Consiliul pentru Combaterea Discriminării a luat hotărârea ca elevii cu cerințe educaționale speciale să beneficieze de locuri speciale în licee, școli profesionale și universități, după modelul celor alocate rromilor și copiilor din Republica Moldova.
Înca din iunie 2019 CCD a primit sesizări de la Ana Dragu, președintele Asociației Autism Europa Bistrița ca instituțiile de învățământ să aloce locuri speciale pentru acești copii, motivând necontradicția dintre forma de învățare de pe parcursul școlarității și modul de organizare și conținutul examenelor de admitere.
Ana Dragu care este în același timp și psiholog clinician susține că se întâlnește cu “cazuri de copii cu autism cu abilități dezvoltate diferit: copii geniali la matematică dar care stau foarte prost pe științele umaniste. Copii care sunt foarte buni la IT dar care nu vor putea ajunge niciodată la facultatea de IT pentru că acei copii nu pot da BAC-ul la istorie. Nu vor mai fi obligați, de exemplu, să aibă nota 6 la română la examenul de Evaluare Națională ca să intre la un liceu pe economic sau matematică, dacă el este foarte bun la matematică”.
Solicitarea are ca obiectiv nu atât dezvoltarea abilităților cognitive în rândul copiilor cu cerințe speciale cât facilitarea integrării și a incluziunii sociale în rândul copiilor neurotipici.
Locurile de la licee, școli profesionale și univesități vor fi alocate separat față de numărul total al celorlate locuri și bugetate în plus de către stat.
Ministerul Educației are la dispoziție o lună să dea curs solicitării CCD , motivul principal fiind integrarea copiilor cu cerințe speciale în societate și în câmpul muncii.