"În urma testării mecanismelor de punere în aplicare a măsurilor excepÈ›ionale corespunzătoare stărilor de urgență È™i de asediu, în cadrul exerciÈ›iilor NATO de management al crizelor, a rezultat faptul că prevederile OrdonanÈ›ei de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu È™i regimul stării de urgență, coroborate cu cele ale altor acte normative din domeniul apărării, determină o serie de limitări în ceea ce priveÈ™te pregătirea È™i utilizarea resurselor umane din rezerva de mobilizare, respectiv accesarea produselor È™i serviciilor din economia naÈ›ională de care forÈ›ele destinate apărării au nevoie pentru îndeplinirea misiunilor pe timpul stărilor mai sus menÈ›ionate", se arată într-un document guvernamental.
Astfel, Executivul vrea să completeze OUG menÈ›ionată cu prevederea potrivit căreia conducătorii autorităților publice È™i administratorii operatorilor economici care asigură servicii de utilitate publică în domeniile energetic, sănătate, agricultură È™i alimentaÈ›ie, alimentare cu apă, comunicaÈ›ii È™i transporturi au obligaÈ›ia de a asigura continuitatea furnizării serviciilor esenÈ›iale pentru populaÈ›ie È™i pentru forÈ›ele destinate apărării, pe timpul stării de urgență sau asediu.
În plus, potrivit sursei citate, Guvernul este nemulÈ›umit de faptul că "pe timpul stării de urgență nu există pârghii legale prin care instituÈ›iile statului să poată obliga operatorii economici să-È™i reorienteze activitatea/producÈ›ia către realizarea produselor È™i prestarea serviciilor destinate forÈ›elor sistemului naÈ›ional de apărare". De asemenea, autoritățile au în vedere "crearea cadrului legal pentru mobilizarea parÈ›ială, pe timpul stării de asediu, a unor operatori economici prevăzuÈ›i cu sarcini în Planul de mobilizare a economiei naÈ›ionale pentru apărare (PMENA), în scopul punerii la dispoziÈ›ia forÈ›elor destinate apărării a produselor È™i serviciilor de care au nevoie pentru îndeplinirea misiunilor pe timpul acestei stări".
O altă modificare vizată este aceea ca, pe timpul stării de asediu sau al stării de urgență, instituÈ›iile cu atribuÈ›ii în domeniul apărării, ordinii publice È™i securității naÈ›ionale să poată concentra rezerviÈ™ti nevoluntari pentru instruire È™i îndeplinirea unor misiuni sau să poată chema persoane fizice apte de muncă "pentru prestări de servicii în interes public". Asta pentru că, potrivit legislaÈ›iei în prezent în vigoare, rezerviÈ™tii pot fi concentraÈ›i sau mobilizaÈ›i pe timpul stării de asediu, al stării de mobilizare È™i al stării de război, nu È™i pe timpul stării de urgență, când executarea serviciului militar continuă să se realizeze pe bază de voluntariat, concentrarea È™i mobilizarea rezerviÈ™tilor fiind forme ale serviciului militar obligatoriu. Pe cale de consecință, pe timpul stării de urgență, unitățile militare din forÈ›ele destinate apărării pot utiliza în prezent numai personalul militar în activitate È™i rezerviÈ™tii voluntari, personal care, potrivit documentului citat, este insuficient pentru îndeplinirea misiunilor.În plus, Guvernul mai vrea, potrivit documentului citat, ca pe durata stării de asediu sau de urgență să aibă dreptul legal de a dispune rechiziÈ›ionarea de bunuri. Mai mult pe Profit.ro...
