Botoşanii ar putea scăpa de sărăcie printr-un mega-proiect de infrastructură! Ce ar însemna o autostradă la doar câţiva kilometri de judeţ?

Indiferent de partidele care s-au succedat la guvernare, judeţul Botoşani a fost uitat în colţul hărţii şi al ţării, investiţiile mari concentrându-se pe alte regiuni ale ţării. Aşa ne-am conservat statutul de judeţ sărac, "bazin electoral", care nu reuşeşte să iasă din paradigma mâinii întinse. O investiţie în infrastructura regiunii, însă, ar putea ajuta şi Botoşanii să se dezvolte.

Botoşanii ar putea scăpa de sărăcie printr-un mega-proiect de infrastructură! Ce ar însemna o autostradă la doar câţiva kilometri de judeţ?

Dacă un botoşănean vrea să distreze un ieşean, mai ales unul suficient de informat încât să nu poată fi păcălit, i-ar putea povesti despre planurile autorităţilor naţionale referitoare la autostrada Ungheni- Iaşi- Târgu Mureş. E doar un plan, ar spune ieşeanul, dar care pentru Botoşani ar însemna foarte mult.

Despre autostrada Ungheni- Iaşi-Târgu Mureş s-a auzit prima oară pe la începutul anilor 2000, atunci când puterea de la acel moment îşi pregătea portofoliul cu speranţe. Suntem în 2017, iar respectiva autostradă nu există nici acum.

Nici nu ne mirăm, dat fiind că pentru alte investiţii în infrastructură a fost nevoie de ani de milogeli pe la Guverne, amânări peste amânări, studii de fezabilitate şi vizite ale diverşilor demnitari veniţi în zonă să vadă cu ochii lor dezastrul.

Aşa s-a întâmplat în cazul drumului care leagă Botoşanii de Suceava, "născut" după un travaliu ce a implicat zeci de morţi în accidente rutiere şi maşini distruse. Aşa se întâmplă cu "singurul drum naţional de pământ din ţară", Manoleasa- Rădăuţi- Prut, care cu greu a primit un strat de piatră şi aşa se va întâmpla şi cu legătura dintre Botoşani şi Iaşi, prin Târgu-Frumos, de "startul lucrărilor" ocupându-se parlamentarii de Botoşani de câteva legislaturi.

Ce ar însemna pentru Botoşani această autostradă?

Deschiderea către investiţiile atât de necesare judeţului, cu o singură condiţie: reabilitarea drumului Botoşani- Târgu Frumos.

Preşedintele Consiliului Judeţean, Costică Macaleţi, spune că subiectul autostrăzii a fost discutat în cadrul unor întâlniri cu omologii de la Iaşi şi conducerea Guvernului anterior.

"Ne-ar aranja o astfel de autostradă pentru că ar lega Moldova de vestul Europei. Trebuie să înceapă cu studiile de fezabilitate, dar marea problemă este necesitatea de exproprieri, mai ales că, deja cunoscându-se traseul autostrăzii, tranzacţiile funciare au şi început, astfel că exproprierile sunt o mare problemă din punct de vedere financiar, o mare componentă o reprezintă asta în filosofia întrgului proiect. Dacă s-ar face şi pentru sectorul Botoşani- Târgu Frumos aşa cum s-a făcut pe Botoşani- Suceava, ar fi nemaipomenit, orice autostradă duce la dezvoltare”, explică preşedintele CJ.

Însă dezvoltarea presupune investiţii. Or ar avea pentru ce să vină investitori la Botoşani? Ei, aici e o mică problemă şi ne gândim în primul rând la ce vor investitorii: spaţii, utilităţi, infrastructură. Ce le oferă judeţul Botoşani? Un parc industrial la Bucecea, de fapt doar ceea ce ar trebui să fie un parc industrial.

"La parcul industrial de la Bucecea sunt deja utilităţi. Doritorii de afaceri pot merge acolo, pot să concesioneze teren şi să-şi ridice hale, tot ce le trebuie. Eu am o singură rezervă, dacă ar fi vorba de o investiţie pe care să o facă judeţul, dacă rămân halele goale? S-au întâmplat multe minuni de genul ăsta, chiar aproape de noi, la Iaşi. Faci o cheltuială şi ce? Eu văd Parcul astfel: un parteneriat public- privat, ca oamenii de afaceri să vină să solicite spaţiu cu utilităţi. Altfel, sunt bani ce ar putea fi cheltuiţi fără folos", declară Costică Macaleţi.

Economistul Gheorghe Sorescu afirmă că autostrada A8 ar putea aduce dezvoltarea atât de necesară judeţului, în principal, dar şi regiunii Moldovei, în general.

"O autostradă care să lege Moldova de Europa înseamnă automat dezvoltarea Botoşaniului. Cu siguranţă, Botoşaniul mergând mai spre Orient, se vor dezvolta relaţiile cu Republica Moldova, cu Ucraina şi aşa mai departe. Este vitală pentru dezvoltarea zonei. Poţi să pui zona în valoare printr-o astfel de autostradă. Fiecare vrea să-şi treacă autostrada prin faţa porţii lui dar trebuie să fim realişti. În guvernarea trecută se vorbea despre o Lege a Centenarului 2018, un pachet de legi prin care tot ce înseamnă mediu de afaceri, clasă politică, ONG-uri, să gândească un proiect de lege şi o astfel de autostradă. Din punctul meu de vedere ar fi nemaipomenit, suntem la 60 de kilometri de Paşcani, să nu fim pretenţioşi. Autostrada trebuie să ducă în capitala Moldovei, e centru universitar. Şi Stalin era de acord că indiferent cât de mult se fura, trebuia să se construiască ceva. Să construim o autostradă, un drum expres pentru cei 60 de kilometri nu cred că ar fi o problemă. Problema este că pentru A8 trebuie să colaborăm cu toţii", explică Gheorghe Sorescu.

Potrivit economistului, fost şef de Consiliu Judeţean şi actual consilier judeţean, politicienii de la vârf trebuie să depăşească lozinca potrivit căreia Botoşaniul este doar o masă de manevră.

"Trebuie să coboare cu picioarele pe pământ şi să vadă că încă avem şosele de pământ. Din punctul acesta de vedere, trebuie să ieşim din paradigma asta de masă electorală şi atunci este nevoie de investiţii majore în infrastructură, iar autostrada este o astfel de investiţie majoră şi continuând cu alte investiţii în infrastructură, drumuri expres, apă, canalizare. Dacă ai toate utilităţile şi infrastructură, zona se va dezvolta indiscutabil", adaugă economistul.

Ce se ştie în Parlament de autostrada A8? Că se va face. Cândva...

"Autostrada are trei tronsoane- Ungheni- Paşcani, Paşcani- Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ- Ditrău- Târgu Mureş, care trece munţii. Din punctul meu de vedere, tronsonul Ungheni- Paşcani nu e chiar aşa de greu de realizat şi din câte ştiu are deja un studiu de fezabilitate, cred, într-o fază destul de avansată. Din discuţii, s-ar părea că într-un an sau doi se va putea da drumul la situaţiile de lucrări. Pe celelalte două tronsoane cred că e mai complicat, nu cred că se va întâmpla ceva semnificativ până în 2020. probabil va veni un alt guvern care să descurce povestea asta", explică deputatul Cristian Achiţei, membru în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaţilor.

Potrivit parlamentarului, nu se pune niciun moment problema izolării Botoşanilor în cazul construcţiei acestei autostrăzi.

"În oricare ţară din lume, nu vom vedea autostradă până în fiecare sat sau până la fiecare oraş. Bătălia trebuie dusă pentru drumul Botoşani- Târgu Frumos care te va duce în autostradă pentru că autostrada va trece pe lângă Târgu Frumos. Asta trebuie să rămână o prioritate şi poate reuşim ca anul viitor să înceapă lucrările. Noi am mai avea o variantă pentru autostradă dar e pe drum judeţean, şi anume Botoşani- Vorona- Tudora- Paşcani. Noi am făcut drumul până la limita cu judeţul Suceava. Pe relaţia Vorona- Tudora sunt lucrări de canalizare şi alimentare cu apă, iar în momentul în care aceste lucrări se vor termina, ar fi nevoie de o simplă ranforsare pentru că acel drum este asfaltat şi ar putea fi pus la punct imediat. Mai rămâne după aceea un mic tronson în judeţul Suceava, de la limita judeţului la Tudora până la intersecţia care duce către Dolhasca, de unde oricum se circulă mai bine, pentru că drumul e făcut cu bani europeni", adaugă Cristian Achiţei.

Date tehnice despre A8

Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), denumită și Autostrada Est-Vest, este o autostradă ce va fi construită pe traseul Ungheni - Iași - Târgu Frumos - Pașcani - Târgu Neamț - Poiana Largului - Ditrău - Târgu Mureș, unde va fi creată o legătură cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 310 km, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro.

În anul 2007, în vederea alegerii traseului optim, a fost realizat unui Studiu de Prefezabilitate, în valoare de 0,8 milioane de euro. Doi ani mai tarziu, în 2009, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a dispus realizarea Studiului de Fezabilitate propriu-zis, pe trei tronsoane distincte: Târgu Mureș-Ditrău, Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni (la un cost total de 4 milioane de euro).

În martie 2012, Comisia Europeană a acceptat includerea în noua rețea trans-europeană centrală de transport TEN-T Core a traseului Timișoara-Sebeș-Turda-Târgu-Mureș-Iași-Ungheni. În iunie 2014, CNADNR a scos la licitație proiectul pentru Revizuirea si Actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru cele trei sectoare ale Autostrăzii Târgu Mureș-Iași.

Ultima veste despre A8 vine în noiembrie 2016, înainte de plecarea Guvernului Cioloş şi instalarea Guvernului Grindeanu. Se spunea atunci că CNAIR- Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere demarase achiziţia publică a contractului de revizuire a studiului de fezabilitate şi elaborare a proiectului tehnic pentru autostrada Târgu Neamţ - Iaşi – Ungheni, parte din autostrada Târgu Mureş – Ungheni (A8).

Valoarea proiectului referitor la construcţia sectorului Ungheni- Iaşi- Târgu Neamţ, pe o lungime de 135 de kilometri, a fost estimată de Ministerul Transporturilor la 1.129,70 milioane de euro, perioada de implementare fiind anii 2016- 2020. Celălalt segment, de 183,80 de kilometri, Târgu Neamţ- Târgu Mureş, este estimat la 2.942,57 milioane de euro, perioada de implementare fiind 2016- 2026.

Şi cam atât, deocamdată. Acum înţelegem şi de ce se distrează ieşenii când aud de autostrada A8. Aşteptăm şi din partea cititorilor Ştiri.Botoşani.Ro să răspundă la întrebarea din titlul: ce ar însemna o autostradă la câţiva kilometri de judeţ?


 

 

Spune-ne opinia ta