Duminică, 21 septembrie a.c., la Casa de Cultură din Coțușca, profesorii Otilia și Marinică Sandu au lansat un volum de carte inedit, intitulat „Activități de învățare în familie – Sugestii teoretice şi practice”. La eveniment au participat oameni de cultură, cadre didactice, elevi, respectându-se regulile de siguranță sanitară.
Lucrarea este structurată în două părți complementare: una general-teoretică și una concret-experimentală, precizează profesorii Sandu.
Partea teoretică este alcătuită din 20 de capitole care, prin conținutul lor, se întregesc reciproc, menţionând câteva modalităţi de comunicare şi înţelegere profundă a comportamentelor şi nevoilor elevilor, în contextul învăţării intergereraţionale în familie. Astfel, partea experimentală cuprinde recomandări de organizare a unor activităţi practice, creative, ludice și sportive şi cu argumente atât pentru elevi, cât şi pentru părinţi.
„Într-o lume a prezentului, marcată de momente neprevăzute, care au impus măsuri de limitare a răspândirii infecției cu noul coronavirus, este absolut necesar să rămânem în siguranță, să fim solidari, să manifestăm un comportament responsabil și să comunicăm cu copiii noștri, construindu-le emoții pozitive”, spun autorii.
Iată ideile principale ale cărții, consemnate de către autori:
- În această perioadă, care presupune „distanțare socială”, prin petrecerea majorității timpului cu copiii noștri, avem posibilitatea să le înțelegem mai bine nevoile și comportamentele.
- Așadar, în acest nou context, pot exista oportunități de dezvolare a unor competențe și abilități cognitive, reglatorii (voință, curiozitate, rezolvare de probleme, reglare emoțională), motrice și de autonomie personală.
- Sugestiile de activități practice, creative,ludice și sportive pe care le propunem, în calitate de dascăli - cu experienţă didactică de 4 decenii, atât pentru elevi, cât și pentru părinți, oferă alternative de relaționare în familie și de petrecere a timpului liber.
- Încercăm, astfel, optimizarea dezvoltării cognitive, spijinirea procesului de exprimare și autoreglare emoțională și dezvoltarea abilităților de viață independentă și de responsabilizare a elevilor.
- Totodată, implicarea directă a elevilor în astfel de activități este o modalitate optimă de a-i distrage de la utilizarea excesivă a calculatorului sau a telefonului mobil.
- Pentru a evita stările emoțional-conflictuale, încercăm să înțelegem particularitățile personalității fiecăruia.
- Sperăm ca sugestiile propuse să fie transformate, de Măria Sa Cititorul, în activități utile și plăcute de învățare experimentală.