Finalizarea căii ferate Hârlău-Botoșani, un proiect neinteresant pentru guvernanți!

Ministerul Transporturilor nu pare să fie interesat de continuarea proiectului demarat în urmă cu aproape patru decenii. Calea ferată Hârlău–Botoșani, de 57 km, ar fi redus distanța feroviară dintre Iași și Botoșani cu 87 de km.

La începutul lunii iulie 2025, un senator din județul Iași a făcut o interpelare către ministrul Transporturilor, cu privire la stadiul proiectului și sursele de finanțare pentru realizarea liniei ferate Hârlău Botoșani. Răspunsul primit de la București este unul mai mult decât descurajator: Proiectul privind realizarea liniei directe de cale ferată între municipiul Iași și municipiul Botoșani nu este inclus în lista proiectelor din Programul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, aprobat prin HG nr. 1312/2021”.

 

Senatorul Lucian Rusu susține, însă, că la orizont s-ar putea întrevedea o promisiune ”firavă” din partea guvernanților: „La nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii se evaluează posibilele soluții care să vizeze includerea proiectului anterior menționat în cadrul unui program eligibil de finanțare”.

Lucrările la calea ferată Hârlău–Botoșani au început în toamna anului 1987. Noua cale ferată, de 57 km, ar fi redus distanța feroviară dintre Iași și Botoșani cu 87 de km. Noua linie ferată ar fi străbătut Frumușica, Flămânzi, Cristești și ar fi ajuns la Botoșani. Casele urmau să fie demolate pentru a lăsa drum liber construirii terasamentelor.

La acea vreme, în 1987, au fost aduși peste 400 de muncitori. S-a început construirea Tunelului Hârlău, în lungime de circa 900 m și un diametru de 9 m. Tunel care avea să se termine mult mai târziu, dar fără a mai fi vreodată folosit. Linia trebuia terminată în trei ani. S-au oprit însă mult mai devreme, odată cu căderea comunismului. Guvernele conduse de Petre Roman și Theodor Stolojan au prevăzut bani în buget, însă banii ajungeau doar pentru conservarea lucrării, nu și pentru continuarea construcției.

În 1996 se reiau lucrările. Peste numai doi ani, în 1998, se opresc din nou, după ce se cheltuiseră peste 20 de milioane de dolari.

În 2007 are loc o nouă încercare de reluare a proiectului căii ferate Hârlău–Botoșani, când se vorbește despre un traseu parțial, Hârlău–Flămânzi. Suma estimată pentru finalizarea lucrărilor până la Flămânzi era de 1,2 milioane de lei, dar guvernul nu a alocat nici un leu pentru lucrare.

Bani pierduți, planuri prăbușite. Lucrarea s-a degradat de la un an la altul, componentele metalice au fost furate. În perioada 2000-2004, poliția de pe raza județului Botoșani a întocmit mai multe dosare penale pentru furt de șine și traverse de cale ferată.


 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Sindicatele din administraţie amenință cu greva generală, revoltate de „cel mai mare val de concedieri din ultimii 30 de ani!”

astăzi, 18:15

Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie (FNSA) anunţă pregătiri pentru o grevă generală, acuzând Guvernul că pregăteşte cel mai mare val de concedieri din ultimii 30 de ...

„Dimineți de septembrie” la muzeu - Ateliere de pictură pe sticlă pentru pasionații de artă și de frumos!

astăzi, 17:40

Muzeul Județean Botoșani vă invită, în perioada 6-7 septembrie 2025, în intervalul orar 9.00-13.00, la ateliere de pictură pe sticlă dedicate adulților pasionați de artă și de fr...

(P) Tips & Tricks pentru a alege rucsacul de damă ideal pentru drumeție

astăzi, 17:35

Plănuiești să cumperi un rucsac nou pentru drumeții? Există un aspect principal de care va trebui să ții cont atunci când alegi un rucsac de damă: îți trebuie pentru excursii de o...