi acum îl revarsă din crisalidele acestea de piatră ÅŸi flori în care s-au înveÅŸnicit, ca să guste deplin din dragostea Domnului. Cine are ochii interiori des­chiÅŸi cred că vede lumina revăr­sându-se din mor­min­tele Putnei.
Părintele Ieremia a ajuns la Put­na la sfatul părintelui Arsenie Papacioc, duhovnicul de a cărui pulpană s-a Å£inut, ca să urce trep­tele încrederii în Dumnezeu. Îl pomeneÅŸte mereu.

"La Berkeley mi-a venit gân­dul călugăriei ÅŸi, când l-am între­bat pe părinte în ce mânăstire să merg, mi-a spus direct - Putna. Åži m-a bucurat, pentru că aici am devenit ucenic al Domnului". Îl întreb cum se face că în zilele noastre sunt atâÅ£ia călugări învă­Å£aÅ£i. Oameni cu una sau două fa­cultăţi, unii chiar cu doctorate în varii domenii, lasă totul ÅŸi apucă pe calea monahală.

"Cred că e vorba de o cău­tare care a ajuns până la capăt. Oame­nii care studiază mult au mai mari ÅŸanse să se apropie de Dumnezeu, decât cei care se opresc la jumătatea drumului. Când acu­mulezi sufi­cientă cultură, inevita­bil ajungi să îÅ£i pui problema credinÅ£ei, iar dacă eÅŸti un om sincer, atunci răspunsul este pozitiv. În plus, cred că spre deosebire de alte perioade din istoria recentă a Bise­ricii, în ultimul timp s-a scris mult despre mo­nahi, dizolvându-se astfel multe prejudecăţi ale inte­lectua­lilor".

Îl întreb dacă nu i-a fost dor de lume, de când a in­trat în mânăstire. Nu de volup­tatea ei, ci de lucrurile ei bune, de un concert de muzică clasi­că, de un spectacol de teatru.

"Nu simt nicio durere după nimic din ceea ce aveam în lu­me, pentru că tot ce am găsit aici îmi este foarte împlinitor.

 
Căutarea lui Dumnezeu în mânăstire este o aventură in­te­rioară, care nu-Å£i mai dă răgaz să cauÅ£i nimic din cele pe care le-ai avut sau pe care le puteai avea înainte. Nu mai simÅ£i nevoia de ele. E o depă­ÅŸire a lor, dar nu prin anulare, ci printr-o completare în care eventualele lipsuri sunt su­pli­nite de Hristos. Bucuria vie­Å£ii unui matematician este mare, dar bucuria vieÅ£ii unui călu­găr este ÅŸi mai mare!".

Cristian Curte, Formula AS
 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Clasamentul la finalul turului: FC Botoșani, lider în SuperLiga!

Monday, 3 November 2025

BotoÈ™ani a remizat cu Petrolul, scor 0-0, în ultimul meci al etapei a 15-a. Elevii lui Leo Grozavu sunt din nou pe primul loc, la egalitate de puncte cu Rapid, dar cu un golaveraj mai bun. ...

Medicii vor putea refuza să trateze pacienții agresivi verbal sau fizic. Situațiile în care pacienților li se poate refuza îngrijirea medicală!

Monday, 3 November 2025

Medicii vor putea refuza să acorde îngrijiri medicale dacă un pacient sau aparÈ›inătorii acestuia sunt agresivi verbal sau fizic sau dacă pacientul manifestă o atitudine „ostilă sau ...

LPF a stabilit programul etapei a 17-a a Superligii. Când joacă FC Botoșani!

Monday, 3 November 2025

LPF a anunÅ£at, luni, programul partidelor din etapa a 17-a a Superligii. Confruntările vor avea loc în perioada 21-24 noiembrie, scrie news.ro. Înainte de această etapă, echipa naÈ›...