Hartuirea la locul de munca. Cum o recunoastem si ce e de facut
Stiri Botosani Friday, 8 February 2013 ActualitateHartuirea imbraca forme precum agresivitatea verbala, agresivitatea fizica, dar si izolarea sociala. La baza hartuirii pot sta: demnitatea, capacitatea profesionala, viata intima, caracteristicile fizice, rasa, sexul sau orientarea sexuala a unei persoane.
Hartuirea la locul de munca provoaca stres considerabil victimelor si colegilor, familiilor si prietenilor acestora.
Hartuirea poate avea efecte post - traumatice pe baza de stres, pierderea respectului fata de sine, anxietate, apatie, iritabilitate, tulburari de memorie, tulburari ale somnului, probleme de digestie, chiar sinucidere. Dupa hartuire, efectele asupra persoanei vizate, pot persista ani de-a randul.
La nivel de organizatie, hartuirea poate determina un nivel ridicat de absenteism, cresterea fluctuatiei de personal, eficienta si productivitate redusa. Daunele materiale pot fi ridicate.
Ca factori care maresc probabilitatea de producere a hartuirii se pot mentiona:
• tolerarea de catre organizatie a comportamentului de hartuire sau nu, recunoasterea problemei ca atare,
• schimbari organizatorice rapide, nepregatite din timp, fara informarea suficienta a lucratorilor,
• nesiguranta locului de munca,
• relatii incordate intre angajator si angajati, nemultumirea personalului fata de stilul de conducere,
• relatii deficitare intre colegi,
• niveluri excessive de solicitare in munca,
• politica de personal deficienta, valori comune insuficiente,
• niveluri ridicate de stres legat de activitatea profesionala,
• solicitari contradictorii sau neclaritati in fisa postului (ambiguitati).
Hartuirea poate fi agravata de practicarea discriminarii, intolerantei, de existenta unor probleme personale, de consumul abuziv de alcool, de consumul de droguri.
Prevenirea hartuirii la locul de munca
Masuri eficiente de prevenire se pot lua in urma evaluarii riscului de hartuire, la locurile de munca, prin:
⇒ formularea unei politici cu directii clare pentru interactiuni sociale pozitive, vizand:
• incurajarea unui climat fara hartuire din partea angajatorului si a angajatilor,
• evidentierea tipurilor de actiuni acceptate si a celor neacceptate,
• comunicarea consecintelor nerespectarii normelor si a valorilor intreprinderii, inclusiv a sanctiunilor disciplinare, prevazute de regulamentul de ordine interioara al unitatii,
• indicarea locului si a modului in care victimele hartuirii pot primi ajutor,
•garantarea dreptului de a face sesizare, fara teama represaliilor de orice fel,
• explicarea procedurii de efectuare a unei sesizari,
• clarificarea rolului managerului, conducatorului locului de munca, precizarea persoanei de contact/ sprijin, reprezentanti sindicali numiti de catre lucratori,
• punerea la dispozitia lucratorilor a informatiilor referitoare la serviciile de consiliere si asistenta pentru victima si pentru autorul hartuirii morale,
• pastrarea confidentialitatii,
⇒ imbunatatirea generala a climatului psihosocial la locul de munca, prin:
• oferirea posibilitatii fiecarui angajat sa aleaga modul in care isi realizeaza sarcinile de munca,
• reducerea volumului de activitati monotone si repetitive,
• furnizarea de informatii suplimentare privind obiectivele activitatii,
• dezvoltarea capacitatii de conducere,
• evitarea confuziilor privind rolul si sarcinile de munca,
⇒ crearea unei culturi organizationale, avand norme si valori impotriva hartuirii morale, prin:
• constientizarea de catre toti angajatii a fenomenului de hartuire morala,
• analiza periodica a gradului de extindere a fenomenului si natura sa,
• formularea unei politici coerente, aplicabile tuturor angajatilor, in acelasi mod,
• difuzarea normelor si valorilor stabilite la nivelul unitatii, prin manuale special intocmite destinate personalului, intalniri informative periodice, buletine periodice de informare a lucratorilor,
• verificarea periodica prin teste, a cunoasterii normelor si valorilor unitatii, de catre toti angajatii,
• imbunatatirea responsabilitatilor si competentei conducerii in abordarea conflictelor si realizarea unei comunicari eficiente,
• nominalizarea unei persoane de contact independente, pentru angajati, in caz de necesitate,
• implicarea angajatilor si reprezentantilor salariatilor in evaluarea riscurilor si in prevenirea hartuirii morale.
Sursa avocatnet.ro
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Leo Grozavu, după eșecul usturător de la Iași: ”Fotbalul e pe goluri, nu pe spectacol!”
Golurile acestei partide au fost marcate de Mihai Bordeianu (minutul 13, penalty), Xhuliano Skuka (20) și Sekou Camara (74). În urma acestui rezultat, Botoșani a ajuns la trei înfr&ac...
Poli Iași – FC Botoșani 3-0, derby-ul Moldovei cu ouă de Paști și arbitru accidentat!
Cu o înfrângere categorică a elevilor lui Leo Grozavu, derby-ul Moldovei a oferit un moment mai puțin obișnuit înainte de partida din etapa a 5-a play-out-ului din SuperLiga. &...
Slujiri arhierești în Săptămâna Luminată, cu IPS Teofan și PS Nichifor Botoșăneanul
Marţi, 22 aprilie, Protopopiatul Botoșani organizează, începând cu ora 18:30, procesiunea cu Sfintele Moaște ale Sfântului Gheorghe Pelerinul, ce va fi condusă de Înaltpre...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2025 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.77 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici