Cine mai ține minte mașina românească Lăstun? Povestea celui mai mic autoturism din România!

Cine mai ține minte mașina românească Lăstun? Povestea celui mai mic autoturism din România!

   Foto: playtech.ro

Au fost vremuri în care în România se fabrica una dintre cele mai mici mașini din Europa: este vorba despre Dacia 500 (Lăstun). La finele anilor ’80, mașina ieșea pe poarta fabricii Întreprinderii de Autoturisme Timişoara. Care este însă povestea Lăstunului?

Denumirea populară a mașinii vine de la numele pasării „Lăstun” care este o specie foarte mică de rândunici. Primul lot de autoturisme i-a lăsat mască pe român datorită dimensiunilor reduse pe care le avea mașina.

Lăstun venea echipat cu un motor în patru timpi cu 2 cilindri paraleli verticali, 499 cc, 22,5 CP și un consum de  doar 3,3 l/100 km în regim constant, respectiv de 4,5 l/100 km în ciclu urban. Mașinuța se mândrea cu o cutie de viteze manuală în patru trepte și schimbătorul era amplasat la volan, la fel ca la Trabant.

Cât despre viteza maximă, aceasta nu depășea 106 km/h. Dacia 500 cântărea doar 560 de kg și putea transporta două persoane mature și doi copii.

Cât despre caroserie, aceasta era în două volume de tip hatchback, cu 2 uși și hayon. Ca și componență, caroseria era fabricată din rășini sintetice ce erau extrem de rezistente la coroziune.

La Timișoara au fost produse trei serii de Lăstun, iar Ceaușescu a fost extrem de interesat de proiect cu mult înainte ca mașina să iasă pe piață. În 1988, cuplul Ceauşescu a mers la Timişoara să vadă cum merge producţia la Dacia 500. Elena Ceauşescu voia să demonstreze capacitatea chimiei românești, așa că inginerii au creat o o caroserie din poliester armat cu fibră de sticlă.

Abia în 1988 s-au convins că era mai bine să fie caroseria din metal cu o tablă extrem de subţire. Maşina a fost produsă fără a fi vreodată omologată. Din 2.500 de Lăstunuri comandate s-au vândut în jur de 570 sau 580 de bucăţi. După 1990 nimeni nu a mai fost interesat să achiziționeze Dacia 500.

Dacia 500 a avut viață scurtă. Producția a durat până în anul 1991. Un an mai târziu, Guvernul a decis să închidă fabrica de la Timișoara, motivând ca nu este deloc o mașină competitivă. Lucru parțial adevărat. Totuși, Lăstunul rămâne în istorie ca fiind Dacia cu cel mai mic motor. 

sursa:playtech.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri

Simona Halep se felicită după numirea noului antrenor: E cea mai bună decizie pe care am luat-o

astăzi, 12:45
177

Simona Halep se declara impresionata de rolul avut de Daniel Dobre in cele doua victorii obtinute in turneul de la Miami. Sportiva noastra a afirmat ca venirea lui Daniel Dobre reprezinta cea mai...

Lista miniștrilor care pleacă din Guvern! Decizia finală a lui Liviu Dragnea

astăzi, 08:59
1171

Cel puțin doi miniștri vor pleca din cabinetul Vioricăi Dăncilă. Președintele PSD, Liviu Dragnea a luat deja decizia finală în această problemă, conform surselor Capital, iar luni toate...

Pedeapsă până la 10 ani de închisoare pentru promovarea ideilor comuniste

Duminică, 24 Martie 2019
434

USR a depus la Senat o propunere legislativă care prevede închisoare până la zece ani pentru promovarea ideilor și doctrinelor comuniste și desființarea de drept a organizațiilor cu ...