De la mijlocul secolului al XIX și până după Primul Război Mondial, târgul Botoșanilor a fost unul dintre cele mai dezvoltate așezări urbane, din Moldova, mai ales din punct de vedere economic. Dominat de comerțul și atelierele meșteșugărești ale evreilor și armenilor, de aportul legumicultorilor lipoveni, dar și potența financiară a marilor moșieri dornici de a investi în cultură și dezvoltarea orașului, Botoșaniul avea un aer aparte în epoca sa. Ridicat pe vechiul drum care lega porturile de la gurile Dunării de Europa Centrală și țărmurile Balticii, Botoșaniul s-a remarcat prin câteva branduri, la nivel național, dar mai ales internațional.
Medalie de aur pentru industriașii botoșăneni
În anul 1889, o companie industrială botoșăneană primea medalia de aur la Salonul Expozițional de la Paris dedicat tehnicii și industriei. Era vorba despre cea mai înaltă distincție pentru excelență în producție industrială. Compania industrială din Botoșani care a obținut cea mai galonată distincție reușind să surclaseze mari companii europene și chiar americane se numea „Societatea morilor cu aburi”. Era vorba despre mori cu aburi ce produceau în cea mai mare parte făină sau derivați din prelucrarea cerealelor, scrie Adevărul.
Compania era un deja un adevărat brand al Botoșaniului și exporta făină de cea mai bună calitate în toată Europa Centrală, obținută mai ales din grâul roșu de Botoșani, renumit pentru calitățile sale în domeniul patiseriei.
Această societate a morilor cu aburi își avea sediul pe Calea Națională în târgul Botoșanilor și a fost fondată în anul 1855 de doi industriași de origine evreiască, Gavriel Abramovici şi Sara Freifeld.
„Societatea morilor cu aburi” din Botoșani a fost a doua companie de mori cu aburi din România, după moara lui Asan din Bucureşti, amenajată în 1853. Societatea deținea 28 de mori și le folosea la capacitate maximă.
Invitația la Salonul Expozițional din Paris a venit în urma exporturilor intense către Franța, Prusia și Austria-Ungaria, industriașii botoșăneni reușind să impresioneze prin capacitatea de producție, dar mai ales prin calitatea făinii obținute, dorită peste tot în Europa continentală. În anul 1900, compania botoșăneană avea să primească a doua invitație la Paris și a câștigat marele premiu pentru a doua oară. Odată cu schimbarea tehnologiilor, dar și a frământărilor politice, ideologice și militare din preajma Celui de-al Doilea Război Mondial, compania a dispărut.
Berea de lux care a fermecat consumatorii din Europa Centrală
Astăzi, în municipiul Botoșani, la ieșirea din oraș către comuna Roma, se află cartierul numit Cișmea, dar și o țeavă, bine amenajată, prin care curge apă de izvor, din adâncurile pământului. În urmă cu aproximativ 120 de ani, la Botoșani, se înființa și fabrica dar și brandul care avea să dea numele cartierului de astăzi. Era vorba despre fabrica de bere „Cișmea”, înființată pe Calea Națională, de un afacerist evreu numit Leon Spodheim.
Acesta a stat o bună perioadă în Germania și avea multe contacte în Europa Centrală. Întors la Botoșani, s-a gândit să creeze o rețetă unicat de bere care combina secrete de fabricație din Germania, dar și savori ale berii englezești. Totodată, folosea apa de la un izvor din marginea târgului, renumit pentru proprietățile sale.
Este vorba de același izvor de unde mai iau și astăzi apă botoșănenii, din zona Cișmea. Într-un timp relativ scurt, berea „Cișmea” a devenit un adevărat brand mai ales pe plan internațional.
Producția era folosită doar pentru a fi consumată la nivel local, în restaurantul „Calul Bălan”, din centrul Botoșanilor, dar și pentru export. Se spune că numai în Austria și Ungaria plecau lunar câte trei cisterne cu câteva tone de bere „Cișmea”. Berea era exportată și în Germania, unde a avut un succes deosebit. Ca și în cazul făinii de Botoșani, produsă de marile mori cu aburi, și berea „Cișmea” a dispărut, cu tot cu rețetă, în preajma Celui de-al Doilea Război Mondial.