Noua programa de limba română pentru liceu, aflată în dezbatere publică, aduce o schimbare majoră: reintroducerea gramaticii ca element obligatoriu în clasele a IX-a și a X-a. Profesorii spun că așa cum e făcută nu-i va ajuta pe elevi.
Mesaje pline de greșeli, acorduri ratate, fraze fără legătură, „k” în loc de „c”, virgule puse la întâmplare. Ani la rând, semnalele pe care profesorii le-au ridicat în ceea ce privește modul în care elevii de 15-17 ani își exprimă ideile au atras atenția asupra unei probleme structurale: lipsa continuității în predarea gramaticii după clasa a VIII-a și consecințele vizibile în exprimarea adolescenților.
Noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, aflată acum în dezbatere publică, reintroduce, pentru prima dată după 16 ani, noțiuni explicite de frazare și construcție a propozițiilor.
După aproape două decenii, Ministerul Educației vrea să reintroducă noțiuni de gramatică în programa de limba română de liceu, iar pentru liceele pedagogice propune o disciplină separată: „Gramatica aplicată a limbii române”.
Propunerea include formulări precum „raportul dintre cuvânt și enunț, dintre propoziție, frază și enunț”, adică elemente de gramatică funcțională care nu au mai fost predate în liceu din 2009 încoace.
Reamintim că în această perioadă se află în dezbatere publică noile programe de liceu, menite să modernizeze curricula, ce vor fi implementate începând cu anul școlar următor. Profesorii și lingviștii au păreri împărțirțite.
Unii spun că elevii cer mai multă gramatică curată, nu componente de limbă și comunicare (adică sunt mai interesați de cum comunică, decât de cum e construită limba). Alții consideră exact invers: că structura clasică de gramatică este esențială în clasa a IX-a, pentru că oferă o bază solidă.
Ministerul Educației justifică reintroducerea noțiunilor de gramatică prin necesitatea consolidării competențelor de comunicare: organizarea logică a ideilor, înțelegerea raporturilor dintre propoziții, formularea corectă și coerentă a argumentelor, interpretarea textelor complexe.
În programa de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, gramatica apare integrată în domeniul Limba română, sub forma unor noțiuni și competențe legate de construcția textului și de normele limbii standard.
Documentul precizează că gramatica va fi predată împreună cu exerciții de redactare. Elevii vor construi fraze, vor analiza propoziții, vor aplica regulile de punctuație și vor exersa modul în care se leagă logic ideile într-un text. Cu alte cuvinte, gramatica nu va fi un conținut izolat, ci un instrument pentru scriere clară și coerentă.
De ce acum? Pentru că realitatea arată că adolescenții întră în liceu cu lacune mari care se văd în conversațiile lor și în textele pe care le scriu. În plus, în mediul online, lipsa normei s-a transformat uneori în regulă de conviețuire digitală, iar consecințele se văd la examene. Profesorii afirmă de ani de zile că lipsa continuității predării gramaticii după absolvirea gimnaziului lasă elevii fără unelte reale pentru scriere. Iar Bacalaureatul confirmă: mii de lucrări sunt depunctate anual atât pentru erori de exprimare. Pe scurt, miza este ca adolescenții să nu mai scrie la întâmplare, ci să poată construi texte coerente, utile nu doar la școală, ci și în viața reală: CV-uri, emailuri, argumentări, prezentări.
Pe lângă reintroducerea gramaticii în programa generală, Ministerul lansează o disciplină complet nouă pentru elevii de la liceele pedagogice: „Gramatica aplicată a limbii române”, parte din curriculumul de specialitate. Această disciplină are un alt scop decât româna de trunchi comun. Nu urmărește doar cunoașterea regulilor, ci și aplicarea lor în contexte educaționale: explicarea regulilor unui copil, corectarea unui text, identificarea erorilor, folosirea limbii în comunicarea profesională (de exemplu, cu părinții sau colegii).
Programa oficială menționează competențe precum:
utilizarea corectă a normelor limbii române în contexte profesionale;
analiza structurii limbii pentru explicarea ei copiilor;
detectarea și corectarea erorilor frecvente în comunicare;
aplicarea gramaticii în situații reale de lucru: fișe, instrucțiuni, planuri de lecție.
Apare însă o problemă de suprapunere. Elevii din pedagogic fac și română ca toți ceilalți liceeni. Asta înseamnă că vor avea două surse de conținuturi gramaticale. Profesorii se întreabă cât de mult diferă „gramatica aplicată” de gramatica generală, cum se împart orele, cum se evită redundanța?
Materialul complet pe Totul despre Mame
