Conducerea IPJ Botoșani își dorește sporirea autorității polițiștilor. Ce se pregătește!

Conducerea Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Botoșani consideră binevenit proiectul de lege privind întărirea autorității polițistului, act normativ aflat în prezent în faza de dezbatere publică. 

Prin acest proiect de lege, Ministerul Afacerilor Interne propune o serie de măsuri care să conducă la creşterea capacităţii de intervenţie în domeniul ordinii şi siguranţei publice, prin aceasta înţelegându-se instituirea instrumentelor legale necesare exercitării atribuţiilor de serviciu sau îndeplinirii misiunilor, dar şi a celor necesare asigurării unei protecţii juridice şi, mai ales, fizice, a personalului angrenat.
 
Măsurile propuse de MAI sunt însoţite şi de o serie de garanţii oferite cetăţeanului, care, prin texte de lege predictibile va cunoaşte care îi sunt drepturile, căror obligaţii trebuie să se conformeze, care sunt limitele de acţiune ale poliţistului, motivele utilizării unor mijloace din dotare.
 
Cms. șef Viorel Șerbănoiu, împuternicit inspector șef al IPJ Botoșani, susține că în activitatea curentă, în special în domeniul ordinii şi siguranței publice, poliţiştii şi jandarmii se confruntă cu o serie de fapte antisociale, care generează disconfort social, diminuează capacitatea de intervenție a organelor în drept şi aduc grave prejudicii, de încredere a populației în instituțiile de aplicare a legii. Se desprinde astfel concluzia că doar sancționarea contravențională, pentru unele fapte prevăzute de Legea nr.61/1991, nu este suficientă, în cazul anumitor persoane „certate cu legea”. Mai mult, reacţia primită de cele mai multe ori de organul de aplicare a legii este că activitatea sa este ineficientă, fără rezultat, raportat la valoarea amenzii aplicate.
 
Astfel, dacă după aplicarea amenzii prevăzute de lege, continuă încalcarea legii, prin ignorarea avertismentelor lansate de agentul constatator, şi prin aceasta este adusă o tulburare sau împiedicare a folosirii normale a unor locuințe, fapta va fi considerată infracţiune şi pedepsită cu închisoare de la 1 la 5 ani.
 
"Legea prevede că polițistul are dreptul să legitimeze, să stabilească identitatea, să conducă persoane la sediul poliției, să folosească forța sau alte mijloace din dotare, fără însă a stabili în concret modalități de acțiune, mecanisme de aplicare graduală, reguli de intervenție şi, mai ales, garanții pentru cetățean. Există proceduri interne care reglamentează aceste aspect, însă ele nu sunt cunoscute de către cetăţeni. Lipsa unor reguli clare reprezintă o vulnerabilitate, atât pentru polițist, pentru că activitatea sa profesională ar putea face obiectul unor evaluări arbitrare, cât şi pentru cetățean, care nu are la dispoziție un cadru normativ la care să se conformeze cu precizie", a precizat inspectorul șef al IPJ Botoșani.
 
Controlul corporal, al bagajelor şi vehiculului persoanei legitimate se va face în scopul ridicării bunurilor supuse confiscării, în situația în care, din cauza locului, momentului, circumstanțelor, ori comportamentului, există suspiciunea că astfel de bunuri se găsesc asupra acesteia.
 
Pentru protecția polițistului, se prevede că persoana condusă la sediul poliției va fi supusă, în toate cazurile, controlului corporal, al bagajelor şi vehiculului, în scopul identificării unor arme, obiecte sau substanțe ce pot fi folosite împotriva polițistului sau a căror prezență este de natură să creeze un pericol pentru ordinea publică.
 
Controlul corporal se va face sumar şi cu respectarea demnității umane. Controlul corporal se efectuează de către o persoană de același sex cu persoana controlată, cu excepția situației în care este necesară deposedarea de o armă de foc sau armă albă a cărei deținere este vizibilă sau cunoscută.
 
Verificarea situației persoanei conduse la sediul poliției şi luarea măsurilor  legale se realizează în cel mult 24 de ore, ca măsură administrativă. Odată realizată identificarea persoanei, polițistul are obligația de a permite acesteia să părăsească sediul poliției; la împlinirea termenului de 24 de ore, persoana are dreptul să părăsească sediul poliției, chiar dacă identitatea sa nu a putut fi stabilită. Excepție vor face situațiile în care se dispune reținerea ori arestarea preventivă sau în care persoana face obiectul unei măsuri legale care justifică reținerea sa.
 
Folosirea forței presupune utilizarea forței fizice, inclusiv prin aplicarea unor procedee de autoapărare sau lovituri, și/sau a mijloacelor din dotare. 
 
"În proiectul de lege, se propune ca folosirea forței să fie subordonată principiilor necesităţii, gradualităţii şi proporţionalităţii, acest lucru fiind posibil prin norme cuprinzătoare și clare. În acest fel, modalitățile, procedurile și, în general, condițiile în care acționează polițistul vor fi cunoscute inclusiv de cetățean. Mijloacele din dotare pe care le poate folosi polițistul: mijloace neletale; arme de foc sau arme albe; dispozitive sau vehicule, pentru oprirea forțată, blocarea sau deschiderea unor vehicule ori spații închise în care se găsesc persoane şi bunuri, ori pentru înlăturarea unor obstacole", a mai precizat cms. șef Viorel Șerbănoiu. 
 
Deşi există o obligaţie clară a poliţistului de a lua măsurile necesare pentru înlăturarea pericolelor care ameninţă ordinea publică sau siguranţa persoanelor, legea nu stabileşte şi condiţiile în care aceasta ar trebui să fie îndeplinită. 
 
Poliţistul va putea folosi forţa dacă există motive temeinice pentru a anticipa rezistenţă armată sau alte tipuri de violenţă ori există un pericol cu privire la distrugerea probelor precum şi în cazul unui refuz sau dacă nu a fost primit niciun răspuns la solicitările sale de a pătrunde în acel spaţiu.
 
Acțiunile polițistului vor putea fi înregistrate cu mijloacele audio-video sau foto din dotare, fără consimțământul persoanelor. Înregistrările se vor realiza în scop de prevenire, cercetare şi combatere a infracțiunilor, precum şi pentru menținerea şi asigurarea ordinii publice.
 
Întrucât proiectul de lege vizează o serie de infracţiuni şi contravenţii, se propune ca efectele noilor reglementări să se realizeze într-un termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial. Această perioadă are în vedere nu doar  asigurarea unui termen rezonabil de conformare, ci şi stabilirea unei perioade de timp suficiente pentru ca instituţiile publice interesate (MAI, IGPR, IGPF) să exercite un rol activ în informarea populaţiei, cu privire la noile reglementări şi consecinţele acestora.
 
"Rolul acestei legi este de a întări autoritatea polițistului și normal că noi îl vedem foarte bine și vine în sprijinul nostru, dar și al cetățeanului. Și cetățeanul este obligat să cunoască legea și în măsura în care sunt stabilite concret anumite proceduri, obligații, mi se pare normal ca și cetățeanul cunoscându-le se oprește în a comite abateri", a mai specificat șeful Poliției botoșănene. 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Deputatul Marius Budăi pune în „dezbatere” programele PSD și PNL, chiar dacă liberalii au fugit de confruntare!

astăzi, 13:00

Prim-vicepreședintele PSD Botoșani, deputatul Marius Budăi, a declarat că, după fuga liberalilor de la o dezbatere pe propunerile electorale, va prezenta în absența acestora programele de ...

IPJ Botoșani: Principalele fapte interzise în ziua votului, precum și pedepsele prevăzute de lege!

astăzi, 12:30

Persoana care continuă propaganda electorală sau sfătuiește alegătorii, la sediul secțiilor de votare, să voteze sau să nu voteze un anumit candidat, poate primi o amendă cuprinsă într...

Valeriu Iftime, vot pentru ”un președinte credincios, care iubește poporul” (Foto, Video)

astăzi, 12:29

Însoțit de liberalii din echipa de campanie, Valeriu Iftime a votat duminică la amiază într-o circumscripție electorală din localitatea Cătămărăști Deal, comuna Mihai Eminescu. ...