Sfântul Ierarh Chiril s-a născut în Alexandria, în jurul anului 370, È™i provenea dintr-o familie deosebită, care dăduse deja pe Patriarhul Teofil, unchiul È™i predecesorul său în scaun. Și-a făcut o cultură serioasă frecventând didascaleul catehetic alexandrin, dar mai ales aprofundând operele Sfântului Atanasie, care i-au format convingeri profunde, precum È™i o subtilă È™i ascuÈ›ită gândire speculativă.
Avea un caracter puternic, iar temperamentul È™i personalitatea sa erau deosebite. Din anul 429 se angajează în lupta contra ereziei lui Nestorie. Acesta, ajuns patriarh al Constantinopolului la 10 aprilie 428, a început să predice împotriva învățăturii Bisericii care spune că Sfânta Fecioară Maria este „Născătoare de Dumnezeu”.
Nestorie propunea sintagma „Născătoare de Hristos”. Sfântul Chiril a luat atitudine, arătând că Hristos este o unică Persoană, Dumnezeu È™i Om, iar Sfânta Fecioară Maria este pe drept cuvânt numită „Născătoare de Dumnezeu” - Theotokos. Fiul lui Dumnezeu, născut din veci din Tatăl, S-a născut ca om din Fecioara Maria È™i nu este vorba de două, ci de una È™i aceeaÈ™i Persoană, scrie ziarullumina.ro.
La 19 noiembrie 430, împăratul Teodosie II a convocat pentru anul 431 un sinod la Efes (al treilea Sinod Ecumenic), care a început la data de 22 iunie. Chiar din prima È™edință Nestorie a fost condamnat ca eretic È™i depus din scaun, aprobându-se învățătura Sfântului Ierarh Chiril din Epistola dogmatică È™i hotărârile sinodului din Alexandria din 8 noiembrie 430. Prin rolul său decisiv la Sinodul III Ecumenic de la Efes, ca È™i prin impunerea expresiei Theotokos, Sfântul Chiril s-a dovedit ca unul dintre cei mai mari PărinÈ›i ai Bisericii, teologia sa hristologică È™i cea mariologică stând la baza formulelor dogmatice de la acest sinod, anticipând È™i pregătind în acelaÈ™i timp pe cele de la Calcedon È™i Constantinopol.
Opera scrisă a Sfântului Chiril este considerabilă, fiind cuprinsă în 10 volume din Patrologia Greacă a lui Migne. Unele din operele sale au fost traduse chiar de unii dintre contemporanii săi în latină, siriacă, armeană, etiopiană È™i arabă, ceea ce arată de câtă preÈ›uire se bucurau acestea. A trecut la Domnul în 27 iunie 444. Biserica Ortodoxă îl prăznuieÈ™te împreună cu Sfântul Atanasie ÅŸi în 18 ianuarie.