„UNTRR atrage atenţia că firmele de transport rutier vor fi nevoite să crească tarifele de transport marfă cu 20%, cu efecte directe şi imediate în preţurile la raft ale produselor de strictă necesitate şi similar tarifele de transport persoane, ca urmare a creşterii costurilor cu carburantul după majorarea accizei şi a lipsei unei scheme de rambursare a acesteia”, se arată într-un comunicat al Uniunii Transportatorilor.
În prezent preţul motorinei este mai mare cu cel puţin 1 leu/litru faţă de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanţi. Faţă de finalul lunii august 2017, preţul barilului de petrol a crescut cu 40%, de la 50 la 70 dolari/baril, iar moneda naţională s-a depreciat faţă de euro cu 1,5% (preţurile produselor finite obţinute din petrol se calculează în euro).
„La toate aceste creşteri se adaugă şi majorarea cu peste 21% a accizei la motorină, în 15 septembrie şi 1 octombrie 2017, de la 1518,04 lei/1.000 litri la 1838,04 lei/1.000 litri, impactul accizei şi TVA în preţul carburantului la pompă fiind în acest moment de 50%. Rata anuală a inflaţiei a urcat în luna decembrie 2017 la 3,32%, în condiţiile în care în luna august 2017, rata anuală a inflaţiei a fost de numai 1,2%”, menţionează UNTRR.
Majorarea accizei la carburanţi a avut ca impact, între altele, scăderea consumului şi migrarea alimentărilor cu combustibil de către transportatorii români care fac curse în Europa în alte state membre cum ar fi Ungaria şi Austria, ţări unde preţul la motorină este mai atractiv având în vedere existenţa unui sistem de recuperare a accizei şi a TVA foarte bine reglementat de către autorităţile acestor state. La acestea se adaugă diminuarea vânzărilor de carburant pe teritoriul României, ca urmare a migrării volumelor aprovizionate de către transportatori din alte state care tranzitează România şi care preferă să alimenteze acum în ţările vecine, Bulgaria şi Ungaria, unde preţul carburantului este mai mic.
„România are în acest moment cea mai mare acciză la motorină dintre statele membre UE din regiune, respectiv 393,84 euro comparativ cu Bulgaria 330,3 EUR sau Ungaria 364,46 euro”, se mai arată în comunicat.
Potrivit UNTRR, transportatorii rutieri care lucrează în România şi nu pot alimenta în afara ţării „trebuie să majoreze tarifele de transport imediat cu 20%, pentru a nu intra în faliment”.
Efectele majorării accizei prin migrarea alimentărilor în ţările vecine şi scăderea încasărilor din acciză în România se confirmă prin scăderea volumelor vândute la pompă, în beneficiul Ungariei şi Austriei care au cost mai mic pentru transportatori şi condiţii la procedurile fiscale net superioare.
„Prin comparaţie, în Ungaria acciza e variabilă, guvernul maghiar îşi sacrifică veniturile la buget şi reduce acciza atunci când costul petrolului depăşeşte 50 dolari/baril. În Ungaria, deşi preţul la pompă este mai mare decât în România, prin recuperarea TVA de 27% la 60 de zile, fără nicio zi întârziere, şi a accizei suplimentare - între 2 şi 5,5 eurocenţi per litru (la fiecare 6 luni în Ungaria aceste cifre pot varia între 2 - 3,5 - 5,5 eurocenţi per litru, la fel ca şi valoarea accizei care este de 358 euro/1000 litri când preţul barilului de petrol este peste 50 dolari şi 390 euro când preţul barilului de petrol este sub 50 dolari), costul final pentru transportatorii rutieri rămâne mai scăzut cu cel puţin 5 eurocenţi/litru de motorină decât în România”, explică reprezentanţii transportatorilor.
UNTRR a solicitat în zilele de 5 septembrie, 5 octombrie şi 16 noiembrie 2017, reluarea schemei de rambursare a accizei potrivit art. 7.2 al Directivei 96/2003, şi deşi sisteme similare funcţionează de ani de zile în Ungaria, Slovenia, Franţa, Spania, Belgia sau Italia, fără ca rambursarea să fie considerată ajutor de stat, în România schema nu s-a reluat nici ca ajutor de stat, nici în afara sferei de aplicare.
Sursa:zf.ro