Schimbare radicală după tragedia de la Ialomiţa: Dispozitive de scanare a retinei pentru evaluarea stării de oboseală a şoferilor de TIR!

Schimbare radicală după tragedia de la Ialomiţa: Dispozitive de scanare a retinei pentru evaluarea stării de oboseală a şoferilor de TIR!

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunţat sâmbătă, ca urmare a accidentului de la Ialomiţa, unde au murit 10 oameni iar alte 7 persoane au fost rănite, că în perioada următoare vor fi adoptate măsuri suplimentare de control pentru tahografele folosite de șoferii profesioniști.

În prezent, acestea pot fi manipulate cu diferite dispozitive, de la cel numit de “maimuță”,  sau magnet, și până la posibilitatea decuplării tahografelor de la sistemul de alimentare, ceea ce face ca șoferii să conducă în multe situații mult peste programul stabilit prin lege, adică foarte obosiți. De cele mai multe ori, acest lucru se întâmplă la presiunea “disponenților”, cum îi numesc șoferii profesioniști, în fond persoanele desemnate cu distribuirea comenzilor de transport.

De altfel, indirect, presiunea pusă de aceștia au generat cele mai multe situații în care șoferii au ajuns la o suprasolicitare fizică inumană și au generat adevărate drame, după ce șoferii au adormit la volan. Evident, dacă patronatul și conducătorii auto sunt aduși în fața legii, aceasta este veriga din lanțul de profit al unei firme care nu răspunde aproape niciodată în fața legii, deși presiunea psihică asupra conducătorului auto de aici provine.

Ministrul Răzvan Cuc a declarat că în cazul tirurilor şi a maşinilor care transportă marfă, autorităţile au în vedere introducerea unor dispozitive pentru scanarea retinei, care ar trebui să detecteze dacă şoferii sunt obosiţi.

„M-am consultat cu George Dincă, directorul de la RAR. Luni vom forma un grup de lucru şi în regim de urgenţă voi emite un ordin de ministru prin care vom introduce dispozitive pentru scanarea retinei. Există astfel de dispozitive pe piaţă, care au ca principal scop identificarea oboselii pentru şoferii care conduc aceste tiruri şi sunt, totodată nişte dispozitive care avertizează sonor în momentul în care se depăşeşte banda pe care se deplasează TIR-ul în mod normal”, a declarat Cuc.  

În ultimii ani, camioanele Euro 6 din Europa au fost dotate cu sisteme foarte performante care sesizează ușor încălcarea programului și nici nu pot fi manipulate, iar polițiștii din Europa au aplicat și amenzi de până la 50.000 de euro când s-a încercat manipularea tahografelor sau nerespectarea timpilor de condus! Pe lângă salarii, acesta este și motivul pentru care tot mai mulți români preferă să lucreze în Europa pentru companii cu capital străin care nu îi obligă să își încalce programul de lucru zilnic de 9 sau 10 ore, în defavoarea companiilor românești, deși ar putea sta acasă, lângă familii.      

În plus, după ce sâmbătă dimineaţa a avut loc cel mai grav accident din 2019 din România, iar 10 persoane au murit şi alte 7 au fost rănite într-o coliziune dintre un microbuz, în care se aflau 17 pasageri,  şi un TIR care a pătruns pe contrasens, ministrul a anunțat intensificarea controalelor la camioanele aflate în trafic.   

 „Am convocat la Ministerul Transporturilor Poliţia Română, în special Brigada Rutieră, cât şi experţi de la Registrul Auto Român, ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier, n.r.) şi Autoritatea Rutieră Română. Le-am solicitat şi am luat câteva decizii cu privire la implementarea unor măsuri suplimentare faţă de reglementările care există în momentul de faţă pe partea de control pentru tahografe şi controlul care se exercită asupra TIR-urilor şi maşinilor care transportă marfă. Am stabilit ca, în perioada imediat următoare, de luni, să se formeze un grup mixt între ISCTR şi Poliţia Rutieră care va avea ca principal atribuit controlul tahografelor. Va fi făcut un plan general. În dimineaţa în care se va stabili unde se vor face controalele acolo, se va pleca. Nu se va şti de către absolut nimeni decât în ziua în care se va pleca pe traseele respective pentru a se face controalele care să verifice dacă şoferii respectă timpii. Aceste lucruri au existat şi până în prezent. S-au aplicat sancţiuni foarte mari dar vrem să intensificăm aceste controale”, a mai declarat Răzvan Cuc.  

 

Spune-ne opinia ta