Schimbări legislative: Noutăți ce vor viza șoferii!

Schimbări legislative: Noutăți ce vor viza șoferii!

   FOTO: ExpressPress

La momentul schimbării certificatului de înmatriculare al mașinii (supranumit și talon), proprietarii vor trebui să prezinte și dovada faptului că au încheiat pentru aceasta o asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Totuși, în afară de această obligație suplimentară, autoritățile vor lua măsuri și pentru a mai simplifica relația cu proprietarii de mașini și viitorii șoferi.

Potrivit Avocatnet.ro, măsurile autorităților privind solicitarea asigurării RCA la schimbarea certificatului de înmatriculare și pentru simplificarea relației cu cetățenii fac parte dintr-un Proiect de ordin MAI pentru modificarea și completarea unor acte normative privind proceduri referitoare la înmatricularea vehiculelor și permisul de conducere. Acesta se află momentan în dezbatere publică și, pentru a se aplica, are nevoie doar de aprobarea ministrului afacerilor interne și de publicarea în Monitorul Oficial.

În esență, propunerea de act normativ prevede șase schimbări legislative notabile, pe care le-am detaliat mai jos:

1. Atunci când o persoană va avea nevoie de un nou certificat de înmatriculare, ca urmare a modificării datelor înscrise în acesta, va fi necesară, în plus față de ceea ce se cere acum, dovada asigurării obligatorii de răspundere civilă auto. Măsura vine ca urmare a schimbării cadrului legal al asigurărilor RCA. Ea deja a fost stabilită prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 54/2016, dar trebuie reflectată și în procedura efectivă de schimbare a talonului.

2. Se va introduce un model de cerere ce va putea fi folosit în mai multe situații referitoare la înmatricularea, vânzarea sau radierea mașinilor, deoarece în prezent legislația nu prevede o anumită formă standard pentru acest formular. Concret, documentul, ce poate fi consultat în fișierul anexat, va fi folosit pentru înmatricularea permanentă sau temporară, eliberarea unui duplicat al certificatului de înmatriculare, eliberarea unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării datelor înscrise în acesta, solicitarea autorizației de circulație provizorie, transmiterea dreptului de proprietate și radierea din circulație.

3. Până la momentul înmatriculării, mașinile vor putea fi folosite în baza unei autorizații provizorii cu o valabilitate maximă de 90 de zile. Actualmente, această autorizație poate avea o valabilitate de cel mult 30 de zile și se pot elibera succesiv mai multe autorizări până la atingerea unui termen maxim de 90 de zile.

4. Atunci când vor să radieze vehicule din circulație, proprietarii vor trebui să dovedească doar depozitarea acestora într-un spațiu adecvat. În prezent, proprietarilor li se cere să facă și dovada faptului că spațiul adecvat respectiv este deținut legal.

5. Copia actului de identitate nu va mai fi cerută la susținerea probelor pentru obținerea permisului auto, ci va fi de-ajuns doar prezentarea documentului original. În plus, extrasul de pe cazierul judiciar va fi cerut direct de serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, astfel că nu va mai trebui depus de candidați.

6. Persoanele care trec de proba teoretică a examenului auto vor putea fi programate la susținerea probei practice și direct de către școlile de șoferi, prin intermediul unei aplicații informatice a autorităților. În momentul de față, legislația nu permite acest lucru.

În altă ordine de idei, proiectul de ordin publicat de MAI mai face referire și la unele măsuri de simplificare a plăților pentru serviciile de care pot avea nevoie șoferii, ce au fost stabilite încă din 2016.

Mai exact, este vorba, printre altele, de tarifele pentru plăcile cu numerele de înmatriculare, contravaloarea certificatelor de înmatriculare și a permiselor auto. Aceste sume pot fi achitate prin virament, prin plată online, prin intermediul POS-urilor, prin mandat poștal, în numerar sau la ghișee și casierii. Detalii sunt aici.

Totodată, vor dispărea prevederile ce fac referire la taxele și tarifele ce nu se mai aplică de la 1 februarie 2017 și se va prevedea că, atunci când este nevoie de copii de documente, acestea pot fi transmise autorităților prin e-mail.

 

Atenție! Proiectul de ordin NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie aprobat de ministrul afacerilor interne, Carmen Dan, și publicat în Monitorul Oficial.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri

Restricții de apă în sute de localități din țară, printre care șapte orașe, inclusv Dorohoi. Oficialii Apelor Române fac apel la populaţie

Monday, 5 August 2024

„În prezent, coeficientul de umplere în cele 40 de lacuri de acumulare este de 78,59% (în scădere faţă de săptămâna trecută când era de 79,77%). Menţinem &ic...

Cerbul de Aur: 71 de artişti din 21 de ţări s-au înscris în concursul de interpretare

Sunday, 7 July 2019

Organizatorii, televiziunea publică, au închis sâmbătă sesiunea de înscrieri pentru Concursul internaţional de interpretare al Festivalului Cerbul de Aur – ediţia 2019. ...

„Spider-Man: Far From Home”, al doilea film cu cele mai mari încasări de Ziua Independenţei

Sunday, 7 July 2019

Pe 4 iulie, filmul regizat de Jon Watts, al şaptelea al francizei, a generat încasări de 25,2 milioane de dolari, potrivit Variety.   Sursa: News.ro Citeste mai mult AICI