În perioada 16-20 octombrie 2023, Liceul de Artă „Ştefan Luchian” a participat la a treia mobilitate a proiectului Erasmus+ HOW TO STRENGHTEN THE RESILIENCE AND MENTAL WELL-BEING OF THE ADOLESCENT IN THE SCHOOL ENVIRONEMENT (Cum să întărești rezistența la stres și starea de bine a adolescenţilor în mediul școlar), realizat în parteneriat cu Musika Skola Stevan Hristic, Krusevak - Serbia, Nazilli Mehmet Akif Ersoy Anadolu Lisesi - Turcia, Scoala Ivan Vazov, Stara Zagora – Bulgaria, care a avut loc în localitatea Stara Zagora, Bulgaria, fiind găzduită de Liceul „Ivan Vazov”.
Tema acestei mobilităţi a fost dezvoltarea emoțională, în cadrul activităţilor desfăşurate fiind evidenţiate metode și tehnici pentru dezvoltarea emoțională a adolescenților.
Fiecare adult face tot posibilul pentru siguranţa fizică a copiilor şi adolescenţilor din preajma lui, protejându-i de durerea fizică. Durerea psihică însă a fost lăsată vreme îndelungată pe un loc secund, deşi are un impact mult mai profund asupra evoluţiei viitorului adult. În prezent, este tot mai acut conştientizată necesitatea unei protejări a fiecăruia dintre noi, cu predilecţie a fiecărui copil şi adolescent, în faţa durerilor psihice care, în contextul unei societăţi în continuă şi rapidă schimbare, sunt tot mai acut resimţite.
Începe tot mai mult să se vorbească despre dezvoltare personală şi despre inteligenţă emoţională, care nu sunt doar simple concepte la modă, ci îşi dovedesc tot mai des utilitatea şi impactul asupra tuturor.
A treia mobilitate din cadrul proiectului mai sus amintit îşi propune să accentueze asupra necesităţii unor metode și tehnici pentru dezvoltarea emoțională a adolescenților, a căror realitate este definită, din păcate, nu doar de jocuri, ocrotire şi belşug, ci mai ales de tentaţii, realitate virtuală, singurătate şi violenţă fizică şi verbală.
Echipa Liceului de Artă „Ştefan Luchian” Botoşani a fost reprezentată de 5 cadre didactice: director - profesor Beatrice-Cătălina Păpădie, director adjunct - profesor Ionuţ Manta, consilier educativ - profesor Andreea-Manuela Anghelache, profesor Cătălina Dumbrăvanu şi psiholog şcolar Meda Maţoschi.
Vizita culturală în orașul vechi Nessebar, din a doua zi petrecută în Bulgaria, a fost urmată, în cea de-a treia zi, de o vizită la Muzeul Regional de Istorie, Stara Zagora, şi, mai ales, de numeroase dezbateri pe tema inteligenței emoționale şi despre metode şi tehnici pentru a dezvolta la elevi această inteligență emoțională.
Ziua a patra a fost marcată de o impresionantă incursiune culturală în orașul vechi Plovdiv, considerat unul dintre cele mai vechi orașe ale lumii locuite permanent. Orașul milenar Philippopolis, cum era numit în Antichitate, a fost unul dintre cele mai mari centre comerciale ale Provinciei Romane Tracia, Plovdiv continuând să fie un oraș încântător, rezultat al unor influențe multiculturale.
Finalul de mobilitate - Stara Zagora, Bulgaria, din cadrul proiectului Erasmus+ "How to strengthen the resilience and mental well-being of adolescents in the school environment"a dovedit din plin că, atunci când se pune problema fericirii şi a succesului în relaţiile, cariera şi obiectivele noastre personale, inteligenţa emoţională (EQ) contează chiar mai mult ca bine cunoscută capacitate intelectuală (IQ).
Avem nevoie de inteligenţă emoţională ca să trecem de la intenţii la acţiune, ca să luăm decizii înţelepte în legătură cu lucrurile care contează pentru noi şi ca să putem stabili legături productive cu alte persoane. Din această perspectivă fiind privite evenimentele, schimbul de experienţă a fost unul cu impact major asupra viitoarelor colaborări şi va conduce la atingerea tuturor obiectivelor propuse.
(Mihaela Arhip)