480 de autorizaÅ£ii de taximetrie sunt valabile la nivelul municipiului BotoÅŸani, cu alte cuvinte pe străzile botoşănene circulă 480 de taxiuri. Unele aparÅ£in independenÅ£ilor care fac taximetrie pe cont propriu, eventual aparÅ£inând "vechii gărzi", altele sunt înregistrate pe societăţi care îÅŸi angajează ÅŸoferi.
Despre taximetrişti: trei curse la preţuri diferite
Când întrebi botoşănenii ce zic despre serviciile taximetriÅŸtilor, părerile sunt, cum altfel? împărÅ£ite. Unii reclamă manelele ce deranjează auzul, alÅ£ii faptul că taximetristul vorbeÅŸte la telefon în timpul cursei, comentând orice, de la rezultate în fotbal până la meniul de seară.
"Eu am asistat o dată la o ceartă între taximetrist ÅŸi cel mai probabil soÅ£ia lui. Îmi era mie ruÅŸine de ce discuÅ£ii puteau avea ÅŸi ce argumente foloseau să-ÅŸi impună punctul de vedere. Åži omul mai- mai că renunÅ£a la discuÅ£ie dar doamna respectivă nu-l slăbea deloc", povesteÅŸte un botoşănean care foloseÅŸte taximetrele botoşănene frecvent.
Tot el a prins o "bârfă" între doi colegi despre un alt client. "Vă daÅ£i seama că imediat m-am gândit oare ce greÅŸeli aÅŸ fi putut face aÅŸa încât să devin ÅŸi eu erou de poveste", adaugă călătorul.

"Chem taximetrul în faÅ£a blocului ÅŸi merg în acelaÅŸi loc, de fiecare dată. O dată am plătit 5 lei, altădată am plătit 6 lei, ba chiar mi s-a cerut ÅŸi 7 lei, deÅŸi perioada de timp între cele trei călătorii era scurtă, de pe o săptămână pe alta. O singură dată am văzut că s-a pornit aparatul ÅŸi atunci am plătit 6 lei", explică botoşăneanca.
O altă clientă povesteÅŸte că de când foloseÅŸte serviciile de taximetrie a avut experienÅ£e nenumărate, în urma cărora a acumulat frustrări. "De vreo jumătate de an am descoperit un taximetrist care, pe lângă faptul că e politicos ÅŸi punctual, aÅŸa cum ar trebui să fie toÅ£i, este ÅŸi de încredere. Face diverse comisioane, am încredere să-mi trimit copiii la ÅŸcoală cu el. Din păcate, nu sunt mulÅ£i aÅŸa deÅŸi ar avea mai mult de câÅŸtigat dacă ar depune un efort", povesteÅŸte clienta.
Despre clienţi: "Nu ar strica un pic de respect"
De partea cealaltă, ÅŸi taximetriÅŸtii au necazurile lor. "Nu am fost mereu taximetrist, am lucrat ÅŸi în alte domenii însă am observat că proasta creÅŸtere nu Å£ine cont de condiÅ£ia materială. Am plimbat mămici cu copii pe care îi certau în maÅŸină folosind un limbaj greu de digerat de către un copilaÅŸ, soÅ£ii care îÅŸi boscorodeau soÅ£ii deÅŸi el era lângă mine ÅŸi ea în spate, golănaÅŸi care încercau să-mi tragă Å£eapă după ce îi duceam la destinaÅ£ie. Din fericire, nu am păţit lucruri mai grave ÅŸi asta probabil pentru că nu prea lucrez în timpul nopÅ£ii", explică taximetristul.

Un altul se declară ÅŸocat de "mirosuri". "Cel puÅ£in vara e cumplit. Am avut câteva curse care s-au lăsat cu dureri de cap ÅŸi usturimi de ochi. După aia m-am învăţat ÅŸi folosesc tot felul de parfumele ÅŸi de deodorante. Eu nu sunt fumător, îmi respect clientul, îi ofer ÅŸi liniÅŸte dacă radio-ul îl deranjează, însă nu ar strica un pic de respect arătat ÅŸi taximetristului, pentru că ÅŸi el e om care munceÅŸte", susÅ£ine tânărul.
Cum împăcăm taberele?
Însă cum separăm grâul de neghină? Iulian Bauer conduce de mulÅ£i ani Camera TaximetriÅŸtilor BotoÅŸani, asociaÅ£ia profesională creată cu scopul de a proteja ÅŸi apăra interesele taximetriÅŸtilor ÅŸi consideră că aceÅŸtia au investit mult în meserie, în primul rând în ce priveÅŸte autoturismele folosite, care nu trebuie să fie mai vechi de cinci ani.
"Nu am avut reclamaÅ£ii sau sesizări scrise la adresa comportamentului taximetriÅŸtilor, cel puÅ£in nu în ultimii ani. Unii s-au mai plâns că taximetriÅŸtii s-au prezentat cu întârziere la adresă, că unii erau îmbrăcaÅ£i necorespunzător, în ÅŸlapi ÅŸi pantaloni scurÅ£i. Însă legislaÅ£ia îi obligă pe taximetriÅŸti să fie la dispoziÅ£ia clientului, clienÅ£ii au drepturi, însă pe taximetriÅŸti nu prea îi apără nimeni. Taximetristul este acel om care iese la muncă atunci când noi ne odihnim sau ne distrăm. Åži se expun la tot felul de pericole, oameni beÅ£i, agresivi. El este obligat prin lege să ia clientul ÅŸi nu poate să-i controleze prin bagaje de arme, droguri sau mai ÅŸtiu eu ce", explică Iulian Bauer.

"Åži asta pentru că acel ÅŸofer aduce prejudicii dispeceratului în subordinea căruia îÅŸi desfăşoară activitatea, iar clientul nu va mai suna la respectivul dispecerat ci îÅŸi va căuta altul. Cam astea sunt situaÅ£iile pe care le întâlnim", susÅ£ine preÅŸedintele Camerei TaximetriÅŸtilor.
O cursă neînregistrată pe ceas e o cursă gratuită!
O altă situaÅ£ie reclamată de clienÅ£ii botoşăneni este ne-pornirea ceasului, însă Iulian Bauer susÅ£ine că problema poate fi rezolvată simplu. "În fiecare taximetru există acea bulină de identificare plus lista de preÅ£uri, iar în interior clientul trebuie să vadă ecusonul cu numele taximetristului, fotografia lui ÅŸi firma la care lucrează. Pe acele buline, undeva jos, scrie clar: Dacă la sfârÅŸitul cursei aÅ£i constatat că nu vi se emite bonul de la casa de marcat nu aveÅ£i obligativitatea să plătiÅ£i acea cursă. Cu alte cuvinte, pentru client cursa e gratis, iar taximetristul rămâne fără bani, să fie sănătos. Pentru că în lege, la normele de aplicare spune clar: executarea serviciilor de transport de persoane cu taxiul este interzisă ÅŸi se cataloghează ca fiind infracÅ£iune cu casa de marcat defectă sau nepornită pentru că duce la sustragerea de la Taxe ÅŸi Impozite, adică evaziune fiscală", declară Iulian Bauer.
Schimbări în legea taximetriei, privite cu scepticism
Recent, Guvernul a adoptat o Ordonanţă ce completează Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi ÅŸi în regim de închiriere, care obligă taximetriÅŸtii să deÅ£ină certificatul de cazier judiciar ÅŸi Certificatul de competenţă profesională.
Din certificatul de cazier judiciar al conducătorului auto care practică profesia de taximetrist È™i al managerului de transport în regim de taxi È™i închiriere, trebuie să rezulte că aceÈ™tia nu au fost condamnaÈ›i pentru infracÈ›iuni contra siguranÈ›ei pe drumurile publice, infracÈ›iuni privind traficul È™i consumul de droguri, infracÈ›iuni contra vieÈ›ii, sănătății È™i integrității corporale, infracÈ›iuni privind traficul È™i exploatarea persoanelor vulnerabile, infracÈ›iuni contra libertății È™i integrității sexuale ÅŸi infracÈ›iuni contra patrimoniului.
De asemenea, actul normativ creează temeiul legal pentru Ministerul Transporturilor să reglementeze prin norme aprobate prin ordin de ministru existenÈ›a È™i modul de dobândire a unui certificat de competență profesională pentru managerii de transport în regim de taxi È™i în regim de închiriere.

PreÅŸedintele Camerei TaximetriÅŸtilor BotoÅŸani consideră însă că obligativitatea Certificatului de competenţă profesională creează un soi de discriminare pentru că până acum cele 12 clase absolvite nu era o regulă.
"Eu dacă am trei clase ÅŸi merg cu soÅ£ia ÅŸi cu părinÅ£ii în spate, nu am nevoie de taxi ÅŸi nu-mi trebuie acel cazier. Dacă îmi duc familia într-un copac nu e nicio problemă. Văzând practica unor judeÅ£e din Å£ară care au eliberat permise de conducere unor astfel de "fenomene" cu trei clase, la un moment dat îl vezi pe respectivul că se refugiază în taximetrie pentru că aici e un fel de asistenţă socială, cel puÅ£in aÅŸa era până acum. Åži s-a pus problema că poate unii nu sunt suficient de educaÅ£i. Însă se întâmplă să avem oameni în vârstă, cu experienţă, care nu au 12 clase dar care fac meseria asta de ani de zile ÅŸi nu au avut nicio problemă, sunt mult mai civilizaÅ£i ÅŸi cizelaÅ£i decât un tinerel care tocmai a terminat liceul, nu ÅŸi-a găsit de lucru ÅŸi a intrat în taximetrie ÅŸi al cărui comportament lasă mult de dorit", susÅ£ine Iulian Bauer.
În concluzie, dacă aveÅ£i nemulÅ£umiri faţă de comportamentul unui taximetrist puteÅ£i să-l reclamaÅ£i la dispecerat sau, în cazul în care nu porneÅŸte ceasul, aveÅ£i tot dreptul să nu-i plătiÅ£i cursa. Însă ar fi bine ca înainte de a urca în maÅŸină, să vă asiguraÅ£i că sunteÅ£i "decent", că v-aÅ£i lăsat nervii acasă ÅŸi că aveÅ£i ÅŸi ceva mărunÅ£iÅŸ.