Joi, 11 octombrie, membrii Filialei Botoșani a Federației Operatorilor Români de Transport au anunțat că vor înceta activitatea de transport interjudețean și județean pentru o perioadă nedeterminată, în semn de protest față de promovarea de către Ministerul Transporturilor a modificărilor aduse Ordinului 980/2011 (normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora).
Protestul va putea fi oprit doar prin reatragerea, de către ministrul Lucian Șova, a respectivului ordin de pe circuitul de avizare.
Marian Apetrei a precizat, din partea Filialei Botoșani a Federației Operatorilor Români de Transport, că afectați vor fi toți locuitorii județului Botoșani, incluzând și elevii care fac naveta folosind mijloacele de transport în comun.
"Practic, se blochează tot județul. Toate autogările vor fi închise, tot ce înseamnă trasee județene - din toate satele județului - totul va fi blocat. La întâlnirea care a avut loc ieri la Ministerul Transporturilor au fost peste 200 de operatori de transport din toată țara, care au semnalat problemele. Nu este bine ce se întâmplă. Am solicitat retragerea acestui ordin", a declarat Marian Apetrei, acesta precizând că protestul se va anula doar în cazul în care ministrul Lucian Șova va retrage Ordinul 980/2011.
Întrebat despre protestul transportatorilor, ministrul de resort, Lucian Şova, a declarat marţi că un număr de 325 de firme efectuează în exclusivitate în România, de peste 15 ani, transportul regulat de pasageri, iar în cazul în care reglementările în domeniu rămân la fel o altă firmă autorizată, dar care nu face parte din grupul celor 325, nu va putea să desfăşoare o astfel de activitate.
"În legătură cu anunţatul protest al transportatorilor, lucrurile stau aşa: în România sunt autorizate peste 28.000 de autovehicule pentru transport de pasageri. Sunt autorizate pentru a efectua transport de pasageri peste 3.000 de companii, iar transport regulat de pasageri efectuează de peste 15 ani în exclusivitate 325 de firme, cu un parc de 3.000 de vehicule. În concordanţă cu prevederile Regulamentului European, care intră în vigoare de la 1 iulie 2019, am luat măsura de a propune o reglementare care să fie concordantă cu recomandările făcute de mult timp şi în repetate rânduri de Consiliul Concurenţei, în concordanţă cu noul Regulament European. Suntem în dezbatere publică privind acest proiect de Ordin al Ministrului, care să aibă în vedere accesul la piaţa de transport public regulat de pasageri a tuturor celor care sunt autorizaţi să facă acest lucru", a spus ministrul Șova.