Din istoria automobilismului. BT-1 este prima mașină înmatriculată în Botoșani!

După cercetarea mai multor publicații interbelice reiese faptul că primul autoturism înmatriculat vreodată în județul Botoșani a aparținut Prefecturii județului Botoșani.

Din istoria automobilismului. BT-1 este prima mașină înmatriculată în Botoșani!

 Chrysler Royal model 1938 într-o dimineață senină, pe fosta stradă Miorița (segmentul demolat).  Foto: Facebook / Botoșaniul de odinioară

Este vorba despre un Buick american. Acesta a fost achiziționat probabil înainte de Primul Război Mondial, de la un dealer din piața locală (probabil chiar de la Carol Ankele), iar Prefectura îl va scoate la licitație pentru vânzare spre jumătatea anilor 30 (din motive necunoscute, probabil din cauza vechimii?).

Necesitatea autovehiculelor era tot mai mare pentru instituțiile statului și a afaceriștilor pentru a facilita transportul mai rapid acolo unde era nevoie. Buick-ul prefecturii județene avea numărul de înmatriculare BT - 1.

 

Al doilea autoturism înmatriculat în județul Botoșani a fost a unui privat: al medicului dentist Solomon Lustgarten, cu adresa pe strada Mavrogheni (a locuit pe strada Pictor Grigorescu vizavi de Biblioteca județeană/BNR). El deținea un Ford (sursa nu precizează modelul anume). Acesta avea numărul de înmatriculare BT-2.

Al treilea autoturism înmatriculat a fost a unui anume Ludvig Qutzel și acesta deținea un Delage franțuzesc.

După Primul Război Mondial, numărul deținătorilor de autovehicule se va înmulți considerabil. Încep să apară atelierele mecanice în oraș, cât și magazinele de piese auto.

În lista deținătorilor de autoturisme de pe plan local, din perioada interbelică, îi putem aminti pe: medicii Jean și Henri Salter ce dețineau în anii 20 un Ford; pe căpitanul de armată Văsescu ce deținea un Buick; pe magistratul Ioan Ciulei ce deținea un Steyr; marele afacerist Friedrich Costiner deținea un Fiat; afaceristul Iosub Segal deținea un Ford; afaceristul Christea Goilav deținea un Chevrolet; avocatul Ramiro Savinescu deținea un Chevrolet; inginerul Ferucio Zorio deținea un Chevrolet (cu adresa pe str. Liceului astăzi Nicolae Iorga) etc.

Stație de benzină exista în interbelic în zona bisericii Sfântul Gheorghe – Poștă, adică Piața Sf. Gheorghe, cât și pe Calea Națională în intersecția de la Pod de Piatră, și erau denumite Stațiuni OSIN.

Atelierele de mecanică auto erau în 4 la număr în anul 1924.

Din 4 ateliere, 3 erau pe Calea Națională - a lui Carol Ankele; a lui Blaha F. R. & Fii și a lui Holmok L. Al patrulea atelier se afla pe strada Armeană, proprietar fiind Gavrilețeanu Eugen.

Primul magazin de piese auto din oraș a fost deținut de către Mittelmann Adolf și avea adresa pe Calea Națională 185.

Exista și serviciu de garaj auto - parcare cu plată în garaj, afacere deținută de Blumenfeld I. și de Alexandru Potschel pe Calea Națională nr. 12, adică undeva în zona gării.

(Fotografia face parte din vasta colecție fotografică a profesorului și artistului plastic Gheorghe Stanciu)

Sursa: Facebook / Botoșaniul de odinioară

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

O femeie a ajuns la spital în urma unui accident cu trei mașini pe DN 29 B!

Friday, 4 July 2025

O femeie a ajuns la spital în urma unui accident rutier produs, în această după-amiază, pe DN 29 B, în localitatea Saucenița. În eveniment au fost implicate trei autoturism...

Valeriu Iftime propune o strategie națională pentru fotbalul românesc: „Avem nevoie de atacanți! Căutați-i!"

Friday, 4 July 2025

Omul de afaceri consideră că problema fundamentală este lipsa atacanților de careu și susține că este nevoie de un plan național pentru a descoperi și forma vârfuri de atac. Finanța...

A cumpărat o mașină cu 3.000 de euro fără să știe că era căutată pentru confiscare, șofer oprit în Vama Racovăț!

Friday, 4 July 2025

În cursul zilei de joi, în jurul orei 04.40, în Punctul de Trecere a Frontierei Racovăț – ITPF Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control necesare tre...