Cine mai ține minte mașina românească Lăstun? Povestea celui mai mic autoturism din România!

Cine mai ține minte mașina românească Lăstun? Povestea celui mai mic autoturism din România!

   Foto: playtech.ro

Au fost vremuri în care în România se fabrica una dintre cele mai mici mașini din Europa: este vorba despre Dacia 500 (Lăstun). La finele anilor ’80, mașina ieșea pe poarta fabricii Întreprinderii de Autoturisme Timişoara. Care este însă povestea Lăstunului?

Denumirea populară a mașinii vine de la numele pasării „Lăstun” care este o specie foarte mică de rândunici. Primul lot de autoturisme i-a lăsat mască pe român datorită dimensiunilor reduse pe care le avea mașina.

Lăstun venea echipat cu un motor în patru timpi cu 2 cilindri paraleli verticali, 499 cc, 22,5 CP și un consum de  doar 3,3 l/100 km în regim constant, respectiv de 4,5 l/100 km în ciclu urban. Mașinuța se mândrea cu o cutie de viteze manuală în patru trepte și schimbătorul era amplasat la volan, la fel ca la Trabant.

Cât despre viteza maximă, aceasta nu depășea 106 km/h. Dacia 500 cântărea doar 560 de kg și putea transporta două persoane mature și doi copii.

Cât despre caroserie, aceasta era în două volume de tip hatchback, cu 2 uși și hayon. Ca și componență, caroseria era fabricată din rășini sintetice ce erau extrem de rezistente la coroziune.

La Timișoara au fost produse trei serii de Lăstun, iar Ceaușescu a fost extrem de interesat de proiect cu mult înainte ca mașina să iasă pe piață. În 1988, cuplul Ceauşescu a mers la Timişoara să vadă cum merge producţia la Dacia 500. Elena Ceauşescu voia să demonstreze capacitatea chimiei românești, așa că inginerii au creat o o caroserie din poliester armat cu fibră de sticlă.

Abia în 1988 s-au convins că era mai bine să fie caroseria din metal cu o tablă extrem de subţire. Maşina a fost produsă fără a fi vreodată omologată. Din 2.500 de Lăstunuri comandate s-au vândut în jur de 570 sau 580 de bucăţi. După 1990 nimeni nu a mai fost interesat să achiziționeze Dacia 500.

Dacia 500 a avut viață scurtă. Producția a durat până în anul 1991. Un an mai târziu, Guvernul a decis să închidă fabrica de la Timișoara, motivând ca nu este deloc o mașină competitivă. Lucru parțial adevărat. Totuși, Lăstunul rămâne în istorie ca fiind Dacia cu cel mai mic motor. 

sursa:playtech.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri

Cerbul de Aur: 71 de artişti din 21 de ţări s-au înscris în concursul de interpretare

Duminică, 7 Iulie 2019
611

Organizatorii, televiziunea publică, au închis sâmbătă sesiunea de înscrieri pentru Concursul internaţional de interpretare al Festivalului Cerbul de Aur – ediţia 2019....

„Spider-Man: Far From Home”, al doilea film cu cele mai mari încasări de Ziua Independenţei

Duminică, 7 Iulie 2019
459

Pe 4 iulie, filmul regizat de Jon Watts, al şaptelea al francizei, a generat încasări de 25,2 milioane de dolari, potrivit Variety. Sursa: News.roCiteste mai mult AICI

Un tată a înălţat o dronă pentru a-şi fotografia copiii aflaţi pe plajă. La scurt timp după aceea a avut parte de un moment de infarct: „A fost un moment de la Dumnezeu”

Sâmbătă, 6 Iulie 2019
2999

În apă se aflau, în acel moment, cinci persoane, printre care trei sunt copiii lui Dan Watson, operatorul dronei, potrivit unui articol publicat pe platforma MSN News.Pe aceeaşi plaj...