CFR Călători ar putea majora preÅ£ul la bilete, din 2023, dacă inflaÅ£ia va creÅŸte foarte mult ÅŸi în funcÅ£ie de subvenÅ£ia pe care compania o va primi în bugetul viitor, scrie AloiaÈ™i.ro.
„În legislaÅ£ie se spune că majorarea preÅ£urilor este impusă de rata de inflaÅ£ie. După cum vedeÅ£i, rata de inflaÅ£ie, am citit astăzi declaraÅ£ia domnului profesor Păun, e posibil să ajungă la sfârÅŸitul anului la 20%. Vom analiza la sfârÅŸitul anului pe bugetul viitor, depinde de nivelul subvenÅ£iei, ÅŸi dacă intrăm tot aÅŸa într-o situaÅ£ie cu preÅ£uri necontrolate este posibil să luăm în analiză creÅŸterea”, a afirmat marÅ£i directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, după audierile din comisia de specialitate a Camerei DeputaÅ£ilor.
Întrebat dacă o eventuală decizie de majorare a preÅ£urilor la bilete este una tehnică sau ultimul cuvânt îl va avea ministrul Transporturilor, Preoteasa a răspuns: „Este o decizie tehnică cuplată cu o decizie politică, dat fiind că majorarea tarifelor se face prin ordin de ministru, ministrul fiind om politic”.
În context, el a afirmat că, la sfârÅŸitului anului, compania nu va înregistra arierate, însă va exista o pierdere financiară preliminată de 600 de milioane de lei, din cauza preÅ£urilor mari la curentul electric ÅŸi la combustibil. Dacă înainte de sfârÅŸitul anului trecut factura la energie a CFR Călători era de 16 milioane lei/lună, în august 2022 valoarea acesteia ajunsese la 42 de milioane de lei.
„Noi avem un buget preliminat cu 600 de milioane de lei pierderi tocmai din acest calcul al energiei electrice ÅŸi al combustibilului. Se fac rectificări bugetare, s-a făcut prima capitalizare la rectificarea de anul acesta în jur de 260 de milioane. Va fi o rectificare probabil ÅŸi în noiembrie ÅŸi de aici probabil că vom găsi diferenÅ£a de bani. Am cerut prima dată la rectificare 400 de milioane de lei ÅŸi mi s-au dat 260. Vom cere spre sfârÅŸitul anului în jur de 150 – 200 de milioane. Am spus în sală că mai mult ca sigur anul acesta va fi închis cu arierate zero, ceea ce înseamnă că nu vom avea datorii scadente. Asta nu înseamnă că exerciÅ£iul financiar va fi pe zero sau pozitiv, din cauza faptului că această capitalizare nu intră în venituri, deci nu poate fi contabilizată”, a susÅ£inut el.
Şeful CFR Călători a dat asigurări că nu există riscul de a nu pleca trenuri din gară din cauza datoriilor la electricitate.
„Am luat în calcul intrarea în vigoare a statutului personalului feroviar. Fondul de salarii va creÅŸte cu în jur de 60% la intrarea în vigoare. Numai că fac o paranteză, nu la 1 ianuarie 2023 intră în vigoare. Statutul feroviar va intra în vigoare la expirarea actualului contract colectiv de muncă, care este la 1 iulie 2023. Atunci va intra în vigoare noul statut”, a subliniat acesta.