Fost inspector școlar general și lideră a organizației județene a Pro România din Botoșani, deputatul Mihaela Huncă, a declarat vineri, într-o conferință de presă, că prioritatea eventualului său mandat de președinte al Consiliului Județean este educația. Aceasta spune că este nevoie de reformă temeinică, de la dotarea școlilor și autorizarea sanitară a tuturor unităților de învățământ, până la crearea unui centru de excelență în Botoșani și motivarea financiară consistentă a performanței.
„Pro Educație” este primul capitol al programului „Pro Botoșani – Pro Dezvoltare”, despre care Huncă a vorbit rezumativ săptămâna trecută.
Potrivit fostului inspector școlar general, în prezent, 278 de clădiri aparținând unor unități de învățământ funcționează fără autorizație sanitară. Unele dintre acestea au ajuns în această situație din cauza expirării documentelor. Dintre acestea, 231 sunt școli.
Fără autorizație funcționează și sala de atletism a Liceului Sportiv din municipiul Botoșani, unitate de învățământ pe care Mihaela Huncă a coordonat-o din postura de director adjunct, până în anul 2000, și în cadrul căreia predă de 30 de ani.
„Nu au utilități. Profesorii de acolo sunt disperați. Nu se poate de atâta timp. E un subiect pe care l-am mai discutat, nu cred că este singura problemă pe care o avem la nivelul învățământului. Nu trebuie să le mai ascundem. Hai să nu spunem patru ani, dar dacă nici în trei ani nu ai putut să asiguri condiții normale unor copii, atunci chiar nu mai ai de ce să candidezi, asta este logica mea, poate greșesc”, a precizat Mihaela Huncă.
O altă unitate la care se impune investiție pe linia modernizării, este Școala Profesională Specială „Sf. Stelian”, la care nu s-a mai intervenit de 17 ani, spune lidera Pro România, membru al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților.
„E nevoie de schimbarea acoperișului, e nevoie de reabilitarea pereților, a ușilor, de dotare cu echipamente moderne, pentru proces instructiv-educativ”, punctează ea.
De asemenea, o altă instituție de învățământ aflată în subordinea Consiliului Județean are nevoie de un spațiu propriu, dotat corespunzător. Este vorba despre Centrul de Resurse și Asistență Psiho-Pedagogică, care funcționează în incita Școlii „Sf. Stelian”.
„Are un spațiu neadecvat și foarte restrâns. În utlima perioadă, a fost necesară activitatea de consiliere psiho-pedagogică, pentru toți copiii, mai ales în această perioadă de pandemie. Această instituție poate să îți facă o rețea de cabinete, în toate unitățile de învățământ. Nu am reușit la nivel național, vreau să reușesc la nivel județean, spre a fi un exemplu de bune practici. Un copil are nevoie de consiliere psihologică, are nevoie de orientare profesională și consiliere în dezvoltarea carierei. Știm bine câte carențe avem în acest sens. Această activitate poate fi extinsă și către părinții elevilor”, mai arată Huncă.
Totodată, deputatul reiterează necesitatea imperioasă a susținerii financiare și a stimulării performanței, însă privind ambii vectori ai actului educațional.
„Un punct foarte important este și susținerea performanței în educație. Am două legi care îmi poartă semnătura, legea care se referă la înființarea centrului de excelență în fiecare județ, ca unitate conexă a Ministerului Educației, și o altă lege, care se referă la motivarea olimpicilor, mai precis la premierea tuturor elevilor de către consiliile județene. Există legea. Din păcate, fiecare CJ a considerat să premieze cât crede, ba mai mult, aici, la Botoșani, cadrele didactice nu au fost premiate. Or știm că performanța în educație nu se poate fără aportul specialiștilor, al cadrelor. De aceea, ne propunem să realizăm acel centru de excelență, modern, să accesăm și fonduri europene. Nu sunt obiective spectaculoase, sunt obiective la care, de-a lungul timpului, am muncit”, a mai declarat Huncă.