Șoferii nu vor mai putea fi sancționați de către polițiștii care folosesc radarul și care nu poartă uniformele specifice, nu folosesc o mașină cu însemnele poliției sau stau prea departe de aceasta atunci când utilizează radarul mobil, potrivit unei propuneri legislative depuse la Senat.
Potrivit Avocatnet.ro, o Propunere legislativă pentru modificarea și completarea art. 109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost recent înregistrată la Senat pentru dezbatere. Pentru a se aplica, aceasta are nevoie de votul Parlamentului, de promulgare și de publicarea în Monitorul Oficial.
Potrivit acestei propuneri legislative, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor ar urma să se facă direct de către polițistul rutier sau polițistul de frontieră, aceștia fiind obligați să poarte uniforme cu înscrisuri și însemne distinctive.
“De asemenea, dispozitivele fixe sau mobile destinate măsurării vitezei se vor instala exclusiv pe autovehicule care presintă înscrisurile și însemnele distinctive ale poliției rutiere. Mai mult, dispozitivele mobile (tip pistol) destinate măsurării vitezei se vor utiliza la o distanță maximă de 10 metri de autovehiculele care prezintă înscrisurile și însemnele distinctive ale poliției rutiere”, prevede propunerea legislativă.
Aceste modificări sunt propuse pentru a schimba situația actuală, în care polițiștii rutieri se concentrează, cel mai des, pe activități de constatare și aplicare de sancțiuni și nu desfășoară suficiente acțiuni de prevenție a accidentelor.
În același timp, se urmărește și schimbarea percepției șoferilor asupra polițiștilor, în condițiile în care aceștia sunt văzuți în prezent ca niște “vânători” de șoferi și nu ca niște reprezentanți și apărători ai legii, care ajută conducătorii auto să se comporte legal, adecvat și responsabil pe drumurile publice.
Ca argumente în favoarea acestor modificări, în propunere se vorbește de faptul că, în ciuda sancțiunilor dure aplicate de către polițiști șoferilor, aceștia nu și-au schimbat comportamentul, iar numărul accidentelor rutiere înregistrate în România nu s-a redus foarte mult.
Atenţie! Prevederile proiectului legislativ NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidenţial şi publicat în Monitorul Oficial.