Într-o comună ascunsă prin pădurile din nordul țării, la granița de nord-est a Europei, în județul Botoșani, circa 60 de copii învață să facă horticultură într-un mod original. În campusul școlar al Liceului Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din comuna Vorona, la clasa unei profesoare moderne, cu o metodică de predare inteligentă, telefoanele mobile sunt abandonate, manualele școlare nu există dar nu li se simte lipsa, iar performanța nu cunoaște alt stadiu decât superlativul.
Cu siguranță că, la Vorona, clasa de horticultură poate fi dată ca model de bună practică în orice școală, din Europa, nu doar din România, atât pe partea de pedagogie cât și pe partea de predare/învățare interactivă.
În laboratorul de horticultură copiii își dezvoltă aptitudinile conform programei școlare. Pe lângă campus sunt două solarii înființate cu doi ani în urmă, conform Curierulsatelor.ro. Toată producția ajunge la cantina campusului, unde, zilnic, 100 de copii mănâncă sănătos. Sub supravegherea profesorului, elevii de la horticultură produc legume ecologice, considerând că sunt suficiente chimicale pe piață. În spatele terenului de sport au o livadă, înființată tot în urmă cu doi ani. În livadă se cultivă circa 1000 de soiuri de pomi fructiferi.
De trei ani de zile, de când a fost deschis campusul, profesoara modernă a început pregătirea loturilor pentru predarea horticulturii în mod practic. Florile sunt a doua prezență vizibilă în campus, pe lângă copii. Atât la exterior, în parcul de recreere amenajat cu gust, cât și la interior, în sălile de clasă și pe holurile campusului. Și aceste flori sunt crescute și îngrijite tot de elevii de la horticultură.
În laboratorul de horticultură nu există cărți. Un videoproiector și calculatoarele îi ajută pe elevi să învețe partea de teorie. Restul, acumularea cunoștințelor până la nivelul de performanță și succes, este practică. Orele de curs sunt interactive. Aproape ca nicăieri în școlile din țară, când se termină orele de horticultură copiii sunt nedumeriți: „dar s-a terminat?”. La începerea cursurilor la horticultură, toți elevii, la fel ca și profesorul, își lasă telefoanele într-o cutie, la intrarea în laborator și acolo rămân până la finalizarea cursurilor. De multe ori uită de ele și în pauze.
În ceea ce privește modul de predare, profesorul Marina Anicăi susține că nu ar putea face altfel. Copiii învață la orele de horticultură să facă performanță, iar ceea ce învață duc acasă.
„Eu le spun copiilor că nu lucrăm la munca în zadar. Toată tehnologia de cultură este scumpă. Este păcat să iei o sămânță ieftină și, la final, ce obții?! Practic, ei învață cum se pune accent pe calitate. Avem noroc și de directorii noștri care sunt de acord cu tot ce facem. Avem un ajutor foarte mare din partea primăriei. Pentru că noi tot terenul pe care îl avem, primăria ne-a ajutat cu zeci de mașini de pământ fertil”, a spus profesoara pentru Curierulsatelor.ro.
Cei ce deprind pasiunea pentru horticultură în acest mod sunt copii din comunele Vorona, Tudora și Corni. Despre pasiunea profesorului și încântarea copiilor este de prisos să aliniem cuvinte goale într-o propoziție cu pretenție de constatare cuprinzătoare.