Cadrele didactice intervievate au punctat idei diferite, de la situația sistemului educațional de a fi depășit de nevoile contemporane, până la potențialul tinerilor de a resuscita întreaga educație. Preponderentă, însă, a fost perceperea posibilității de formare profesională, intelectuală, culturală drept un drum anevoios, în această țară. Un drum erodat de lipsuri, de dureri, de indiferență ori chiar de primaritatea banilor.
Iată ce spun profesorii botoșăneni:
"În mod clar nu într-o direcție bună, având în vedere că an de an nu se alocă bani pentru o educație de calitate, având în vedere ca Guvernul României închide scoli și reduce norme didactice... Dacă s-ar regândi întreg sistemul de educație, astfel încât acesta sa devină mai performant... Părerea mea este tinerii sunt deschiși spre educație, dar se lovesc de neajunsurile sistemului" - Teodora Ursulică, profesor de geografie la Colegiul Național "A. T. Laurian".
"În România, educația are pași importanți de făcut, are piedici de depășit, are momente de poticnire. Tinerii nu mai știu exact ce e de urmat și ce nu, pentru că adulții au păreri diferite și acesta nu este tocmai un lucru bun. Am încredere mare în tineri că vor alege căi drepte, că vor înțelege ce au de făcut, că au responsabilități față de generațiile viitoare, oricare dintre noi, tineri sau mai vârstnici, avem responsabilitatea de a duce mai departe ceea ce am moștenit bun de la strămoși. Atunci când vom înțelege cu toții, copii și adulți, că valorile neamului nostru sunt credința în Dumnezeu, respectul față de aproapele și iertarea celor ce ne greșesc, atunci vom ști că mergem spre educație din toate punctele de vedere" - Coca Dorica, profesor (doctor) de limbi clasice la Colegiile "Laurian" și "Eminescu".
"Să fiu sincer, mie unul îmi place să cred că educația din România se îndreaptă spre bine, zic asta pentru că în ultimii 6 ani, de când am intrat în învățământ, lucrurile s-au mișcat într-o direcție bună și sper să nu se oprească aici. Elevii...ei sunt deschiși spre nou, spre a învața, dar contează enorm și pe cine au în fața lor și cât de mult se implică pentru a le capta atenția, dar și de interesul copiilor față de acele materii" - Andrei Iliuc, profesor de educație fizică la Școala Gimnazială "Grigore Antipa".
"România este o țară cu un potențial educațional extraordinar. Resursa umană deja cred ca a inteles ca fara educație nu există un drum oricum ar fi acela. E adevarat ca acum ne confruntăm cu o criză de resurse umane bine pregătite. Sistemul este unul birocratizat, funcționează greoi. Nu stiu daca este pregătit sistemul pentru nevoile actuale, cred că este depășit. Dar tinerii sunt, fără doar și poate, o speranță pentru viitorul educației" - Alina Alupoaei, profesor de economie la Colegiul "Octav Onicescu".
"Predând la gimnaziu undeva la țară, pot spune că, la acest nivel, nu cred că educația este adaptată la nivelul copilului de la țară. În fiecare clasă sunt 4-5 copii cu care poți să lucrezi, iar restul înțeleg foarte puțin din ceea ce se face la ore. Din această cauză, nu putem să-i atragem spre învățătură. Poate la oraș situația este un pic altfel, parcă și părinții sunt mai interesați și îi sprijină mai mult. Cred că, în general, școala nu este adaptată la nevoile societății. Asta ar trebui reformat la nivel înalt, dar nu cred că este suficientă dorința de a se face ceva bun în țara aceasta, din pacate, iar asta se întâmplă cam în orice domeniu" - Cezar Mihail, profesor de matematică.
"Cred că schimbările dese și nepredictibile din învățământul formal, lipsa studiilor despre nevoile societății și lipsa unei planificări pe termenele mediu și lung ale structurii educaționale ne arată că suntem pe un drum greșit. Se fac pași mici, dar importanți în refacerea structurilor de educație profesională și în educația nonformală și ăsta e un semn de reluare a normalității, dar până nu o să corelăm toate astea într-o strategie națională funcțională, rezultatele sunt cele pe care le vedem cu toții" - Radu Humelnicu, șeful executiv al Direcției Județene pentru Sport și Tineret Botoșani.
"Copilul e prins între părinți prea ocupați să facă bani, un minister avid după putere și profesori prea flămânzi să mai poată ridica vocea. Eu cred că educația din Romania se îndreaptă, dupa modelul american, spre prostirea populației într-un ritm cât mai alert" - Anca Melinte, profesor de limba română la Liceul "Demostene Botez" din Trușești.
"Educația depinde de noi toți: profesori, părinți și elevi. Se îndreaptă spre ceea ce-și dorește fiecare. Profesorul ce predă, părinții cum vor să-și crească odraslele, elevii...cum vor să fie în viață...cum își aleg modelele. Cunoști pe cineva mulțumit de ceea ce se întâmplă?Ne-am obișnuit să dăm vina pe sistem. Sistemul îl alcătuim fiecare în parte. Dacă începem schimbarea cu fiecare din noi, se va schimba și sistemul" - Magda Șoptică, profesor de limba engleză la Colegiul "Laurian".
"Sunt mai multe perspective/unghiuri prin prisma cărora se poate răspunde la aceasta întrebare: educația copiilor, educația părinților, formală, informală sau nonformală. Din punctul meu de vedere, deși în România ne confruntam cu o subfinanțare a sistemului de învățământ, exista cadre didactice care își practică profesia cu pasiune și devotament, în fața cărora mă înclin cu respect și admirație. Sunt însă factori decizionali care ar trebui sa ia în considerare mai mult formele de educație informala și nonformala, deoarece acestea își pot pune amprenta mai pregnant asupra generațiilor de azi" - Ersilia Iacob, bibliotecar la Biblioteca Județeană Botoșani.