Măreția unui copil nu ține neapărat de notele de la școală, ci de acel talent care îi dă o stare de bine, îi dă încredere în sine și îl face să zâmbească și să crească.
Fiecare copil are un dar al său, un talent care este de multe ori bine ascuns și care așteaptă să fie descoperit și încurajat. Cum pot profesorii să ajute la susținerea și stimularea potențialului fiecărui copil, care sunt metodele prin care pedagogii pot detecta scânteia ce mocnește și în copilul retras și tăcut, și în rebelul fără cauză?
La invitația liderilor comunității SuperTeach din Botoșani, Diana Sabău și Paula Epurianu, profesorii cu mentalitate deschisă din județul Botoșani și împrejurimi s-au reunit sâmbătă, 26 martie, la Conferința SuperTeach Botoșani, cu tema „Descoperă MĂREȚIA”, pentru a-și oferi inspirație unii celorlalți și a-și însuși instrumente prin care educația formală și nonformală pot descoperi și valoriza talentele, de cele mai multe ori nemanifestate, ale copiilor și adulților din preajmă.
Starea de „merge și așa”, nepăsarea și rutina ne împiedică să vedem măreția în copii
”O școală cu mentalitate deschisă este aceea în care vezi bucurie, bucuria copiilor de a veni la școală, de a fi curioși și entuziasmați de școală. Noi, la SuperTeach, ne-am propus să ducem programul de mentalitate deschisă în cât mai multe școli din țară, prin profesorii formați în cadrul acestui program, dar și prin proiectul Școala SuperTeach – care a ajuns deja la Galați și Constanța și va ajunge și în alte județe”, a spus Felix Tătaru, președintele Asociației SuperTeach.
Co-fondatorul SuperTeach a făcut un apel la profesorii prezenți la conferință: ”Dacă aveți nevoie de o schimbare serioasă în viața voastră și vreți să treceți la nivelul următor, dacă simțiți că nu este suficient ceea ce faceți, atunci înscrieți-vă la Programul de Mentalitate Deschisă în Educație. Este transformațional în ceea ce privește relațiile cu copiii, familia, colegii”.
„Cum ne ajută mentalitatea deschisă să descoperim măreția și ce ne împiedică?”, s-a întrebat Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach.
„Modul prin care putem activa măreția într-un copil este uimirea, acesta este un instrument extraordinar de a scoate talentul și măreția din orice persoană. Opusul uimirii, ceea ce ne împiedică să descoperim măreția, ceea ce se întâmplă de multe ori în învățământ, este o anumită prefăcătorie, un „merge și așa”, modul prin care ne complacem într-o anumită situație. V-aș spune așadar că trebuie să reînvățăm să ne uimim și să înțelegem că ori de câte ori apare o stare de rutină, blazare și formalism să știm că această stare este sabotorul măreției noastre”, a adăugat Cristina Gheorghe.
O școală a încrederii, în care elevii vin să greșească și să încerce până reușesc să facă ce doresc
Daniel Doru, profesor, facilitator de comunicare nonviolentă și coach, are un talent: acela de a descoperi și încuraja potențialul fiecărui elev din clasa sa.
„Fiecare om de pe pământ are un talent – acel lucru pe care îl faci cu plăcere, cu ușurință, ceva ce îți aduce o stare de bine chiar dacă rezultatul final nu este o piesă de artă expusă într-un muzeu. Este ceva ce te face să zâmbești, te provoacă să mergi mai departe, îți aduce încredere în tine. Măreția copiilor este poate în lucrurile care nu țin neapărat de școală, de o materie anume, în teste sau olimpiade, ci poate ține de altceva”, a spus Daniel Doru.
Așa cum sunt contexte care pot provoca descoperirea și dezvoltarea talentului unui copil, sunt și situații care le pot bloca.
„Prejudecata că măreția este ceva extraordinar, că nu ceva normal, criticile, așteptările nerealiste – acestea pot inhiba potențialul unui om”, a punctat Daniela Dan.
Cătălin Condrea, profesor în învățământul special, a vorbit, la rândul său, despre „o școală a încrederii, în care elevii vin să greșească și să încerce până ceva le iese cum își doresc”.
„Toți copiii pot fi excepționali dacă le dăm dreptul să viseze, dacă le creăm mediul care să le cultive măreția. Mediul trebuie să creeze confort și încredere, să provoace și să sprijine procesul de învățare”, a completat Cătălin Condrea.
Arhimandritul Hrisostom Rădăşanu - doctorand al Institutului Pontifical Oriental de la Roma, fost redactor șef al Radio Trinitas, a punctat faptul că „este important să ne folosim talentul, să-l arătăm celorlalți, însă contează foarte mult ce facem cu acest talent, în ce direcție îl canalizăm. A descoperi talentul din adolescenți, de exemplu, este foarte greu, aproape ca o jertfă, pentru că ei sunt ființe umane pline de umor și de contracții”.
Inspirate de SuperTeach, autoritățile locale își doresc o „super administrație”
Prezentă la eveniment, Președinta Consiliului Județean (CJ) din Botoșani, Doina Federovici, a precizat că „este de datoria noastră să fim alături de profesori, de părinți și de copii, să le insuflăm măreția căci suntem mândri că venim din județul măreției, județul geniilor”, adăugând că „ne lăsăm inspirați și ne dorim să transformăm administrația într-o super administrație, care va sprijini profesorii pe mai departe”.
La rândul său, Bogdan Buhăianu, viceprimar al Primăriei Botoșani s-a declarat „emoționat să văd atâția dascăli la conferință, profesori care doresc să transforme educația din România astfel încât să îmbinăm performanțele pe termen scurt ale elevilor cu harul pe care îl au”.
De asemenea, directorul Casei Corpului Didactic (CCD) din Botoșani, Sorin Luca și-a exprimat „nu speranța, ci siguranța” că profesorii prezenți la Conferința SuperTeach Botoșani sunt „în căutare de răspunsuri la întrebări privind modul în care se pot conecta mai bine cu elevii, de ce lipsesc unii elevi, de ce sunt mai dificili unii copii etc”.
„Sunt sigur că și la Botoșani vom avea o Școală SuperTeach și că ne vom dovedi măreția”, a adăugat Sorin Luca.
(Comunicat de presă)