Pe lângă evaluările pe care trebuie să le susțină acum, respectiv la finalul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, elevii vor susține, de data asta online, evaluări și-n clasele de la începutul ciclului gimnazial și liceal, respectiv în clasa a V-a și în clasa a IX-a, pentru a le fi evaluat nivelul de alfabetizare funcțională, potrivit unui proiect de lege apărut recent, prin care este vizată modificarea legislației actuale a educației, scrie Avocatnet.ro.
Astfel, potrivit proiectului de lege aflat în dezbatere până spre sfârșitul lunii viitoare, nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor va fi evaluat periodic, prin teste online, corespunzătoare fiecărui nivel și fiecărei clase.
Analfabetismul funcțional, de care se tot vorbește de ceva vreme și al cărui nivel se apropie în țara noastră, din informațiile vehiculate în spațiul public, de 50%, nu este altceva decât incapacitatea de a înțelege un text citit. Așadar, astfel poate fi considerată o persoană care, spre deosebire de un analfabet absolut, a urmat cursuri școlare și poate citi, dar nu poate extrage ideea de bază dintr-un text citit.
Revenind la noile evaluări, acestea vor fi susținute de elevii din clasele de început de ciclu gimnazial și liceal, respectiv cei din clasa a V-a și a IX-a. Aceste evaluări se vor susține online, prin Platforma națională de alfabetizare funcțională, ce va fi concepută și gestionată de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.
Datele colectate prin aceste evaluări vor fi cuprinse într-un raport care va fi dat publicității anual de Ministerul Educației.
Ca măsură suplimentară pentru reducerea nivelului de analfabetism funcțional din țara noastră, prin proiect este propusă și înființarea unui program național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor.
Potrivit Legii educației, la finalul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a elevii susțin evaluări naționale scrise, în cadrul cărora li se verifică competențele dobândite. În baza rezultatelor obținute la evaluarea din clasa a VIII-a se face distribuirea elevilor la liceu.
Apropo de intrarea elevilor în clasa a IX-a, proiectul de față stabilește reintroducerea examenului de admitere la liceu, în paralel cu distribuirea elevilor în baza notelor obținute la evaluarea națională. Examenul de admitere va putea fi organizat doar de colegiile naționale.