Salarii mai mari pentru angajaţii Nova Apaserv !? La alţii se poate, la noi e nevoie de o mulţime de analize
BOTOSANI

Lăsat de liderii sindicali să jongleze cu cartoful fierbinte al conflictului social, Albert Tănase, şeful interimar al Nova Apaserv, vrea să rezolve măcar în parte solicitările angajaţilor care vor salarii mai mare, pentru a avea un avantaj în cursa pentru fotoliul de manager general. Între timp, însă, la Apa Vital Iaşi astfel de probleme nu există. "Ei (la Botoșani, nota red.) sunt la al şaselea director de când sunt eu aici, iar eu (la Iași, nota red.) sunt la al şaselea preşedinte de Consiliu Judeţean", spune Ion Toma, managerul operatorului vecin.

Salarii mai mari pentru angajaţii Nova Apaserv !? La alţii se poate, la noi e nevoie de o mulţime de analize

   FOTO: Ştiri.Botoşani.Ro

Cu promisiuni de încercare de soluţionare a conflictului de muncă ce e pe cale să se declanşeze la nivelul operatorului de apă şi cu convingerea că legea trebuie respectată- cu referire la ordonanţa privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor de stat din România. Aşa s-a prezentat managerul interimar al Nova Apaserv presei, cu câteva zile înainte de întâlnirea cu sindicatele pentru dezamorsarea conflictelor.

Albert Tănase, directorul general interimar al Nova Apaserv, promite să încerce toate soluţiile în aşa fel încât să rezolve din faşă conflictele cauzate de salariile care nu au fost majorate de ani de zile. Admite însă că posibilităţi ar fi fost, dar banii au fost folosiţi în alte scopuri. Legale, de altfel.

Contextul: legile diferite care funcţionează în Nova Apaserv: echipa de management beneficiază de ordonanţa 109/2011 care oferă recompense de tipul cotei variabile din cifra de afaceri în cazul în care societatea manageriată obţine profit, în timp ce restul salariaţilor "beneficiază" de prevederile Legii bugetului de stat care permite, în condiţii de productivitate, o majorare salarială cât rata de inflaţie. Dar care nu s-a aplicat.

Însă salariaţii, la fel ca cei angajaţi în alţi operatori de apă, ar fi putut şi ei împărţi cota de profit. "De şapte sau opt ani salariaţii nu au participat la această cotă de profit nici prin prevederi introduse prin contractul colectiv de muncă (CCM) pentru că şi aici avem o legislaţie specială, care precizează la modul imperativ cum pot participa salariaţii la această cotă- parte din profit. Anul trecut am avut o sumă de 80.000 de lei care putea fi, la modul teoretic, alocată şi repartizată salariaţilor, din această cotă- parte din profit, dar având în vedere aplicarea unor prevederi imperative prevăzute de actele normative care guvernează activitatea societăţii nu s-a putut realiza acest lucru, acea sumă fiind alocată cu o altă destinaţie tot în cadrul societăţii, pe partea de investiţii. Din acest punct de vedere am să încerc să port un dialog cu salariaţii şi să-i asigur că începând de săptămâna viitoare vom încerca să identificăm absolut toate condiţiile în care poate fi aplicată o creştere salarială permisă de legiuitor, poate că undeva din luna iunie, pe o rectificare bugetară", susţine directorul Albert Tănase.

Reproş la adresa liderilor sindicali

În schimb, remarcă oficialul Nova Apaserv, nici atitudinea liderilor sindicali nu a fost cea pe care o aşteptau salariaţii pe care îi reprezintă. Altfel spus, au stat liniştiţi şi în afara unor notificări prin care invitau patronatul la negocieri ale contractului colectiv de muncă, nu au făcut mare lucru.

"Am un reproş şi la adresa organizaţiilor sindicale- acest conflict este un conflict mai vechi şi dacă discutăm astăzi, la nivelul anului 2017, de o bază teoretică de 1.450 de lei, iar în CCM figurează baza de 900 de lei, nu pot să nu imput şi sindicaliştilor acest aspect pentru că probabil nu au făcut la timp demersurile necesare. În trei, patru ani de zile eu nu am auzit în cadrul societăţii despre greve, greve de avertisment, despre altfel de mişcări sociale, în afara unor notificări care au existat legate de negocierea părţii salariale, dar acest lucru nu s-a întâmplat, se întâmplă acum şi suntem impropriu spus ameninţaţi, am fost notificaţi de aceste intenţii cu greva generală. Ceea ce este mai periculos este faptul că sindicaliştii ne-au adus la cunoştinţă faptul că sunt pregătiţi să întrerupă prestarea serviciilor societăţii în preajma sărbărilor pascale. Deci dacă s-a ajuns în această situaţie, e un procent mic imputabil şi organizaţiilor sindicale", explică Albert Tănase.

Curiozităţi legate de angajările din ultimii ani

Cât despre angajările făcute în ultimii ani- multe dintre ele pe criterii politice, potrivit ordinelor venite de la fosta conducere a Consiliului Judeţean, reprezentată la acel moment de Florin Ţurcanu, nu există încă o analiză de oportunitate a acestora. Dar angajările făcute pe bază de CV (despre care Ştiri.Botoşani.Ro a scris aici) în decembrie 2015, acestea au fost justificate şi legale, spune Albert Tănase.

"Organigrama actuală este o organigramă viabilă, există într-adevăr şi putem vorbi de un deficit de personal pe partea operaţională şi alocuri de un mic excedent pe partea de TESA. Am început să facem o analiză a fiecărui compartiment în parte pentru a încerca să echilibrez structura operaţională a societăţii prin unele transferuri de la un compartiment la altul. În contextul unei reorganizări generale a societăţii, dar reorganizare care presupune elaborarea unui plan care să-mi permită o justificare chiar şi în instanţă în momentul în care voi avea un litigiu de muncă, putem vorbi de astfel de transferuri, indiferent de cine ar putea fi vorba, de la un compartiment la altul, pentru că în urma unei analize, în mod cert dacă voi avea documentele necesare care îmi atestă faptul că gradul de încărcare pe un compartiment este de 60- 70% iar la un compartiment am deficit şi este nevoie să lucreze ore suplimentare anumiţi salariaţi, categoric se impune po echilibrare, dar în acelaşi timp Codul Muncii prevede că orice modificare care se face în baza unui act adiţional şi care presupune modificarea felului muncii, a locului muncii, presupune acordul de voinţă al părţilor care au încheiat acel contract individual de muncă", explică directorul interimar.

Analiză pe majorările salariale individuale

În schimb, tot de domeniul viitorului este analiza privind creşterile salariale individuale- asta în condiţiile în care s-a tot vorbit că înainte de încheierea mandatului, fostul manager Gabriel Cîrlan a dispus anumite majorări salariale în câteva cazuri.

"O analiză asupra modificărilor salariale individuale o am în vedere şi va fi implementată săptămâna viitoare, la o primă discuţie cu sindicatele pentru că vreau să am o oglindă clară asupra evoluţiei salariale pentru fiecare salariat în parte. Analiza va porni de la toate creşterile salariale care au avut loc în societate, dacă au fost la nivel individual sau prin aplicarea unor acte normative, pentru toţi salariaţii, pentru că la nivel colectiv nu au fost astfel de creşteri salariale", adaugă Albert Tănase.

Cota variabilă se referă la acordarea unui coeficient din realizările din luna anterioară, respectiv cifra de afaceri şi veniturile societăţii. În cuprinsul ordonanţei 109 se vorbeşte de inserarea acestor indicatori- economici şi neeconomici. Or, în cazul Nova Apaserv, directorii şi administratorii au prevăzut, prin actul adiţional la contractul de mandat, acordarea acestei cote variabile. Albert Tănase spune că în primele trei luni ale anului 2016 a beneficiat, în calitate de membru al Consiliului de Administraţie, de o cotă variabilă, dar care nu a avut un cuantum fix, odată fiind de 420 de lei, altă dată a fost 380, sume adăugate indemnizaţiei de membru în CA, în valoare de 1.000 de lei, sumă stabilită din anul 2015.

Un exemplu de bună practică: Apa Vital Iaşi

Deşi cu un număr de clienţi mai mare decât cei ai Nova Apaserv şi cu o arie de acţiune mai extinsă, Apa Vital Iaşi reuşeşte să scoată profit în fiecare an, să acorde angajaţilor salarii decente şi culmea!, să respecte şi contractul la nivel de ramură, care prevede că salariul minim de la care porneşte calcularea indicilor de salarizare este 1.500 de lei.

Ion Toma (foto, Ziarul de Iaşi) se află la conducerea Apa Vital din 2004 şi, pentru că este un "tehnocrat", după cum singur se caracterizează, nimeni nu a reuşit să-l schimbe din funcţie. A existat o tentativă din partea conducerii liberale a Consiliului Judeţean (2012- 2015), dar a eşuat.

"Beneficiez şi eu de cota variabilă, pentru că e prin lege. Un leu să fie dar să fie şi cota variabilă. Salariaţii împart 10% din profit în momentul în care se aprobă situaţia financiară pe anul anterior. Cel mai mic salariu este salariul minim, 1.500 de lei brut (1.099 lei net), pentru femeile de serviciu. Noi avem 1.250 de salariaţi, dar dăm apă în 300 de localităţi, avem 30 de staţii de epurare, zece staţii de tratare, 3.500 de kilometri de reţele, 80.000 de clienţi. Mai mult, noi avem 1.250 de salariaţi, dar noi ne facem totul singuri, acum facem staţie de asfalt, noi facem tot ce înseamnă service, am 300 de oameni care fac partea conexă a activităţii mele, pe care puteam să o fac cu terţi. Noi nu am dat oameni afară prin automatizare ci i-am reconvertit în alte activităţi- avem echipe de asfaltatori, de pavatori, tot ce stricăm în oraş reparăm cu oamenii noştri. După salariile femeilor de serviciu, următoarele salarii mici sunt de 1.800 de lei brut (1.301 de lei net). Noi facem din fonduri proprii extinderi cam de 100- 150 de kilometri pe an, din profitul pe care îl avem şi de patru ani avem acelaşi tarif la apă, nu l-am mai crescut. Şi încă un aspect: noi am avut continuitate aici, la dumneavoastră acolo... Ei sunt la al şaselea director de când sunt eu aici, iar eu sunt la al şaselea preşedinte de Consiliu Judeţean, eu nu m-am implicat în politică, sunt aşa, tehnocrat, cum e la modă să spui acum", explică Ion Toma, la solicitarea Ştiri.Botoşani.Ro.

Despre cel mai mic salariu de la Nova Apaserv, de 900 de lei, încasat de un muncitor de la Sectorul Auto, Ştiri.Botoşani.Ro a scris aici:

Nemulţumirea dă în clocot! Aproape o sută de salariaţi Nova Apaserv în protest spontan! FOTO, VIDEO

 

Spune-ne opinia ta