Marile companii din Japonia, precum si institutiile statului, si-au trimis vineri angajatii acasa la ora 15:00, intr-o incercare de a rezolva doua dintre marile probleme cu care se confrunta tara: cheltuielile de consum reduse si nenumaratele ore suplimentare facute de angajati.
Aceste ore suplimentare au generat o adevarata criza medicala nationala, cunoscuta drept "karoshi" sau moartea din cauza suprasolicitarii organismului, relateaza AFP.
Premierul japonez Shinzo Abe a anuntat ca si-a petrecut dupa-amiaza libera meditand la un templu zen. In cursul serii, el urma sa asiste la un concert.
Campania pentru echilibrarea vietii personale cu cea profesionala, lansata saptamana aceasta, ii indeamna pe angajatori sa le dea liber salariatilor in dupa-amiaza fiecarei ultime vineri din luna, pentru ca acestia sa poata merge la cumparaturi sau sa se relaxeze. Schema nu este, insa, obligatorie.
Grupuri mari, precum producatorii de automobile Nissan si Toyota, dar si compania de bauturi Suntory si grupul financiar Nomura, iau parte la schema sprijinita de Guvern.
Compania de comunicatii mobile SoftBank le va oferi anul acesta 90 de dolari in plus la salariu angajatilor care pleaca la ora 15:00 in ultima vineri din fiecare luna.
De asemenea, o companie de transport feroviar le ofera vinerea dupa-amiaza calatorilor bere si gustari.
In plus, angajatii din toate domeniile vor avea reduceri vinerea la orice, de la servicii de dating pana la analize medicale.
Schimbarea stilului de viata
In fiecare an, suprasolicitarea la serviciu provoaca sute de morti in Japonia, precum si nenumarate imbolnaviri grave.
Problema a ajuns din nou in atentia publica la sfarsitul lunii decembrie, cand seful celei mai mari agentii de publicitate din tara, Dentsu, a demisionat dupa ce un angajat tanar s-a sinucis. Barbatul statea in mod regulat cate 100 de ore pe luna peste program.
Mai mult de 20% dintre companiile japoneze au angajati care lucreaza atat de mult peste program incat risca sa moara, arata un studiu publicat in octombrie de Guvern.
"Speram sa crestem cheltuielile de consum schimbandu-ne stilul de viata, felul in care muncim si felul in care gandim", a explicat directorul unei companii importante de lobby, Biroul de Politica Industriala al Federatiei Japoneze de Afaceri.
"Este greu pentru angajatii japonezi sa isi ia o zi libera, asa ca trebuie sa cream conditiile in care toata lumea sa isi poata lua o vacanta", a adaugat el.
Insa este posibil ca initiativa sa nu fie acceptata prea usor. Multi angajati japonezi nu isi iau nici macar concediul anual la care au dreptul, iar companiile nu ajuta cu primele necesare.
"Aceasta campanie nu va creste brusc consumul si nici nu va opri statul peste program", a avertizat analistul Naoko Kuga, de la Institutul de cercetare NLI din Tokyo. "Nici macar nu este obligatoriu ca angajatii sa plece mai devreme", a adaugat el. Ziare.com