Din cauza lipsei de predictibilitate fiscala, angajatorii nu pot oferi salarii prea mari si multi dintre ei prefera munca la negru, asa ca romanii calificati ajung sa plece la munca in strainatate.
Reprezentantii Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) sustin ca industria de reparatii auto din Romania se confrunta de peste cinci ani cu un deficit in crestere de forta de munca pregatita in acest domeniu.
Numarul in crestere de inmatriculari auto din Romania presupune si asigurarea unui numar suficient de angajati calificati in acest domeniu care sa presteze activitatile specifice de reparare si intretinere a parcului auto national, spun ei.
"Romania are in prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o varsta medie de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive, asa cum este cea romaneasca, si au nevoie de interventii dese in service. Opt din zece service-uri auto din Romania lucreaza sub capacitatea proiectata din cauza lipsei de personal calificat", se mai arata in comunicat.
Potrivit sursei citate, in multe situatii, salariile solicitate depasesc posibilitatile patronilor de service.
"Angajatii cu experienta au ajuns sa santajeze efectiv patronii de service-uri, profitand de lipsa de forta de munca pregatita in acest domeniu si nu accepta salarii sub 1.000 - 1.400 de euro net. Este dificil sa asiguri unui angajat un astfel de salariu luna de luna, in conditii de instabilitate si lipsa de predictibilitate legislativa si fiscala, asa cum se prezinta mediul de afaceri romanesc. In astfel de situatii, in relatia dintre angajat si angajator, mecanismele de cerere si oferta esueaza, pentru ca apar dezechilibre intre pretentiile angajatilor si posibilitatile angajatorului", a declarat Cristian Muntean, presedinte ASSAI, citat in comunicat.
Angajatii calificati aleg sa plece si sa munceasca pe bani mai multi in tari precum Olanda, Anglia, Irlanda, Italia, iar lipsa de implicare a institutiilor cu rol de control in acest domeniu si in special fiscal stimuleaza dezvoltarea activitatilor fara autorizatie in acest domeniu, sustine ASSAI.
"O parte dintre angajatii cu experienta isi incropesc un atelier clandestin si fara autorizatie in curtea casei, stiind ca nu vor fi niciodata deranjati de catre institutiile cu rol de control, care verifica exclusiv firmele autorizate, fara a le trece pragul celor care fac evaziune fiscala si lucreaza fara niciun fel de autorizatii. Pentru mai mult de 10.000 de ateliere clandestine, Romania a devenit un paradis fiscal si legislativ", a mai spus Asociatia.
In aceste conditii, ASSAI intentioneaza sa deruleze un program pilot de recrutare si relocare a 80 de persoane din Republica Populara Chineza, iar, daca se dovedeste ca aceste persoane se pot integra si face performanta in service-urile auto care au acceptat sa intre in acest proiect, programul va continua pana cand va fi rezolvata problema deficitului de personal.
"Salariile oferite de catre angajatori sunt: intre 250 - 300 de euro net pentru spalatorii auto. In acest domeniu nu este necesara experienta; intre 500 - 800 euro net pentru specialistii cu minim trei ani de experienta din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanica, electrica si diagnoza auto. In afara de aceste salarii, angajatorii asigura suplimentar cazare si mancare pentru expati. Amintim faptul ca deficitul de forta de munca pregatita in Romania in domeniul reparatiilor auto depaseste in prezent 20.000 de persoane", a mai spus presedintele ASSAI.