Începerea cursurilor în învățământul secundar inferior și superior nu mai devreme de ora 08:30 i-ar ajuta pe adolescenți să fie mai atenți la ore, mai sănătoși și mai pregătiți să acumuleze cunoștințe, informează joi Reuters citând o poziție a unei echipe de oameni de știință din Statele Unite având ca specializare medicina somnului, potrivit Agerpres.
”Academia Americană pentru Medicina Somnului (AASM) recomandă ca adolescenții cu vârste între 13 și 18 ani să doarmă în mod regulat 8-10 ore pe noapte pentru a avea o stare optimă de sănătate”, susține autorul principal al declarației care însoțește noua poziție a AASM, dr. Nathaniel Watson, specialist în somnologie la Universitatea Seattle din Washington.
”Biologia și ora de începere a cursurilor ar putea fi răspunzătoare pentru somnul insuficient în cazul adolescenților. O schimbare naturală a sincronizării ceasului ‘circadian’ intern, care se petrece la pubertate, are drept rezultat faptul că majoritatea adolescenților manifestă o predispoziție biologică spre a se culca la ore târzii”, a explicat Watson pentru sursa citată.
Studiile demonstrează că, în cazul adolescenților, somnul insuficient este asociat cu performanțele scăzute la școală, obezitatea, disfuncțiile metabolice, bolile de inimă, accentuarea simptomelor depresive și a tendințelor suicidale, predispoziția către asumarea riscurilor și pericolul de rănire în timpul practicării sporturilor, notează Watson și coautorii lucrării publicată în ”Journal of Clinical Sleep Medicine”.
Elevii cu vârste mai înaintate prezintă un risc mai mare de a fi implicați în accidente rutiere dacă nu dorm suficient, adaugă oamenii de știință care precizează că circa 35% dintre decesele survenite în rândul adolescenților se petrec în urma accidentelor rutiere.
Printre beneficiile relevate de studii anterioare cu privire la orele mai târzii de începere a cursurilor se numără un somn mai îndelungat, o diminuare a senzației de somnolență resimțită peste zi, o creștere a atenției la școală și mai puține absențe și întârzieri, adaugă oamenii de știință. De asemenea, începerea cursurilor la o oră mai târzie a fost asociată cu o reducere a depresiei și anxietății.
Timpii de reacție sunt îmbunătățiți, iar începerea cursurilor cu o oră mai târziu ar contribui și la reducerea accidentelor de mașină cu circa 16%, menționează autorii cercetării.
Conform lui Watson, adolescenții pot la rândul lor să ia măsuri pentru îmbunătățirea somnului, spre exemplu prin identificarea orei de somn care le permite să doarmă cel puțin opt ore. De asemenea, potrivit acestuia, elevii mai mari ar trebui să își potrivească ceasurile astfel încât să fie avertizați că este timpul să se pregătească de culcare și să își închidă toate dispozitivele electronice cu cel puțin 30 de minute înainte de a se băga în pat.
Watson recomandă părinților care observă că dimineața copiii lor ”prezintă dificultăți majore în a se trezi la timp pentru a ajunge la școală sau dacă aceștia manifestă stări de somnolență” să ia în calcul stabilirea unei consultații cu un specialist în medicina somnului pentru a evalua existența unei posibile tulburări de somn, ”indiferent de ora de începere a școlii”.
Noua poziție a AASM îndeamnă unitățile de învățământ, comitetele școlare locale, părinții și factorii de decizie să crească gradul de conștientizare și să promoveze începerea cursurilor la ore mai târzii, menționează sursa citată.