"O clipă nu a fost atentă natura şi a apărut omul! O clipă să nu fie atent omul, şi natura îşi repară greşeala!", spunea Voltaire. Cu acest argument în minte, sub coordonarea profesoarelor Mihaela Artin și Violeta Axinte, elevii și profesorii Liceului Tehnologic „Petru Rareș”, din municipiul Botoșani, au pornit cu entuziasm într-un proiect dedicat Săptămânii Educaţiei Globale: „Împreună pentru adaptarea la schimbările climatice”, desfășurat în perioada 18-22 noiembrie a.c.
Peste 250 de elevi curioși și 18 cadre didactice au participat la activitățile propuse în acest proiect de protejare a mediului înconjurător, care a presupus: dezbateri legate de tematica proiectului/prezentări PowerPoint, sesiuni de informare pe această temă; club de film cu tematică specifică; campanie de conştientizare; campanie de educare şi informare; workshop; atelier interactiv; masă rotundă; expoziţie.
Iar curiozitatea lor a fost pe deplin satisfăcută. Ei au aflat că umanitatea e pe cale să deregleze rapid și masiv sistemul climatic, iar clima dereglată conduce astăzi la modificarea condițiilor planetare (echilibrul ecosistemelor critice, serviciile esențiale ale biodiversității, disponibilitatea resurselor naturale rare) a căror protecție e indispensabilă pentru om și societățile umane, întrucât ele ne oferă însăși „soclul vieții”. De aceea, sentimentele și atitudinile oamenilor față de natură trebuie să fie de respect și grijă, având în permanență convingerea că ei sunt parte integrantă din natură,
, subliniază Andreea Șalariu, profesor.
Potrivit organizatorilor, au onorat cu prezența dr. Corneliu Saradan, de la care elevii au aflat despre impactul schimbărilor climatice asupra regimului alimentar; Narcisa Dumitriu, de la Agenția pentru Protecția Mediului, care a vorbit despre schimbările climatice și aerul pe care oamenii îl respiră; reprezentanții OPC Botoșani, care au informat în ceea ce privește drepturile consumatorilor, dar și despre aditivii alimentari și sănătate.
De asemenea, s-a realizat o vizită foarte interesantă la Stația Meteo Botoșani.
Datorită implicării în activitățile proiectului, elevii s-au angajat să devină cetăţeni responsabili, oferind un exemplu pozitiv comunităţii locale în vederea conştientizării opiniei publice privind problemele de mediu, de prevenire a efectului de seră, fără a afecta calitatea vieţii.
Vedem tot mai des în jurul nostru modificări ale climei, nu doar în lume, dar și în țara noastră. Ne întrebăm, parcă tot mai des, unde sunt iernile și verile de altădată, de ce toamna, în noiembrie, e aproape la fel de cald ca la început de primăvară. Ploile se lasă cam mult așteptate, iar atunci când apar se constată inundații masive. Și se poate continua așa la infinit!
În acest sens, vrem să contribuim la creşterea gradului de implicare a tinerilor în acţiuni de prevenire şi adaptare vizavi de fenomenul schimbărilor climatice, principalul obiectiv fiind educarea acestora în spiritul protejării mediului înconjurător. Pentru atingerea acestui obiectiv este indispensabil să se producă o schimbare mai ales la nivelul valorilor, atitudinilor, abilităţilor, modelelor de gândire, iar această schimbare nu poate fi realizată decât prin intermediul educației (sub toate formele sale, formală, nonformală și informală)
, explică Șalariu.
Scopul proiectului a fost de educare a tinerilor în spiritul protejării mediului înconjurător, aceștia fiind încurajaţi să se implice direct şi responsabil, să întreprindă diverse acțiuni de prevenire și adaptare vizavi de fenomenul schimbărilor climatice.
S-au avut în vedere mai multe obiective deosebit de importante:
- Conştientizarea de către elevi a importanţei relaţionării om-natură atât în activităţile desfăşurate în cadrul instituţional (activităţi extracurricurale coordonate de instituţia de învăţământ din care fac parte), cât şi în timpul liber, ca extensie a activităţilor din mediul şcolar, din prisma comportamentului format prin educaţie;
- Creșterea gradului de instruire a elevilor și profesorilor privind cauzele și efectele schimbărilor climatice;
- Dezvoltarea abilităţilor şi atitudinilor elevilor, a spiritului de fairplay, dar şi a spiritului de echipă al acestora, prin intermediul activităţilor ce au drept țintă ocrotirea naturii;
- Conștientizarea pericolului consumului exagerat de produse ce conțin aditivi alimentari;
- Promovarea interdisciplinarităţii ca mijloc de dezvoltare a unei gândiri flexibile şi totodată stimularea creativităţii elevilor în ceea ce priveşte activităţile în care relaţia cu mediul înconjurător solicită atenţia deosebită pe care omul ar trebui să o acorde conservării acesteia;
- Dezvoltarea competenţelor de comunicare, prin sarcini individuale şi de grup în timpul activităţilor ce vizează întreţinerea, amenajarea, reamenajarea spaţiilor verzi;
- Dezvoltarea unor relaţii de parteneriat şi colaborare cu instituţiile administraţiei locale specifice, dar şi cu alţi parteneri educaţionali;
- Conștientizarea comunităților locale cu privire la schimbările climatice;
- Influențarea politicilor publice privind educația pentru mediu;
- Facilitarea gândirii critice, a abordării problemelor în mod critic, explorarea lumii într-un mod creativ, fără prejudecăţi.
Cunoștințele despre mediul înconjurător au fost împrospătate printr-un concurs online despre mediu, pe platforma Quizizz.com.
Că tot veni vorba despre cunoștințe, am aflat mai multe despre influența schimbărilor climatice asupra plantelor, animalelor și omului, despre faptul că automobilele hybrid și electrice sunt o soluție pentru protejarea mediului, dar și despre rolul agriculturii în combaterea efectelor schimbărilor climatice. „Mie îmi pasă” a fost sloganul nostru atunci când am plantat copaci în curtea liceului, banii pentru această activitate provenind din colectarea maculaturii. Imaginația și creativitatea au fost puse în valoare printr-un concurs de lucrări plastice și desene în Paint, dar și prin mesaje eco pentru protecția mediului.
Natura e casa noastră, dar trebuie să realizăm acest lucru și să fim perfect conștienți de faptul că, dacă nu avem grijă de ea, noi avem de pierdut! Schimbările climatice la care asistăm sunt doar începutul. Însă ele pot fi ținute sub control dacă fiecare om contribuie la acest lucru. Un singur om nu poate face mare lucru, însă umanitatea întreagă poate schimba lumea!
, încheie profesoara Andreea Șalariu, de la Liceul Tehnologic „Petru Rareş” din Botoşani.