Reorganizarea Direcției de Servicii Publice, Sport și Agrement (DSPSA) din Botoșani și divizarea sarcinilor acesteia între două structuri distincte din subordinea Consiliului Local (CL) a provocat controverse între primarul Cosmin Andrei și prefectul Sorin Cornilă. „Să se ocupe de lucrurile pentru care l-au ales cetățenii, nu de declarații spectaculoase”, e îndemnul transmis edilului.
Întrucât decizia aleșilor locali a fost reclamată Prefecturii de către directorul DSPSA, Eugen Țurcanu, iar în spațiul public Andrei a vorbit despre „un presupus conflict politic” între instituții, Sorin Cornilă a transmis, luni, un comunicat prin care dezminte o astfel de situație. El a arătat că juriștii au apreciat că proiectul de Hotărâre CL nu poate fi pus în aplicare din rațiuni de legalitate și fond.
„Rolul Instituției Prefectului este de garant al respectării legii. Dacă juriștii Instituției Prefectului sesizează că un document emis de o Unitate Administrativ Teritorială nu este conform legii, prefectul are rolul de a dispune măsurile necesare pentru corectarea erorii. Consiliul Local al municipiului Botoșani a aprobat „în principiu” reorganizarea Direcției Servicii Publice, Sport și Agrement și a două dintre serviciile publice organizate în subordinea consiliului local.
Nu există nicio prevedere legală care să susțină posibilitatea adoptării unui act administrativ „în principiu”, adică fără să se urmărească a se produce efecte juridice, aceasta fiind de natură să creeze confuzie cu privire la producerea efectelor, să îl facă lipsit de eficiență juridică.
Pentru acest motiv, juriștii Instituției Prefectului au apreciat că, în forma adoptată, hotărârea nr. 250/15.06.2022 nu poate fi pusă în executare, respectiv să conducă la o reorganizare efectivă a unui serviciu public, hotărârea fiind adoptată fără intenția producerii unor efecte juridice”, se arată în comunicatul transmis de prefectul Sorin Cornilă.
Potrivit acestuia, din plângerea prealabilă formulată împotriva HCL „nu se poate reține sub nicio formă că prefectul județului Botoșani a apreciat că reorganizarea unui serviciu public nu este posibilă în niciun caz, ci numai că reorganizarea acestuia trebuie să se întemeieze pe prevederile Codului Civil”.
„Studiul de fundamentare aprobat de Consiliul local este întocmit în vederea reorganizării unui serviciu public, însă întocmirea acestui studiu este prevăzută de OG 71/2002 doar pentru înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice, nu și pentru reorganizarea acestora, căreia îi sunt aplicabile prevederile Codului civil, fiind astfel încălcate prevederile legale în materie”, explică Sorin Cornilă.
Reprezentantul Guvernului amintește de un antecedent. În anul 2020, prefectul județului Botoșani a solicitat instanței de contencios administrativ anularea unei alte hotărâri a Consiliului Local, privind aprobarea reorganizării Direcției Servicii Publice, Sport și Agrement, inițiată cu încălcarea prevederilor Codului administrativ de către Cosmin Andrei, viceprimar la acea vreme.
„Instanța de judecată a admis cererea Prefectului , exercitarea tutelei administrativei de către Prefect conducând astfel la anularea unui act administrativ nelegal și a pronunțat Sentința civilă nr. 178/2020. În considerentele acestei hotărâri judecătorești, instanța de contencios administrativ a reținut – la pagina 11, paragraful 8, următoarele: „…noțiunea de „reorganizare” a instituției nu este definită prin codul administrativ sau prin alt act normativ specific raporturilor de drept administrativ, sens în care se aplică prevederile Codului Civil …”. Pe cale de consecință, hotărârea unei instanțe judecătorești, deci jurisprudența în materie, a stat la baza formulării plângerii prealabile împotriva hotărârii nr. 250/2022, acest act administrativ fiind adoptat în principiu, deci fără intenția de a produce efecte juridice și fără aplicarea prevederilor Codului Civil privind reorganizarea”, rezumă prefectul.
Acesta subliniază că actul administrativ ridică probleme de legalitate și pentru că, la această dată, pe site-ul Primăriei a fost lansat în dezbatere publică un alt proiect de hotărâre având același obiect, de reorganizare a DSPSA și a Serviciului Public de Administrare a Piețelor, Oborului și Cimitirelor.
Cornilă dezavuează interpretarea deciziei de anulare a HCL în cauză, considerând că declarațiile primarului reprezintă „o ieșire neinspirată”.
„Eu nu pot să ies public decât cu prudență și decență în toate manifestările și declarațiile mele, nu mă pretez la o astfel de atitudine. I-am întins mâna de fiecare dată când ne-am întâlnit și i-am spus că va găsi sprijin în Instituția Prefectului ori de câte ori va solicita acest lucru. Asta trebuia să facă acum, să pună mâna pe telefon, să mă sune, să sune la Instituția Prefectului, să pună întrebări dacă are neclarități, pentru că nu are studii în domeniu. Când serviciul juridic din cadrul Instituției Prefectului mi-a adus la cunoștință că hotărârea respectivă nu se încadrează în cadrul legal în baza căruia a fost adoptată, le-am spus să invite secretarul primăriei, dumnealui a venit, au discutat pe marginea hotărârii, s-au tras concluziile”, a transmis prefectul liberal.
El se declară surprins de atitudinea edilului, care nu i-ar fi răspuns la telefon pentru a lămuri afirmațiile.
„Bineînțeles că l-am sunat, dar nu mi-a răspuns. Îi transmit pe această cale să se ocupe de lucrurile pentru care l-au ales cetățenii, nu de declarații spectaculoase în care își spune frustrările, a vrut să facă treabă, dar nu l-au lăsat Cătălin Flutur, Eugen Țurcanu, Sorin Cornilă. Eu nu am nici o dispută cu dumnealui, eu nu am nici un conflict cu nimeni. Pentru că fiecare declarație publică a unui decident impactează, creează așteptări, aduce dezamăgiri, funcție de speța respectiva. Când vii cu diferite supoziții, trebuie să le argumentezi sau sa le combați, clar, concret”, a adăugat Cornilă.
El a subliniat că are încredere „foarte mare” în profesioniștii din cadrul Prefecturii și a dat asigurări că locuitorii județului sunt în centrul preocupărilor instituției pe care o conduce. „Prin buna credință, printr-o abordare corectă, lucrurile se pot mișca într-o direcție bună”, a încheiat reprezentantul Guvernului.
CL a votat descompunerea DSPSA pe baza unui studiu ciudat
Consiliul Local (CL) a adoptat, pe 15 iunie a.c., în ședință extraordinară, proiectul de hotărâre privind reorganizarea Direcției de Servicii Publice, Sport și Agrement (DSPSA) și a Serviciului public de administrare a oboarelor, piețelor și târgurilor. Noul model presupune divizarea parțială a DSPSA și transferarea unor linii de activitate către instituția din urmă. Managerul DSPSA anunță că va ataca decizia în instanță.
Potrivit actului normativ, intervențiile edilitare și întreținerea spațiilor verzi vor fi preluate de actualul Serviciu de administrare a oboarelor, care devine astfel Direcția de Servicii Publice. „Pe lângă transmiterea patrimonială, va opera și transmiterea litigiilor de orice natură, procedurile de achiziție publică (aferente serviciilor susmenționate), precum și preluarea personalului aferent din structurile Direcției, cât și a unei părți din personalul cu atribuții în domeniul achizițiilor publice, juridic, secretariat, financiar-contabil, resurse umane și salarizare”, prevede HCL. DSPSA devine, prin urmare, Direcția pentru Sport și Agrement.
„Propunem reorganizarea unor servicii publice pentru o mai bună eficienţă şi am ajuns la această concluzie în urma unei analize pe care am avut-o cu colegii cu comenzi de lucrări transmise către DSPSA în ceea ce priveşte gestiunea spaţiilor verzi, intervenţii edilitare în municipiul Botoşani”, a spus atunci primarul Cosmin Andrei.
Modificările au fost adoptate prin voturile consilierilor PSD și a viceprimarului Liviu Toma. Grupul PNL nu a participat la ședința CL, iar reprezentanții USR s-au exprimat împotriva proiectului.
Actualul director executiv al DSPSA, Eugen Țurcanu, spune că va contesta pe toate căile legale decizia, pe care o consideră o „răzbunare personală” a primarului Cosmin Andrei.
„În urma votului care s-a dat în Consiliul Local de către consilierii PSD și consilierul Pro România, domnul Toma, noi, Direcția de Servicii Publice, vom ataca pe cale legală, la prefect și ulterior în instanțele civile, această hotărâre care ni se pare absurdă, total ilegală și în primul rând fără nicio eficiență, fără niciun calcul economic concret. Divizezi o instituție și mai creezi încă una, în care trebuie să creezi noi posturi de conducere și care va avea același specific fix ca a celei pe care o divizezi. Nu e decât o răzbunare personală a primarului Cosmin Andrei împotriva mea. El de ani de zile are o boală, la modul patologic, într-una să se agațe, să le lege de mine și de domnul Flutur, că e în stare să distrugă și Locativa doar să-l atace pe domnul Flutur. Vom încerca pe cale legală să ne facem dreptate”, anunța luna trecută Eugen Țurcanu.
Semne de întrebare privind studiul de fundamentare
Proiectul de hotărâre a fost însoțit de un studiu de fundamentare, a cărui metodologie cuprinde documente din cadrul Primăriei, articole de presă, sesizări ale cetățenilor și audiențe. „În ceea ce privește interesul diverselor instituții, importantă este asigurarea prestatorului serviciilor a condițiilor specifice la standardele precizate de legislație. Iar administrarea spațiilor verzi, a mobilierului urban, gestionarea câinilor fără stăpân, etc, prin specificul lor, sunt obiective care impun respectare cu strictețe a numeroase acte legislative și normative”, se arată în respectivul studiu, al cărui scop declarat este „să demonstreze fezabilitatea proiectului din punct de vedere tehnic și financiar, pentru a fi implementat”.
Studiul de fundamentare nu este datat și nu prezintă semnătura autorului, iar redactarea și argumentele sunt neobișnuite. Documentul poate fi consultat AICI.