Surpriza este completă: printre cele cinci universităţi care au produs cei mai mulţi dintre profesorii care au picat lamentabil la examenul de titularizare din luna iunie, doar numele uneia dintre ele putea fi prevăzut: "Spiru Haret" (USH). Urmează, în ordine, "Babeş-Bolyai" din Cluj (UBB), Universitatea din Bucureşti (UB), cea din Craiova şi "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi. Trei dintre aceste instituţii ocupă şi podiumul în clasamentul celor mai bune universităţi din România, potrivit clasificării făcute recent de Asociaţia Universităţilor Europene.
Prima surpriză
Potrivit documentului intern al Ministerului Educaţiei, obţinut de
Adevărul" , UBB numără peste 650 de candidaţi cu note mai mici decât 5-ul de trecere, la distanţă destul de mare totuşi, faţă de numărul absolvenţilor cu performanţe similare proveniţi din celelalte două mari universităţi ale României: 460 - UB şi aproximativ 440, "Al. I. Cuza" din Iaşi.
Nevoia acestei analize a venit în urma unui examen de titularizare încheiat într-o notă asemănătoare Bacalaureatului. Doi din trei candidaţi din acest ultim examen la nivel naţional au ratat catedra pentru că au luat note sub 7. Mai mult, unul, din trei candidaţi a luat mai puţin de 5, cu toate că examenul era din disciplina la care candidatul urma să devină profesor. În aceste condiţii, şefii de la Educaţie s-au gândit să vadă de unde vin candidaţii nepregătiţi.
"Vă mărturisesc că tocmai acest lucru vreau să-l elimin. Există prejudecăţi care trebuie înlăturate. În ceea ce priveşte provenienţa unui candidat pentru poziţia de profesor în învăţământul preuniversitar, operează foarte multe prejudecăţi. Or, analiza pe care am făcut-o arată că tocmai la pomul lăudat nu trebuie să te duci cu sacul", explică secretarul de stat Oana Badea.
Profesor, doar cu masterat
Soluţia o reprezintă, consideră oficialul, introducerea cât mai rapidă a masteratului didactic, aşa cum cere deja Legea educaţiei. "O spun mereu: nu e suficient să fii un bun matematician, fizician sau filosof, e foarte important să fii un bun comunicator al materiei respective. Trebuie să fii capabil să comunici interesant şi atractiv cu elevii. Or acest lucru lipseşte". Iar în câţiva ani, deţinerea acestui masterat va fi o condiţie pentru ca un absolvent de facultate, indiferent de unde ar proveni, să poată ajunge profesor la catedră.
Adevarul.ro