Ministerul Educației vrea să introducă până la sfârșitul anului o testare-pilot la limba română și matematică pentru toți elevii, mai puțin cei din clasele a VIII-a și a XII-a. Ordinul de ministru a fost deja pus în dezbatere, scrie Digi24.ro.
Anul acesta, evaluarea se va face în câte 7 unități de învățământ, din fiecare județ. Elaborarea testelor a fost atribuită unei companii private, o platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale, fără licitație publică.
Potrivit unui raport național publicat joi de platforma BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), 42 la sută dintre elevi sunt analfabeți funcțional.
„Avem în pregătire să lansăm o provocare, în măsura în care reușim să finalizăm un proiect de ordin de mininstru prin care să reglementăm evaluarea standardizată. La început, la nivel pilot pentru elevii I-VII și IX-XII. Fără elevii claselor terminale”, a declarat ministrul educației, Sorin Cîmpeanu.
„Aş vrea să îl discutăm rapid şi să îl facem operaţional rapid - înseamnă ore, în aşa fel încât în perioada 30 mai - 10 iunie, cu ajutorul partenerilor noştri, BRIO, către care lansez invitaţia de parteneriat, de colaborare pentru acest demers, să putem administra aceste evaluări standardizate la limba română, matematică, și în ciclul liceal și istorie”, a afirmat Sorin Cîmpeanu.
Cât vor dura noile teste
El a precizat că nu vor fi date note pentru aceste evaluări.
„Nu vor genera nici note, nici clasificări, nici ierarhizări, ci se vor constitui în instrumente extrem de importante pentru a vedea într-o manieră profesionistă, la nivel global, dar şi la nivel individual, unde există puncte tari, unde există puncte ce trebuie remediate, ce trebuie susţinute, unde există puncte slabe ce trebuie să facă obiectul unor acţiuni remediale”, a arătat ministrul educaţiei.
Potrivit sursei citate, testele pentru ciclul primar ar putea să aibă o durată cuprinsă între 15 şi 30 de minute, iar cele pentru gimnaziu şi liceu de 60 de minute.
„Să nu ne imaginăm că sunt nişte baterii de teste extrem de complicate, care să streseze elevii. (...) Este o modalitate de a vedea unde suntem”, a insistat Cîmpeanu.
Raportul realizat în urma acestor evaluări va putea fi utilizat de profesioniştii din educaţie, de către profesori şi părinţi.
Examene naționale informatizate
Ministrul a amintit că, în acest an, tot printr-un proiect pilot, în două judeţe, evaluarea examenelor naţionale va fi informatizată.
„Aceasta va presupune scanarea lucrărilor. Avem deja echipamente pentru centrele de examen din aceste judeţe. Asta va presupune o distribuţie informatică a lucrărilor către profesorii corectori într-o manieră discretă. Mai exact, evaluatorul 1 nu se va cunoaşte şi cu atât mai puţin nu va sta la masă cu evaluatorul 2. Sperăm că relevanţa evaluărilor va creşte în acest fel. Nu va fi presiunea pusă pe evaluator, pentru că nu vor mai avea un loc fix şi un interval orar fix în care să fie obligat să corecteze un număr mare de lucrări. Va fi un mediu mai prietenos în care se vor face aceste evaluări. (...) Vom putea vedea în ce măsură vom putea colecta datele pe itemi în acele segmente din lucrările elevilor care presupun răspunsuri la întrebări de tip grilă. Celelalte - descriptive - sigur că vor face obiectul evaluării fiecărui profesor”, a explicat Sorin Cîmpeanu.
Date îngrijorătoare despre analfabetismul funcțional
Aproape jumătate dintre elevi nu pot interpreta o informație și nu pot avea propriile idei, arată „Raportul național de literație”. Cifrele prezentate în cel mai recent studiu care măsoară gradul de analfabetism funcțional ne arată că 42 la sută dintre elevi nu pot înțelege cu adevărat un text. La polul opus, doar 11 la sută dintre copii au abilități depline la finalul anilor de studiu.
Competențele de literație reflectă capacitatea unei persoane de a relaționa cu un text și de a-l înțelege pe deplin. Rezultatele testelor arată că elevii din România se limitează la identificarea personajelor și a elementelor unui context, localizarea informației, la recunoașterea și înțelegerea modului de organizare a informației. Le este aproape imposibil să lucreze cu informația dată și să prelucreze detaliile accesate.
„Testele au fost lansate în urmă cu mai mult de un an și ce vedem aici sunt rezultatele după 15 luni de aplicare a acestor teste. Un eșantion foarte mare, aproape 50 de mii de elevi, au trecut deja prin aceste aplicări. Scorul total obținut pe eșantion este de 26,9 puncte. De la zero la o sută, 26,9 este foarte puțin peste limita în care spui mai degarabă nu suntem funcționali decât funcționali. Ne uităm la procentul de populație care este în analfabetism funcțional - 42%. Doar 11% - înalt funcționali. Ne îngrijorează că avem foarte mulți în categoria de jos și foarte puțini în categoria de sus”, a declarat Dragoș Iliescu, expert în educație.
Fetele, nivel de performanță mai mare
Potrivit raportului, copiii nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza detaliilor accesate. Sunt și câțiva care se descurcă, dar prea puțini în comparație cu numărul impresionant al celor care nu fac față.
Studiul arată că fetele au nivelul de performanță mai mare pe localizarea, înțelegerea și sintetizarea informației. Avansul fetelor în literație față de băieți este constant pe categoriile de vârstă studiate și datele arată că diferența nu se va atenua la vârstele mai mari, ci, dimpotrivă se pare că se accentuează.
Situația este tristă, spune și ministrul educației, care speră să rezolve problemele cu banii din PNRR, în care există 3,6 miliarde de euro care așteaptă să fie investiți în educație.
Testele au fost completate de peste 47.000 de elevi din toate regiunile țării pe o perioadă de 15 luni.