Născut pe 8 martie 1972, Daniel Cornea a beneficiat de o educaţie artistică (pian şi pictură), înainte de a opta pentru studiul matematicii şi al fizicii.
Ajuns în Bucureşti la începutul anilor ’90, se lasă captivat de revirimentul "spiritualist" din acea vreme, cu toate căutările şi devierile inerente. Tot aici îl întâlneşte pe Părintele Teofil Braşoveanu, sub îndrumarea căruia intră în monahism, la Peştera Ialomicioarei (1992). În 1994 îl cunoaşte pe Sorin Dumitrescu, la un simpozion de arhitectură bisericească.
Astfel, participă la iradierea culturală a fenomenului creat în jurul Editurii Anastasia, Asociaţiei Medical-Filantropice Christiana şi a lui Sorin Dumitrescu însuşi, de care se ţine scai, pe motiv că "sunt călugăr şi vreau să învăţ să fac icoane!".
Are deci privilegiul de a intra în atelierul Maestrului, de la care "fură" mai puţin o anumită "tehnică" de a picta, cât acea inefabilă harismă de a deosebi Icoana de restul imaginilor. Această iniţiere întru deprinderea "scrierii de Icoane", deşi durează numai doi ani (1994-1996), este suficient de profundă pentru ca tânărul monah să-şi găsească harisma proprie, şi să o pună în lucrare…
Fără să facă "rabat" de la valorile perene ale Tradiţiei, Daniel Cornea a învăţat bine "lecţia" modernităţii. Mărturie stau icoanele sale. Unele chipuri de sfinţi (Ioan Botezătorul, Apostolul Matei), sunt realizate într-o tentă "cubistă", care lasă să se întrevadă efortul ascetic de reconstituire a Chipului omului creştin, din "aşchiile" în care îl fragmentase modernitatea. Dar cei mai spectaculoşi sunt îngerii. Amintim că, în tradiţia iconografică de tip comnen, îngerii au atins cele mai înalte "cote" de spiritualitate, prin întrebuinţarea a două procedee stilistice: dilatarea pupilelor (efect: transcendenţa privirii) şi aplatizarea volumelor (efect: lipsa de "consistenţă" materială a formelor). Aceste două caracteristici sunt vizibile la toţi îngerii pictaţi de Daniel Cornea. Unui nivel ridicat de spiritualizare îi corespunde însă un nivel ridicat de abstractizare. Acest lucru creează impresia acută de modernitate. Veşmintele, bunăoară, sunt "stilizate" în manieră cubistă, iar contrastul cromatic între incandescentul aripilor şi albastrul-violet (şi violent) al veşmintelor, dă realmente frisoane unui privitor mai sensibil.
Daniel Cornea face parte din acea categorie rarisimă (dar aflată "pe cale de apariţie", cum îi place să spună) a monahului cultivat şi îngrijit, temeinic ancorat în Tradiţie, şi interesat în egală măsură de ultimele noutăţi ale momentului. De altfel, mi-a mărturisit admiraţia lui pentru un alt corifeu al "spiritului de fineţe" ortodox, Monahul Nicolae Delarohia, practicant al aceluiaşi tip de scriitură (stricto sensu) integratoare la adresa modernităţii.
Din 1996, monahul Daniel trăieşte la Schitul Tarcău, judeţul Neamţ.
A scris cartea "Sexualitatea – o privire din tinda Bisericii", la Editura Christiana, dar şi "Cinema-ul. O lectură îmbisericită", în cea de a doua fiind vorba despre abordarea teologică a Cinematografiei, care reclamă, pe lângă veleităţi cultural-artistice, cunoştinţe teologice dintre cele mai solide.
Pentru Daniel Cornea, filmul "nu este o icoană, ci o oglindă a realităţii". Şi totuşi: criteriul ultim (cel care conferă valoare artistică faptului cinematografic) nu constă atât în fidelitatea reflectării "realităţii" ci mai cu seamă în autenticitatea redării omenescului din om. "Nimic din ceea ce e omenesc nu mi-e străin", ar putea fi justificarea morală a Cinematografiei.
"Cinema-ul. O lectură îmbisericită", ne dezvăluie un scriitor pe deplin format în buna tradiţie a părintelui Nicolae Delarohia. Bine ancorat în Traditie, dar şi receptiv la provocările modernităţii, Daniel Cornea posedă acea sensibilitate edificată pe inteligenţă, care îi permite flexibilitatea ludică a unei abordări altminteri extrem de serioase. Miza generală a cărţii (dincolo de cea strict teologică) este de a ne revela faptul că menirea Artei este aceea de a ne reîmprospăta uimirea în faţa lumii…
(Alexandrul Valentin Craciun)
Foto: Marius Caraman (Muzeul Ţăranului Român)
MONAHUL DANIEL CORNEA - Iconarul-scriitor
Stiri Botosani Monday, 6 September 2010 Oamenii cetățiiSpune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Gigi Becali, după eșecul de la Botoșani: ”Mândria nu are scuze” / ”Mi-a dat Dumnezeu o palmă!” (Video)
FCSB a irosit, astfel, șansa de a avansa în primele 3 din campionat și rămâne pe locul 6 după 16 etape desfășurate în sezonul regulat al SuperLigii României. ”Ch...
La un pas de a rămâne fără case, pompierii au intervenit rapid și le-au salvat locuințele!
Două case au fost în pericol, noaptea trecută, după ce funinginea din coșul de fum s-a aprins. S-a întâmplat în localitățile Iacobeni și Oneaga. Pompierii din c...
Calendar ortodox, 23 noiembrie: Sf. Cuv. Antonie de la Iezerul Vâlcii; Sf. Ier. Amfilohie, Episcopul Iconiei, şi Grigorie, Episcopul Acragandelor
Sfântul Cuvios Antonie era de neam român şi s-a născut în 1628 la Ianina, în Munţii Pindului. A crescut în dreapta credinţă mergând de mic la sfânta bise...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2024 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 1.59 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici