Rezultate care par ireale în economie după un an de pandemie: 1 din 3 companii și-a crescut cifra de afaceri iar 60% din firme și-au crescut numărul de angajați

Un studiu derulat de o echipă din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Camera de Comerț și Industrie Iași și BDO România în rândul companiilor românești din rețeaua proprie de afaceri scoate la suprafață rezultate care par ireale la un an de zile după pandemie.

Raportul de cercetare se numește „1 AN de pandemie COVID-19. Impactul asupra firmelor românești” iar scopul cercetării, derulate în cursul lunii martie, a fost de a observa evoluția companiilor pe durata primului an al pandemiei COVID-19 (februarie 2020 - februarie 2021), precum și de a avea o măsură a perspectivei firmelor pentru anul calendaristic 2021.

Datele au fost colectate on-line prin chestionare și prin interviuri de la factorii de decizie din companii (proprietari, directori, administratori sau manageri de filiale), prin intermediul a 81 de interviuri și 276 de chestionare, din 29 de județe ale țării și municipiul București, activând în 18 domenii economice.

Concluziile raportului sunt că a fost criză, dar nu pentru toate firmele. Aproape 1 din 3 companii participante la studiu au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în februarie 2021 fata de februarie 2020, în timp ce aceeași proporție a înregistrat o scădere mai mare de 50% a cifrei de afaceri. Totodată, pe întreg anul 2020, 50% dintre firme au înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri față de anul anterior.

Forta de muncă: Majoritatea companiilor (60%) au înregistrat creșteri de personal. 68% dintre companiile respondente au precizat faptul că nu au trimis nici un angajat în șomaj tehnic în această perioadă, 11% au trimis cel mult 24% dintre angajați în șomaj tehnic.

Telemunca: În prezent, 40% dintre companiile respondente lucrează cu toți angajații la sediu, 39% au decis să lucreze mixt, atât la sediile companiei cât și online, 9% au mutat complet activitatea în mediul online. În perspectiva revenirii la normal după pandemie, 50% dintre companii afirmă că nici un angajat nu își dorește să se introducă program combinat de lucru birou-online în timp ce 21% dintre companii afirmă că între 75%-100% dintre angajații lor ar dori un astfel de program.

Productivitatea: 51% dintre companii afirmă că productivitatea angajaților care au lucrat online, de acasă, a fost similară cu cea a unui angajat de la sediu. 21% afirmă că a fost mai mică iar 16% dintre companii afirmă că productivitatea online a fost mult mai mică.

Funcțiile afacerii afectate de pandemie: Cele mai frecvent menționate afectări ale funcțiilor afacerii au fost la nivelul activității de vânzări, asociată cu scăderea cererii. Următoarele au fost menționate problemele cu resursa umană din cauza indisponibilității angajaților și probleme de aprovizionare cauzate în special de întârzierea importurilor.

Menținerea competitivității: Cele mai frecvente măsuri de menținere a competitivității au fost: valorificarea piețelor actuale, noile canale de comunicare cu clienții, atragerea de noi clienți și introducerea de noi produse și servicii. Cele mai menționate oportunități de afaceri identificate în ultimul an sunt cele din mediul online, apoi apariția unor piețe noi și produsele pentru nevoi specifice datorate pandemiei cu COVID 19.

Digitalizare: Companiile au implementat măsuri semnificative pe 8 dintre cele 9 direcții de digitalizare a afacerii incluse în chestionar. Cele mai frecvente măsuri privind digitalizarea afacerii au fost: digitalizarea relației cu partenerii, cu instituțiile publice, soluțiile de lucru online între angajați, sistemele pentru comenzi, contractări și plăți on-line.

 

Previziuni de evoluție mai favorabilă a afacerii în 2021: 53% dintre companii afirmă că se așteaptă la o evoluție mai favorabilă a afacerii în 2021 decât în 2020, iar 17 % că se așteaptă la o evoluție mai puțin favorabilă. În privinta angajaților, doar 13% dintre companii se așteaptă la o scădere a numărului de angajați în acest an, restul companiilor estimȃnd că numărul de angajati se va menține sau chiar va crește (35% dintre respondenți)

În 2021 majoritatea companiilor întrevăd schimbări la nivelul modelului de afaceri. Aproximativ 2/3 dintre companii intenționează  să realizeze schimbări ale modelului de afaceri. Pe primul loc, între schimbările preconizate ale modelului de afaceri în 2021, sunt schimbările la nivel de HR, apoi cele de dezvoltare a afacerii online și digitalizare, diversificarea produselor/serviciilor și realizarea de noi investiții.

„Schimbările clare, evidențiate de studiu, cu  impact în succesul firmelor în ultimul an, sunt creșterea valorii create prin digitalizare, extinderea lucrului de acasă și lupta pentru asigurarea unui personal bine pregătit. A acest studiu reprezintă o continuare a unei cercetări derulate în anul 2020, pe baza unui chestionar preluat și adaptat de la Organizația Internațională a Muncii, cu o dezvoltare a echipei prin atragerea unui al doilea partener, BDO, pe lângă CCI Iași, care a fost parteneră și anul trecut.” a declarat conf.univ.dr. Ștefan Andrei Neștian, din cadrul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor, coordonatorul cercetării.

”Ne-am dorit efectuarea acestui studiu ca o continuare a cercetării derulate în anul 2020, în cadrul aceluiași parteneriat. Dacă anul trecut am evaluat impactul imediat al stării de urgență asupra firmelor românești, acum am evidențiat, într-o anumită măsură, evoluția companiilor inclusiv în contextul următoarelor valuri ale pandemiei. Cert este că pandemia nu a impactat în același mod și cu măsură egală toate domeniile de activitate, iar acest lucru urmează să-l vedem validat exhaustiv la momentul centralizării tuturor datelor de bilanț aferente anului 2020, respectiv în următoarele 2-3 luni.”, a declarat și Paul Butnariu, Președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași, citat de BDO România.

“Am participat la realizarea acestei cercetări, în ideea de a ne îmbogăți perspectiva despre ce a fost, dar mai ales despre care este starea de spirit în rândul a ceea ce considerăm o parte importantă a ecosistemului de afaceri din Romania. Din poziția de consultanți ne preocupă să avem o imagine cât mai fidelă, bazată pe date, a evoluției mediului de afaceri. Doar așa putem veni în întâmpinarea clienților noștri cu soluții concrete și eficiente.”, a explicat și Dan Schipor, Partener BDO și Consultant în Management, într-un comunicat pe pagina oficială a BDO România.

 

Spune-ne opinia ta