Povestea primului dealer auto din Botoșani. Armeanul bogat care a adus în România mărci auto faimoase

Carol Ankele a fost unul dintre oamenii care au contribuit semnificativ la ridicarea Botoșaniului după Marele Război. Mare afacerist, printre altele, el a adus mașini de lux din Europa pentru lumea bună din Moldova și a deschis primul supermarket din zonă.

La sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, Botoșaniul era unul dintre cele mai potente târguri din Moldova din punct de vedere economic. Era un hub comercial pe drumul ce lega porturile de la Marea Neagră și lumea baltică. Era, totodată, un oraș multicultural și multietnic dominat de comunitățile armenești și evreiești, cele care întrețineau de altfel toată această emulație comercială. În centrul comercial al orașului, astăzi unul dintre cel mai bine conservate și mai spectaculoase centre istorice din România, se aflau magazine, ateliere de croitorie de lux, dar și restaurante și bodegi renumite, frecventate inclusiv de boema vremii, relatează Adevărul.

În jurul centrului comercial, orașul avea mahalele specifice, dar și o zonă exclusivistă dominată de reședințele urbane somptuoase ale marilor moșieri, dar și ale urmașilor marilor familii boierești. În această lume cosmopolită și comercială s-au distins câteva personaje cu totul deosebite, cu un impact aparte asupra dezvoltării Moldovei, până în anii ’30. Unul dintre aceste personaje a fost Carol Ankele, un armean bogat care și-a pus amprenta asupra societății, aducând în această regiune apanajele civilizației occidentale, în special fiind vorba despre automobile, o facilitate de lux a acelor vremuri, ceva nou și exclusivist, dar și utilaje agricole pentru exploatații moderne și performante.

Spiritul antreprenorial, o moștenire de familie

Copilăria și tinerețea lui Carol Ankele sunt puțin cunoscute. Se spune că provenea dintr-o comunitate armenească din Austria, foarte bine ancorată în comerțul acelor vremuri. Primul Carol Ankele, bunicul dealerului auto de mai târziu, a ajuns la Botoșani la începutul secolului XIX. Presat de concurența acerbă din capitala Imperiului Habsburgic, bătrânul Ankele a căutat o zonă mai ofertantă din punct de vedere economic unde să-și impună monopolul. El și-a deschis rapid mai multe magazine unde comercializa bunuri de import, în special din lumea germană, axându-se mai ales pe produse de lux pentru protipendada botoșăneană, dar nu numai, impunându-se și la nivel regional.

Fiul său, Whilhelm, a continuat afacerile, iar prosperitatea rapidă dobândită la Botoșani s-a văzut în superba casă, construită de Whilhelm cu meșteri austrieci, în zona exclusivistă a târgului. „Familia Ankele a venit din Austria. Era o familie bogată, care ştia cum să facă comerţ la cele mai înalte standarde. Era şi o chestiune de familie. În timpul lui Carol I au primit, fiind vienezi, largi privilegii, ceea ce le-a permis să facă comerţ şi să strângă o avere fabuloasă“, spune preotul Toader Candrea, apropiat al familiei Ankele și cel care a deținut și cea mai importantă casă a familiei, în centrul orașului.

Primul supermarket din Moldova

Carol Ankele a făcut ceea ce știa familia sa să facă mai bine, afaceri. Până la vârsta de 30 de ani, Carol Ankele devenise cel mai bogat om din Botoșani. A făcut primul supermarket din Moldova, în adevăratul sens al cuvântului. Un magazin cu două etaje unde se putea găsi orice, de la produse alimentare și până la obiecte vestimentare și casnice. În plus, deschisese și alte magazine prin oraș, aprovizionând totodată și centre comerciale din Iași, Suceava, Fălticeni și chiar Cernăuți.

„Dintre comercianţi, alţii decât evrei, se desprinde fără drept de tăgadă Carol Ankele, unul dintre cei mai bogaţi din oraş, ai cărui înaintaşi au deschis marea Casă Comercială. Proprietar al unei mari şi frumoase case, magazin şi locuinţă, situată în centru, acesta avea un depozit de maşini agricole, altul de maşini de cusut, un atelier mecanic şi comercializa inclusiv electrotehnice, arme și multe altele. A făcut primul magazin universal din Botoşani, după modelul german. A fost, dacă putem spune aşa, primul hipermarket din zonă, unde puteai găsi absolut orice. În anul 1920 era cel mai bogat om din oraș“, precizează pentru Adevărul Florin Simion Egner, un specialist al istoriei armenilor la Botoșani.

De la mașini agricole la cele de lux

De la finele secolului al XIX-lea, automobilul devenise un bun de lux dorit și în Regatul României. Oamenii cu bani voiau să dețină noile mașinării care deja făceau furori în marile state occidentale. În anul 1898, doctorul Thomas Tomescu a adus primul automobil din România, tocmai de la o expoziție auto din Londra. Au urmat și alte automobile cumpărate de oamenii cu bani.

La începutul secolului XX erau peste 800 de automobile, însă majoritatea în București. În zona Moldovei era cerere, dar nu și ofertă. Carol Ankele, proprietarul marelui magazin universal, a decis să investească în această afacere. La puțin timp după ce doctorul Tomescu aducea primul automobil, tânărul antreprenor a deschis și primul magazin de automobile din Moldova.

Se afla în Centrul Comercial al orașului. „A fost primul dealer auto din Moldova şi unul dintre primii din ţară. Le aducea la Botoșani, la magazinul său auto, o noutate absolută a acelor vremuri, și mai apoi le vindea în marile târguri din Moldova, la Iași, Hârlău, Suceava, dar și pe plan local“, spune Florin Simion Egner.

Abia după Primul Război Mondial, afacerea lui Ankele a început să se extindă. Aducea în special automobile americane, marca Ford, apoi s-a axat pe mașini germane, în special Mercedes. Le cumpăra din Germania și adăuga propriul profit, plus cheltuielile cu drumul. Avea însă destui clienți dispuși să ofere o avere pe un automobil. Imediat ce a ajuns să fie cunoscut, și-a extins gama de automobile, aducând la Botoșani, pe lângă Ford și Mercedes, automobile marca Hubert, iar mai apoi, după 1930, și Maserati, Chrysler şi Citroën.

Locuri de muncă la standarde europene

Carol Ankele nu s-a rezumat doar la a vinde automobile. La parterul casei sale somptuoase, pe lângă showroom, pe ulița din spate, a amenajat și un adevărat atelier auto. Aici automobilele erau testate înainte de a fi predate clientului tocmai pentru a se asigura că totul este în regulă. În plus, erau reparate automobilele stricate. Mecanicii recrutați din rândul localnicilor erau trimiși să învețe meserie, pe cheltuiala lui Ankele, tocmai în Germania. Erau cei mai buni profesioniști din Moldova. „Era singurul atelier unde automobilele erau verificate şi reparate în mod profesionist. Mecanicii învățau meserie în statele europene dezvoltate. Erau foarte renumite atelierele de reparații Ankele“, precizează Florin Egner.

Imperiul automobilistic al lui Carol Ankele a luat sfârșit odată cu Al Doilea Război Mondial. După 1945, împreună cu soția și o parte din avere, a plecat la Sibiu pentru a nu cădea în mâinile rușilor care avansau și chiar au pătruns în Botoșani, ocupând orașul. Inițial, Ankele a crezut că după război se va putea întoarce la afacerile sale din Botoșani. A urmat instaurarea regimului comunist, după 1948, iar totul s-a năruit pentru afaceristul armean. Lui Ankele i-a fost confiscată toată averea, iar casele sale au fost naționalizate.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Ministerul Sănătății a început distribuirea iodurii de potasiu în farmacii!

Sunday, 13 October 2024

Sâmbătă, 11.09.2024, „în stocul Direcţiilor de sănătate publică şi a farmaciilor comunitare înscrise în program se mai aflau 27.936.239 comprimate iodură de potas...

CFR Călători suplimentează trenurile cu ocazia sărbătorii Sfintei Parascheva: Cât costă o călătorie de la Botoșani!

Sunday, 13 October 2024

Au fost adăugate vagoane suplimentare încă de joi, iar pentru vârful de trafic estimat între 11 și 16 octombrie compania pune la dispoziția călătorilor întreaga capacitat...

Activități de informare preventivă desfășurate de ISU Botoșani în mai multe localități din județ! (foto)

Sunday, 13 October 2024

Vizate au fost locurile aglomerate din municipiile Botoșani și Dorohoi, unde reprezentanții ISU au discutat cu cetățenii despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgenț...