UTIL: Ce trebuie să verifici când cumperi o maşină la mâna a doua

Deşi valoarea noii taxe de poluare a crescut semnificativ de la începutul acestui an, pentru mulţi dintre români cumpărarea unei maşini second-hand este singura soluţie de a avea un autovehicul.

Cumpărarea unei maşini second-hand este o provocare pe care puţini o depăşesc cu succes. Pentru a evita capcanele pe care le întind vânzătorii mai puţin oneşti, Gândul vă furnizează un mic ghid al lucrurilor mai puţin uzuale pe care un eventual cumpărator ar trebui să le facă înainte de a bate palma cu vânzătorul unei maşini la mâna a doua.


Atenţie la actele maşinii!

•Nu uitaţi nicodată să solicitaţi carnetul de service al autovehicului. În acest fel, veţi afla de la reprezentanţa producătorului auto ce intervenţii a suferit în timp maşina pe care vă gândiţi să o achiziţionaţi. Dacă vă gândiţi să cumpăraţi o maşină second-hand de peste graniţă, nu faceţi acest lucru pe fugă. Verificaţi în prealabil autovehiculul la Registrul Auto Român(RAR). "Spre exemplu, o maşina aparţinând unei firme de leasing din România este vândută, pe baza unor acte false, în Germania. Nu de puţine ori firma din Germania o revinde chiar unei persoane din România. Cumpărătorul, de bună credinţă, merge la RAR şi abia acolo află că maşina este deja înmatriculată pe numele societăţii de leasing", spune pentru Gândul Cristian Muntean, directorul Asociaţiei Societăţilor de Service Auto din România (ASSAI), o organizaţie profesională care reprezintă interesele a peste 400 de service-uri auto independente.

• În plus, reprezentantul ASSAI, vă sfătuieşte să cereţi vânzătorului ultimele poliţe de asigurare ale maşinii. Cu un mic efort de detectiv, veţi putea afla de la societatea de asigurare "cazierul" autovehicului pe care doriţi să îl cumpăraţi.


Caroseria şi motorul dau indicii importante despre vârsta şi uzura maşinii

•Vizita la un tinichigiu vă poate scuti de costurile unei investiţii auto neinspirate. O maşină second-hand al cărui kilometraj arată cifre derizorii, dar are zgârieturi sau vopsea lipsă la îmbinări, uşi sau şuruburile de prindere, ridică semne de întrebare în ochii cumpărătorului avizat. O altă metodă de a verificare a vechimii reale este o analiză atentă a datelor de pe anvelope (marcă, an de fabricaţie). "Dacă maşina are pe bord 25.000 de kilometri şi are alte anvelope decât cea de la roata de rezervă, probabil maşina are în realitate mai mulţi kilometri", explică Muntean.

• Verificaţi elementele din aluminiu din jurul motorului. "Dacă acestea sunt mate sau de culoare gri, înseamnă că materialele sunt îmbătrânite şi maşina are mulţi ani", spun specialiştii. Similar, dacă există diferenţe mari de culoare între furtunuri, cum ar fi cele de răcire, este un semn că autovehiculul a avut intervenţii în acea zonă.


Maşina de 2.500 de euro, cea mai căutată


Iar pretenţiile vânzătorilor de maşini second-hand scad constant. Statisitc, ele s-au diminuat cu peste 11% faţă de anul 2009. Numărul mare de oferte, dar şi puterea scăzută de cumpărare a românilor au făcut ca cele mai căutate autovehicule să fie cele ieftine, de până la 2.500 de euro, după cum declara recent Bogdan Vulpe, program manager al sitului de profil auto.ro.

Chiar şi în aceste condiţii, 2010 a fost însă un an de excepţie pentru comercinaţii de maşini rulate. Dacă în primele cinci luni, numărul autovehiculelor second nou înmatriculate s-a situat în marja de 10.000-13.500 de unităţi, finalul anului a adus tranzacţii record. Punctul maxim a fost atins în chiar ultima lună a lui 2010, când peste 41.000 de români au înmatriculat o maşină la mâna a doua. Însă această creştere conjuncturală este pusă pe seamă iminentei majorări a taxei auto.

În medie, un autovehicul al constructorului german Volkswagen se tranzacţiona, la nivelul lunii noiembrie 2010, pentru 7.461 de euro. Opelurile second-hand aveau, o medie la vânzare de circa 5.000 de euro. Un caz aparte îl reprezintă maşinile marca Audi. Ele fac notă discordantă în piaţă şi sunt cotate chiar mai bine decât în 2009. Preţul lor a crescut cu 1,4%, până la nivelul de 13.451 de euro. Vehiclele Dacia au o valoare de revânzare de aproximativ 2.370 de euro, potrivit datelor auto.ro.

 

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Răsturnare de situație: Georgescu trece pe locul întâi, Ciolacu pe doi. Ciucă a demisionat

Sunday, 24 November 2024

Conform rezultatelor oficiale de la Autoritatea Electorală Permanentă, după numărarea a 81% din totalul voturilor exprimate pe teritoriul României, Marcel Ciolacu și Călin Georgescu sunt d...

S-au numărat 50% din totalul voturilor: Dispare Lasconi, urcă Georgescu!

Sunday, 24 November 2024

Conform rezultatelor oficiale de la Autoritatea Electorală Permanentă, după numărarea a 50% din totalul voturilor exprimate pe teritoriul României, Marcel Ciolacu și Călin Georgescu sunt a...

Atmosfera de la sediul PNL Botoșani: Șeful de partid a tras chiulul, aplauze pentru Nicolae Ciucă! (Foto, Video)

Sunday, 24 November 2024

La sediul Partidului Național Liberal (PNL) – Filiala Botoșani din clădirea Vegastel s-au adunat membrii formațiunii politice la nivel de municipiu în așteptarea rezultatelor. Atmo...