Sistemul IT de la ANAF functioneaza la o capacitate cu mult peste recomandarile tehnice, ceea ce ar putea conduce la blocarea intregii activitati sau pierderi de date!
Sistemul informatic al ANAF functioneaza in prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandarile tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea intregii activitati a institutiei, pe o perioada nedeterminata, a avertizat marti presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, care i-a informat in acest sens pe Premier si pe Ministrul Finantelor, scrie Hotnews. Seful ANAF spune ca la nivelul institutiei nu exista niciun contract in derulare pentru intretinerea infrastructurii IT si ca in perioadele de varf de activitate se produc sincope, care pot genera oprirea partiala sau totala a unor activitati ANAF, sau chiar pierderi de date din sistem.
Alte detalii din comunicatul de presa transmis marti de ANAF:
"Conducerea ANAF a constatat ca din anii 2012 - 2013 au incetat investitiile importante in infrastructura (hardware, software, infrastructura fizica suport), in pofida recomandarilor ferme din Acordul de Imprumut dintre Romania si BIRD (Legea 212/2013) destinat Proiectului de Modernizare a Administratiei Fiscale. Potrivit acestui Proiect, Romania s-a angajat la momentul imprumutului ca va asigura continuitatea functionarii in bune conditii a sistemului informatic existent, pana la achizitionarea unui nou sistem informatic de administrare a veniturilor (RMS Cots). Precizam ca, in acest moment, nu exista la nivelul ANAF niciun contract in derulare pentru intretinerea infrastructurii hardware, software si de comunicatii.
Consecintele acestei stari de fapt sunt deosebit de grave, mai ales in perioadele de varf de activitate (cele din jurul datelor de depunere a declaratiilor fiscale si de plati a impozitelor), deoarece provoaca sincope in functionarea sistemului informatic. Aceste sincope pot genera oprirea partiala sau totala a unor activitati fundamentale ale ANAF, sau chiar pierderi de date din sistem.
De asemenea, defectarea serverelor sau a componentelor de comunicatii din teritoriu, implica alte riscuri de blocare a activitatii. Presedintele ANAF constata ca in ultimii ani, banii alocati institutiei in scopul investitiilor IT nu au fost utilizati decat intr-o proportie inadmisibil de scazuta. Consecinta neutilizarii sistematice a bugetului este, din pacate, o alocare sub necesitatile mentinerii in functiune a sistemului informatic in acest an, lucru pe care presedintele ANAF l-a adus la cunostinta ministrului Finantelor Publice.
Sistemul informatic al ANAF functioneaza in prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandarile tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea intregii activitati a institutiei, pe o perioada nedeterminata.
In baza Memorandumului semnat cu Banca Mondiala, semnat in 2013, pentru modernizarea sistemului informatic, Agentia s-a angajat totodata sa puna bazele unui Centru de Date echipat corespunzator, demersul fiind inca nefinalizat.
O alta problema cu care se confrunta ANAF este intarzierea achizitionarii de servicii de mentenanta, intretinere si reparatii pentru Unitatea de Imprimerie Rapida a Agentiei Fiscale, fapt ce a generat ingreunarea organelor fiscale teritoriale cu activitati de printare, implicuire si expediere a tuturor actelor administrative si de executare, ceea ce poate afecta incasarile bugetare.
Tinand cont de situatia critica constatata in functionarea sistemului informatic central al ANAF, presedintele Bogdan - Nicolae Stan i-a adresat o informare domnului Sorin Grindeanu, prim-ministru al Romaniei".