Simpozion Naţional de Didactică la Şcoala Gimnazială Nr.10 Botoşani

Activitatea didactică de prestigiu a Şcolii Gimnaziale Nr. 10 Botoşani s-a evidenţiat din nou în această săptămână prin organizarea Simpozionului Naţional de Didactică, ediţia a XI-a, sub egida Ministerului Educaţiei Naţionale, a Inspectoratului Şcolar Judeţean  Botoşani, având ca partener Casa Corpului Didactic-Botoşani.

Simpozionul, cu tema: Educaţia nonformală şi informală–realităţi şi perspective în şcoala românească, s-a desfăşurat în data de 10 mai 2014, şi a reprezentat şi anul acesta o manifestare de înaltă ţinută ştiinţifică şi didacticăce a reunit nu număr generos de cadre  cadre didactice din toată ţara. Aceasta, deoarece atenţia Şcolii Gimnaziale Nr.10 Botoşani şi a dascălilor ei este permanent îndreptată spre calitatea actului educaţional şi spre proiectarea activităţilor din afara spaţiului şcolar, cu accent pe maximizarea potenţialului fiecărui educabil pentru a se integra cu succes în viaţa socială şi pentru a-i facilita accesul postşcolar la învăţarea pe tot parcursul vieţii, stimulând libera şi deplina dezvoltare a personalităţii fiecăruia.

Deschiderea solemnă a lucrărilor simpozionului a avut loc în Aula Colegiului Naţional "A.T.Laurian" Botoşani, primul cuvânt de  bun venit fiind rostit de către doamna Inspector Şcolar General al Judeţului Botoşani, profesor Mihaela Huncă, care a subliniat actualitatea temei, precizând: "Semnificaţiile şi eficienţa actului educativ sunt date de disponibilităţile educaţiei de adaptare şi autoreglare. Realitatea contemporană demostrează că rolul şcolii nu numai că nu s-a diminuat, ci a devenit tot mai complex datorită împletirii şi corelării funcţionale a acesteia cu alte segmente ale socialului, precum şi adaptării la schimbările socio-economice şi culturale ale lumii contemporane. De aceea, sunt întrevăzute şi alte posibilităţi de a-i pregăti pe copii/tineri/adulţi să răspundă adecvat la schimbările societăţii. Rezultă o viziune tripartită asupra educaţiei, care evidenţiază două aspecte: pe de o parte, înţelegerea complementarităţii dintre învăţarea formală, cea nonformală şi cea informală; pe de altă parte, necesitatea de a construi reţele transparente de oferte şi recunoaştere reciprocă între cele trei forme de învăţare.Este limpede că educaţia în genere, nu trebuie să vizeze doar pregătirea unor viitori specialişti, ci şi a unor indivizi cu orizont deschis spre câmpul valorilor. Cu alte cuvinte, pragmatic vorbind, educaţia trebuie văzută ca o investiţie continuă şi bine legată în dezvoltarea individului cu scopul de a îmbunătăţi cunoştinţele, deprinderile, competenţele, într-o viziune personală, civică, socială sau legată de angajarea pe piaţa muncii. Iar acest lucru se poate realiza doar prin întrepătrunderea şi susţinerea reciprocă a celor trei tipuri de educaţie: formală, nonformală şi informală".

Tradiţia de a avea alături de noi personalităţi de prestigiu ale învăţământului preuniversitar s-a păstrat, având ca invitat special p econferenţiar universitar doctor Mina-Maria Rusu, Inspector General în Ministerul Educaţiei Naţionale, care a apreciat în plenul manifestării semnificaţia temei simpozionului, precizând: "Remarcăm că educaţia nonformală la nivel contemporan poate avea un rol decisiv, deoarece relaţia de complementaritate dintre formele educaţiei poate conduce la o inserţie social corectă. În cadrul formării şcolare elevul îşi  joacă rolul pe care îl va avea ca adult prin exerciţii care include şi aportul acestei educaţii care constituie pretextul temei simpozionului. Şcoala românească îşi propune în perspectivă flexibilitate care să vizeze adaptarea socială, iar competenţa în cariera didactică nu are vârstă, deoarece ea asigură cadrul valoric şi prin activităţile organizate în afara clasei".
 
În cuvântul său a făcut aprecieri asupra continuităţii acestei initiative care şi-a găsit confirmarea la nivelul ministerului de resort, subliniind faptul că Simpozionul reprezintă o reală formă de perfecţionare care a dat identitate manifestării, o dovadă fiind şi participarea generoasă, (direct sau indirectă), din partea cadrelor didactice. 

Din partea Casei Corpului Didactic Botoşani a luat cuvântul în continuare doamna profesor-documentarist Izabela Cantemir, vorbind despre interesul cadrelor didactice participante faţă de perfecţionare, manifestat şi prin intermediul înscrierii la această activitate, remarcând în acelaşi timp efortul susţinut şi interesul pentru meţinerea standardelor înalte ale calităţii actului educaţional al dascălilor şi conducerii şcolii organizatoare.



Referindu-se la tema generică, doamna învăţătoare Mărioara Şchiopu concluzionează: "Educaţia nu se mai poate reduce la instruirea de tip şcolar şi instituţiile de învăţământ ar pierde dacă s-ar izola de contextul cultural-educativ. De aceea, cadrul formal trebuie să furnizeze ocazii pentru valorificarea informaţiilor achiziţionate în afara lui, chiar integrand o parte din conţinuturi. Astfel, educaţia informal şi nonformală trebuie să răspundă diversităţii de nevoi, interese, aspiraţii ale educabililor, asigurând coerenţa actului educational. Complexitatea finalităţilor educaţionale impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele extracurriculare, iar parteneriatul educational, ca set de intervenţie complementară, apare ca o necesitate".

Activitatea a continuat la Şcoala Gimnazială Nr.10-Botoşani, unde susţinerea lucrărilor şi, desigur, dezbaterile, au fost organizate pe patru secţiuni moderate de cadre didactice de prestigiu.



Lucrările prezentate la simpozion, prin noutatea informației, prin acuratețea realizării științifice, prin mesajul lor, se situează în prim-planul demersurilor educaţionale ale cadrelor didactice participante. Aspectele dezbătute au evidenţiat faptulcă în societatea contemporană, problematica educaţiei dobândeşte noi conotaţii, date mai ales de schimbările produse în toate domeniile vieţii sociale. În contextul actual, când se acordă o atenţie deosebită educaţiei pentru toţi, învăţământul românesc parcurge o perioadă de revalorizare şi de compatibilizare cu trepte similare din alte ţări, îndeosebi din spatiul european.

Educaţia nu se mai poate reduce la instruirea de tip şcolar şi instituţiile de învăţământ ar pierde dacă s-ar izola de cotextul cultural–educativ. De aceea, cadrul formal trebuie să furnizeze ocazii pentru valorificarea informaţiilor achiziţionate în afara lui, chiar integrand o parte din
conţinuturi.             

Astfel, educaţia nonformală şi informală trebuie să răspundă diversităţii de nevoi, interese, aspiraţii ale educabililor, asigurând coerenţa actului educaţional. Complexitatea finalităţilor educaţionale impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele extracurriculare, iar parteneriatul educational, ca set de intervenţie complementară, apare ca o necesitate.

De menţionat este faptul că toate comunicările științifice prezentate în cadrul simpozionului vor fi editate în publicația de specialitate a activităţii.

COMUNICAT DE PRESA





 

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

APIA Botoșani: Fermierii botoșăneni, obligați să respecte rotația culturilor!

astăzi, 17:50

Respectarea cerinței GAEC 7 - ROTAȚIA CULTURILOR  PE TERENURI ARABILE, CU EXCEPȚIA CULTURILOR CARE CRESC SUB APA se verifică la nivel de parcelă agricolă, obiectivul principal constituindu-...

Peste o sută de elevi ai unei școli din Botoșani au învățat astăzi de la polițiști despre drepturile animalelor! (foto)

astăzi, 17:16

În anul 1931, ziua de 4 octombrie a fost adoptată oficial ca Zi Mondială a Animalelor în cadrul Congresului Internațional de Protecție a Animalelor de la Florența, Italia. Pentru a...

Măsuri luate și de polițiștii de frontieră în contextul sărbătorii Sfintei Cuvioase Parascheva!

astăzi, 15:57

În perioada premergătoare și pe timpul celebrării religioase a Sfintei Cuvioase Parascheva, conducerea Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi a luat măsuri pentru î...