Modernizare de ani de zile! Un drum comunal pornit în reparaţii de zece ani nu e gata nici acum
BOTOSANI

Un drum comunal din judeţ a fost reparat câte un pic, câte un pic, se repara la un capăt, se strica la celălalt. Şi după zece ani de la demararea lucrărilor, nici acum nu e gata.

Modernizare de ani de zile! Un drum comunal pornit în reparaţii de zece ani nu e gata nici acum

   FOTO: Ştiri.Botoşani.Ro

În 2006, Primăria Ungureni şi Primăria Dângeni se asociau pentru a obţine- mai uşor, se credea pe atunci-, finanţare pentru reabilitarea drumului comunal 17 Ungureni - Epureni - Iacobeni - Strahotin – Hulub. Au depus un proiect la Ministerul Dezvoltării de atunci- Guvernul Tăriceanu era la putere la acel moment-, iar în anul 2007 au început lucrările.

Încetişor, câte un pic, câte un pic. Aşa, cu picătura, că nici la ora asta drumul nu e gata şi nici finanţarea nu s-a alocat în totalitate. Este circulabil, însă nu are podeţe şi rigole, ca atare recepţia nu a fost făcută.

Primarul comunei Ungureni, Ilie Ivanache, a ajuns la concluzia că proiectele mari sunt greu finanţabile, astfel că cele cu valori mai reduse sunt mai uşor de achitat de către Ministerul Dezvoltării. Problema este că în comuna pe care o administrează, drumurile săteşti sunt scurte şi nu prezintă importanţă pentru guvernanţi.

"În total avem 105- 106 kilometri de drumuri comunale şi săteşti, dar nu am cum să fac mai mult de 22 de kilometri. Sunt comune, de exemplu Hăneştiul, care are 35 de kilometri de drum comunal. A avut posibilitatea să le facă de la un sat la altul. Noi avem judeţeanul, 13 kilometri, avem naţionalul dar avem şi drumurile săteşti, care sunt mari. De exemplu, Călugăreni- Mihai Viteazu, Plopenii Mari, care necesită întreţinere. Din cauza faptului că nu le putem face comunale, avem mai puţini kilometri şi primim mai puţini bani. Ar trebui să se ia la numărul de kilometri pentru că, de exemplu, comuna Ungureni are 12 sate, inclusiv Ungureni. Nu trăiesc şi aici oameni, nu merg şi ei pe drumuri?", explică Ilie Ivanache.

Astfel că singurul drum mai important pe care l-a putut prinde la finanţare a fost cel către Dângeni, dar care a fost făcut în asociere cu comuna vecină.

"Fiind 16,5 kilometri de drum, valoarea a fost de 12,7 milioane de lei, foarte greu se dau banii când sunt distanţele mari. Din 2007 au început lucrările şi am mai avea undeva la 1,4 milioane de lei de primit. Noi am pornit pe ordonanţa 576 şi am fost transferaţi pe Ordonana de Guvern 28. Şi am observat că drumurile care sunt mai scurte, de 2-3 kilometri, primesc finanţare mai repede, dar la astea mai lungi vă daţi seama câţi ani trebuie să treacă până se termină?", spune primarul Ivanache.

De partea cealaltă de drum, primarul comunei Dângeni, Cătălin Rotundu, spune că ar mai trebui făcute podeţele şi semnalizările. "Comuna Ungureni a fost lider de asociere în proiectul ăsta, noi trebuie să asigurăm acum partea de cofinanţare, în jur de 65.000 de lei, bani pe care îi vom achita de îndată ce se aprobă bugetul”, explică primarul Rotundu.

Pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, proiectul "Modernizare drum comunal DC 17, Ungureni - Epureni - Iacobeni - Strahotin - Hulub, în comunele Ungureni şi Dângeni, judeţul Botoşani" apare cu suma de 7.685.190.52 lei, ce va fi subvenţionată de la bugetul de stat în perioada 2015- 2019. Este unul dintre cele 149 de proiecte depuse de autorităţile locale din întreg judeţul şi care aşteaptă finanţare sau care deja au fost finanţate.

 

Spune-ne opinia ta