Încotro se îndreaptă educația din România?

De Ziua EducaÈ›iei, câÈ›iva profesori din BotoÈ™ani au răspuns la întrebarea: "Încotro se îndreaptă educaÈ›ia din România?". În an centenar, se pare că educaÈ›ia are nevoie, încă, de reformă È™i de interes, în viziunea celor care au acumulat o anume experiență în învățământul românesc. 

Cadrele didactice intervievate au punctat idei diferite, de la situaÈ›ia sistemului educaÈ›ional de a fi depășit de nevoile contemporane, până la potenÈ›ialul tinerilor de a resuscita întreaga educaÈ›ie. Preponderentă, însă, a fost perceperea posibilității de formare profesională, intelectuală, culturală drept un drum anevoios, în această È›ară. Un drum erodat de lipsuri, de dureri, de indiferență ori chiar de primaritatea banilor.

Iată ce spun profesorii botoșăneni:

 

"În mod clar nu într-o direcÈ›ie bună, având în vedere că an de an nu se alocă bani pentru o educaÈ›ie de calitate, având în vedere ca Guvernul României închide scoli È™i reduce norme didactice... Dacă s-ar regândi întreg sistemul de educaÈ›ie, astfel încât acesta sa devină mai performant...  Părerea mea este tinerii sunt deschiÈ™i spre educaÈ›ie, dar se lovesc de neajunsurile sistemului" - Teodora Ursulică, profesor de geografie la Colegiul NaÈ›ional "A. T. Laurian".

"În România, educaÈ›ia are paÈ™i importanÈ›i de făcut, are piedici de depășit, are momente de poticnire. Tinerii nu mai È™tiu exact ce e de urmat È™i ce nu, pentru că adulÈ›ii au păreri diferite È™i acesta nu este tocmai un lucru bun. Am încredere mare în tineri că vor alege căi drepte, că vor înÈ›elege ce au de făcut, că au responsabilități față de generaÈ›iile viitoare, oricare dintre noi, tineri sau mai vârstnici, avem responsabilitatea de a duce mai departe ceea ce am moÈ™tenit bun de la strămoÈ™i. Atunci când vom înÈ›elege cu toÈ›ii, copii È™i adulÈ›i, că valorile neamului nostru sunt credinÈ›a în Dumnezeu, respectul față de aproapele È™i  iertarea celor ce ne greÈ™esc, atunci vom È™ti că mergem spre educaÈ›ie din toate punctele de vedere" - Coca Dorica, profesor (doctor) de limbi clasice la Colegiile "Laurian" È™i "Eminescu".

"Să fiu sincer, mie unul îmi place să cred că educaÈ›ia din România se îndreaptă spre bine, zic asta pentru că în ultimii 6 ani, de când am intrat în învățământ, lucrurile s-au miÈ™cat într-o direcÈ›ie bună È™i sper să nu se oprească aici. Elevii...ei sunt deschiÈ™i spre nou, spre a învaÈ›a, dar contează enorm È™i pe cine au în faÈ›a lor È™i cât de mult se implică pentru a le capta atenÈ›ia, dar È™i de interesul copiilor față de acele materii" - Andrei Iliuc, profesor de educaÈ›ie fizică la Școala Gimnazială "Grigore Antipa".

"România este o È›ară cu un potenÈ›ial educaÈ›ional extraordinar. Resursa umană deja cred ca a inteles ca fara educaÈ›ie nu există un drum  oricum ar fi acela. E adevarat ca acum ne confruntăm cu o criză de resurse umane bine pregătite. Sistemul este unul birocratizat, funcÈ›ionează greoi. Nu stiu daca este pregătit sistemul pentru nevoile actuale, cred că este depășit. Dar tinerii sunt, fără doar È™i poate, o speranță pentru viitorul educaÈ›iei" - Alina Alupoaei, profesor de economie la Colegiul "Octav Onicescu".

"Predând la gimnaziu undeva la È›ară, pot spune că, la acest nivel, nu cred că educaÈ›ia este adaptată la nivelul copilului de la È›ară. În fiecare clasă sunt 4-5 copii cu care poÈ›i să lucrezi, iar restul înÈ›eleg foarte puÈ›in din ceea ce se face la ore. Din această cauză, nu putem să-i atragem spre învățătură. Poate la oraÈ™ situaÈ›ia este un pic altfel, parcă È™i părinÈ›ii sunt mai interesaÈ›i È™i îi sprijină mai mult. Cred că, în general, È™coala nu este adaptată la nevoile societății. Asta ar trebui reformat la nivel înalt, dar nu cred că este suficientă dorinÈ›a de a se face ceva bun în È›ara aceasta, din pacate, iar asta se întâmplă cam în orice domeniu" - Cezar Mihail, profesor de matematică.

"Cred că schimbările dese È™i nepredictibile din învățământul formal, lipsa studiilor despre nevoile societății È™i lipsa unei planificări pe termenele mediu È™i lung ale structurii educaÈ›ionale ne arată că suntem pe un drum greÈ™it. Se fac paÈ™i mici, dar importanÈ›i în refacerea structurilor de educaÈ›ie profesională È™i în educaÈ›ia nonformală È™i ăsta e un semn de reluare a normalității, dar până nu o să corelăm toate astea într-o strategie naÈ›ională funcÈ›ională, rezultatele sunt cele pe care le vedem cu toÈ›ii" - Radu Humelnicu, È™eful executiv al DirecÈ›iei JudeÈ›ene pentru Sport È™i Tineret BotoÈ™ani.

"Copilul e prins între părinÈ›i prea ocupaÈ›i să facă bani, un minister avid după putere È™i profesori prea flămânzi să mai poată ridica vocea. Eu cred că educaÈ›ia din Romania se îndreaptă, dupa modelul american, spre prostirea populaÈ›iei într-un ritm cât mai alert" - Anca Melinte, profesor de limba română la Liceul "Demostene Botez" din TruÈ™eÈ™ti.

"EducaÈ›ia depinde de noi toÈ›i: profesori, părinÈ›i È™i elevi. Se îndreaptă spre ceea ce-È™i doreÈ™te fiecare. Profesorul ce predă, părinÈ›ii cum vor să-È™i crească odraslele, elevii...cum vor să fie în viață...cum îÈ™i aleg modelele. CunoÈ™ti pe  cineva mulÈ›umit de ceea ce se întâmplă?Ne-am obiÈ™nuit să dăm vina pe sistem. Sistemul îl alcătuim fiecare în parte. Dacă începem schimbarea cu fiecare din noi, se va schimba È™i sistemul" - Magda Șoptică, profesor de limba engleză la Colegiul "Laurian".

"Sunt mai multe perspective/unghiuri prin prisma cărora se poate răspunde la aceasta întrebare: educaÈ›ia copiilor, educaÈ›ia părinÈ›ilor,  formală, informală sau nonformală. Din punctul meu de vedere, deÈ™i în România ne confruntam cu o subfinanÈ›are a sistemului de învățământ,  exista cadre didactice care îÈ™i practică profesia cu pasiune È™i devotament, în faÈ›a cărora mă înclin cu respect È™i admiraÈ›ie. Sunt însă factori decizionali care ar trebui sa ia în considerare mai mult formele de educaÈ›ie informala È™i nonformala, deoarece acestea îÈ™i pot pune amprenta mai pregnant asupra generaÈ›iilor de azi" - Ersilia Iacob, bibliotecar la Biblioteca JudeÈ›eană BotoÈ™ani.

 

Spune-ne opinia ta