Doi elevi din Botoșani, profesorii lor și școlile la care învață, premiați de Ministerul Educației. ”Succesul înseamnă pasiune și perseverență. Restul e muncă!” (Foto)

Cadre didactice și elevi din două unități de învățământ din Botoșani, cu rezultate excepționale în competițiile internaționale, au fost premiați de Ministerul Educației.

Doi elevi din Botoșani, profesorii lor și școlile la care învață, premiați de Ministerul Educației. ”Succesul înseamnă pasiune și perseverență. Restul e muncă!” (Foto)

Marți, 12 decembrie, a avut loc Gala Olimpicilor Internaționali, festivitatea de premiere a elevilor distinși în cadrul competițiilor școlare internaționale, a profesorilor care i-au pregătit, precum și a liceelor din care provin, evenimentul fiind organizat de Ministerul Învățământului la Teatrul Național ”Ion Luca Caragiale” din București.

Au fost premiate 72 de unități de învățământ, două fiind din Botoșani.

Unul dintre premii a fost acordat Colegiului Național ”A.T.Laurian”, unde învață Vasilciuc Raluca Emima, distinsă cu Premiul III la Olimpiada Internațională a Elenismului.

Încă un premiu a ajuns la Colegiul Național ”Mihai Eminescu”, unde a învățat Daniel Malanca, el fiind câștigătorul Medaliei de Aur la Olimpiada Internaţională de ”Ştiinţele Pământului”.

Olimpiada Internaţională a Elenismului este singura competiție din lume dedicată limbii neoelene, având drept obiectiv cunoaşterea şi promovarea limbii şi civilizaţiei elene în spaţiul european ca una dintre cele mai bogate şi remarcabile culturi ale civilizaţiei umane. La ediția din anul curent au participat elevi din 12 țări, printre care și România, care a fost reprezentată de eleva din Botoșani Vasilciuc Raluca Emina, pregătită de profesor doctor Coca Dorica (limbi clasice și neogreacă).



”Cea mai mare realizare din cariera mea!”

Cu un bogat palmares de premii obținute de elevi în competițiile internaționale, performanța de anul acesta a elevei Vasilciuc Raluca Emima la Olimpiada Internațională a Elenismului este considerată de Coca Dorica, profesorul de neogreacă, ”cea mai mare realizare din cariera mea”, un rezultat venit firesc după ani de muncă laborioasă, dar plăcută. 

”Nu se mai oprește nimeni după ce a gustat din bucuria traducerii unui text din latină în  română”

Într-o perioadă în care limba engleză a cucerit teren în mediul școlar, figurând în toate programele școlare de la grădiniță până la liceu, orientarea unor elevi spre studiul limbilor latină și neogreacă este un fenomen pe care foarte puțini profesori îl reușesc și pe care profesorul premiat îl explică prin pasiunea care se regăsește atât în predare, cât și în pregătirea elevilor, pasiunea pentru ceea ce faci ca profesor astfel încât aceștia ”se molipsesc” și intră într-un joc din care ”nu se mai oprește nimeni după ce a gustat din bucuria traducerii unui text din latină în  română”.

Și asta pentru că este vorba despre texte rare, intensitatea bucuriei fiind trăită la cote maxime. Cu emoție în glas, prof. Coca Dorica mărturisește că foștii elevi, mulți dintre ei încă studenți la alte facultăți, îi transmit că le este dor de traducerile din latină în română doar pentru a resimți acea imensă bucurie de final.

Pasionată de neogreacă și de engleză, Emima, elevă în clasa a XI-a, bilingv-engleză, își dorește continuarea studiilor la Facultatea de Limbi și Literaturi străine din cadrul Universității București,  specializarea neogreacă-engleză.

”Avea nevoie de o mică îndrumare să știe ce anume să învețe”

Olimpiada Interdisciplinară ”Ştiinţele Pământului”, competiția la care botoșăneanul Daniel Malanca a obținut medalia de aur, este un concurs complex, compus din probe teoretice şi practice vizând 4 discipline: chimie, fizică, biologie şi geografie.



Profesorii care l-au pregătit pe Daniel au fost: Guceanu Constantin (chimie), Pintilei Aurelian (fizică), Mitelu Cătălina (biologie) şi Cimpoeşu-Haisuc Gabriel (geografie).

Despre Daniel Malanca, cel care și-a adăugat în palmares medalia de aur la Olimpiada Internaţională de ”Ştiinţele Pământului”, actualmente student la Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica București, profesorii săi vorbesc elogios, considerându-l ”o raritate, autodidact în primul rând”.

”Știa să învețe singur, poate avea nevoie de o mică îndrumare să știe ce anume să învețe. El citea enciclopedii în limba engleză, se documenta singur și mi-am dat seama că este un alt tip de elev”, spune pentru Știri.Botoșani.Ro profesorul de geografie Gabriel Cimpoeșu.

Daniel era deja admis la facultate, de fapt la trei facultăți, în baza rezultatelor obținute în clasa a XI-a, așa că îi lipsea motivația (fiind și în anul terminal), însă a acceptat recomandarea profesorului său de a participa la olimpiadă, faza națională, luând-o ca pe o relaxare. În urma rezultatului obținut, mențiune la națională, a putut susține barajul pentru lotul olimpic și nu s-a așteptat să fie ales. Din acel moment, totul e povestea unei excepționale reușite.

”Venea cu site-uri în care căuta informația actualizată”

Gabriel Cimpoeșu a fost impresionat de calitățile lui Daniel, un elev bine educat, cu foarte mult bun simț, atât față de cadrele didactice cât și de colegi, de care a dat dovadă tot timpul, un elev de la care a avut de învățat ”când făceam la clasă niște exerciții  legat de științele pământului, el venea cu site-uri în care căuta informația actualizată la nivel de România sau la nivel internațional. Chiar se documenta foarte mult”.

”Tradiția merge mai departe”

Daniel Malanca este un geniu, un elev dorit de orice profesor, al cărui drum spre performanță a început încă din gimnaziu, un ”eminescian” care a continuat tradiția succeselor în competițiile școlare.

Profesorul Gabriel Cimpoeșu, referindu-se la potențiali ”urmași”, specifică: ”Sunt, nu știu dacă la nivelul lui Daniel, însă mai este la clasa a X-a un băiat, a luat bronz anul trecut, dar da, există! Tradiția merge mai departe. Eu mai am niște elevi pe care îi pregătesc din clasa a V-a, acum sunt în clasa a IX-a”.

Profesorul își exprimă însă îngrijorarea, spunând că interesul elevilor se diminuează, dat fiind vremurile pe care le trăim și care ne amprentează pe toți.

Secretul succesului, diferit în viziunea profesorilor care pregătesc olimpici!

”În afară de faptul că muncesc foarte mult cu ei și le transmit mesajul acesta, că mie îmi place ceea ce fac și atunci se  molipsesc și ei, în afară de asta, am grijă să mai fac și alte lucruri mult mai importante decât cele pe care le-am spus: am grijă să am o relație bună cu Dumnezeu,  să merg măcar o dată pe săptămână la Sf. Maslu și la  Sf. Liturghie, cel puțin o dată pe săptămână să-mi vizitez părinții, acestea sunt lucrurile care îmi dau energie, mă încarcă și mă ajută să merg mai departe. Acesta este secretul succesului și e pentru prima dată când îl transmit în această formă”, ne-a mărturisit prof. Coca Dorica

 ”Nu există rețete sau secrete de succes. Succesul înseamnă pasiune și perseverență. Restul e muncă”, ne spune prof. Aurelian Pintilei.

”Dacă nu vrea elevul... trebuie să existe în primul rând determinare. Emulația care uneori există în rândul elevilor este extrem de determinantă, în plus, în cazul chimiei, e nevoie de o bază materială foarte bună pentru realizarea activităților practice”, a fost punctul de vedere exprimat de prof. Guceanu Constantin.

Felicitări elevilor, profesorilor îndrumători și conducerii liceelor în care studiază!

Premii pentru elevi, profesori și școlile din care provin!

Începând din anul 2022 cuantumurile premiilor pentru rezultatele obținute la olimpiadele/concursurile internaționale sunt următoarele:

20.000 lei – premiul I absolut (cu punctaj maxim),

15.000 lei – premiul I/medalie de aur,

12.500 lei – premiul al II-lea/medalie de argint,

10.000 lei – premiul al III-lea/medalie de bronz 

6.000 lei – mențiune (sau diplome echivalente).

Profesorul/profesorii care au pregătit elevul/elevii primește/primesc un singur stimulent financiar, în cuantumul cel mai mare prevăzut pentru unul din elevii săi/lor premiați.

În situația în care elevul premiat a fost pregătit de doi sau mai mulți profesori, stimulentul financiar se acordă în părți egale tuturor profesorilor pregătitori.

Pentru școala pe care elevul/elevii o frecventează sau a/au frecventat-o se acordă câte un premiu, în cuantumul prevăzut pentru fiecare elev premiat, iar stimulentele primite vor fi destinate dotărilor direcționate, cu prioritate, disciplinei/disciplinelor corespunzătoare obținerii performanței școlare.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Harta notelor de 10 la Titularizare, ce județ este în topul clasamentului!

astăzi, 15:20
58

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii tre...

Sfântul Pantelimon, cinstit la Biserica Uspenia din municipiul Botoșani!

astăzi, 14:48
72

Credincioșii sunt așteptați la sfârșitul acestei săptămâni, pentru a-l cinsti în rugăciune pe sfântul Pantelimon și a se închina la Sfintele lui Moaște, aflate l...

Singurul profesor de 10 la Botoșani: „Din păcate nu am post titularizabil!”

astăzi, 14:23
896

Marți au fost publicate rezultatele inițiale în urma susținerii examenului național de titularizare. La Botoșani un candidat la disciplina Biologie a reușit să obțină nota 10.Candid...