Din istoria automobilismului. BT-1 este prima mașină înmatriculată în Botoșani!

După cercetarea mai multor publicații interbelice reiese faptul că primul autoturism înmatriculat vreodată în județul Botoșani a aparținut Prefecturii județului Botoșani.

Din istoria automobilismului. BT-1 este prima mașină înmatriculată în Botoșani!

 Chrysler Royal model 1938 într-o dimineață senină, pe fosta stradă Miorița (segmentul demolat).  Foto: Facebook / Botoșaniul de odinioară

Este vorba despre un Buick american. Acesta a fost achiziționat probabil înainte de Primul Război Mondial, de la un dealer din piața locală (probabil chiar de la Carol Ankele), iar Prefectura îl va scoate la licitație pentru vânzare spre jumătatea anilor 30 (din motive necunoscute, probabil din cauza vechimii?).

Necesitatea autovehiculelor era tot mai mare pentru instituțiile statului și a afaceriștilor pentru a facilita transportul mai rapid acolo unde era nevoie. Buick-ul prefecturii județene avea numărul de înmatriculare BT - 1.

 

Al doilea autoturism înmatriculat în județul Botoșani a fost a unui privat: al medicului dentist Solomon Lustgarten, cu adresa pe strada Mavrogheni (a locuit pe strada Pictor Grigorescu vizavi de Biblioteca județeană/BNR). El deținea un Ford (sursa nu precizează modelul anume). Acesta avea numărul de înmatriculare BT-2.

Al treilea autoturism înmatriculat a fost a unui anume Ludvig Qutzel și acesta deținea un Delage franțuzesc.

După Primul Război Mondial, numărul deținătorilor de autovehicule se va înmulți considerabil. Încep să apară atelierele mecanice în oraș, cât și magazinele de piese auto.

În lista deținătorilor de autoturisme de pe plan local, din perioada interbelică, îi putem aminti pe: medicii Jean și Henri Salter ce dețineau în anii 20 un Ford; pe căpitanul de armată Văsescu ce deținea un Buick; pe magistratul Ioan Ciulei ce deținea un Steyr; marele afacerist Friedrich Costiner deținea un Fiat; afaceristul Iosub Segal deținea un Ford; afaceristul Christea Goilav deținea un Chevrolet; avocatul Ramiro Savinescu deținea un Chevrolet; inginerul Ferucio Zorio deținea un Chevrolet (cu adresa pe str. Liceului astăzi Nicolae Iorga) etc.

Stație de benzină exista în interbelic în zona bisericii Sfântul Gheorghe – Poștă, adică Piața Sf. Gheorghe, cât și pe Calea Națională în intersecția de la Pod de Piatră, și erau denumite Stațiuni OSIN.

Atelierele de mecanică auto erau în 4 la număr în anul 1924.

Din 4 ateliere, 3 erau pe Calea Națională - a lui Carol Ankele; a lui Blaha F. R. & Fii și a lui Holmok L. Al patrulea atelier se afla pe strada Armeană, proprietar fiind Gavrilețeanu Eugen.

Primul magazin de piese auto din oraș a fost deținut de către Mittelmann Adolf și avea adresa pe Calea Națională 185.

Exista și serviciu de garaj auto - parcare cu plată în garaj, afacere deținută de Blumenfeld I. și de Alexandru Potschel pe Calea Națională nr. 12, adică undeva în zona gării.

(Fotografia face parte din vasta colecție fotografică a profesorului și artistului plastic Gheorghe Stanciu)

Sursa: Facebook / Botoșaniul de odinioară

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Implicarea României în război, cea mai mare temere în rândul românilor: ”Riscurile de securitate sunt reale”!

astăzi, 17:30

Îngrijorarea principală a 4 din 10 români este implicarea țării într-un război, arată cele mai recente date ale Barometrului INSCOP, publicate luni, 9 iunie. „Riscurile de...

Fenomen periculos printre șoferi. Titi Aur explică "metoda Suceava": "Aici sunt cei mai răi din toată țara!"

astăzi, 16:36

România continuă să ocupe o poziție alarmantă în clasamentul Uniunii Europene privind mortalitatea rutieră, situându-se pe primul loc la numărul deceselor cauzate de accidente ...

Botoșănean mort în Italia, era tatăl a două fetițe: „O pierdere cumplită și neașteptată”

astăzi, 15:35

Un grav accident rutier petrecut duminică seară, în jurul orei 18:30, pe via Fontanatetta, între localitatea Pantano și biserica Madonnina din Civitavecchia, a curmat viața lui Cosmin ...